Hej,

har fått golvvärme installerat på källarplan och har en del problem med att få en "jämn" värmefördelning. I vintras var det katastrof men även nu på sommaren fungerar det dåligt. Jag har satt "lägsta framledningstemperatur" nu på sommaren till 26 C. Vissa utrymmen blir varmare men andra inte. Hade service på v-pannan för en månad sedan och servicekillen nämnde att det var viktigt att veta längden på respektive slinga i golvvärmesystemet för att kunna justera in det rätt. Som okunnig på området har jag inte reflekterat över detta och det är ingen dokumentation som jag ännu fått i samband med installationen. Mitt system består av totalt 18 slingor på 130 m2. Slingorna fördelade på två skåp. Om det visar sig att längden på slingorna inte finns dokumenterad, vad gör man då? eller är det kanske inte av någon stor betydelse? Jag har elektroniska termostater som ska styra golvvärmen i de olika utrymmena.

Buggaren
 
peternicklas
Har du tur och det finns långa bitar slang som är synlig så är dessa markerad men xxx m. i löpand form. Att du inte har fått detta från installatören är dåligt.
 
Det är troligt att det står luft i några slingor och det därför inte cirkulerar. Stäng alla slingor som fungerar och tvinga runt de övriga.
Jag har Uponor/ Wirsbo golvvärme med 8 ventiler och trots att jag vet längderna är det mycket svårt att få jämn värme. Systemet reglerar hela tiden och jag har fått ett bättre resultat genom att ta bort magneten på de slingor som har dålig cirkulation så att de är öppna hela tiden. Då är det pannschunten (framledningstempen) som reglerar värmen.
 
Du ska ha en ritning i varje fördelarskåp där längd och förläggning osv av varje slinga framgår!
 
Du kan dela arean på rummet med cc-måttet som slingorna är lagda med (förmodligen 30cm). Stora rum har förmodligen mer än en slinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.