Någon som har byggt staket och doppat spjälorna i 2k epoxi eller 2k polyester?

Eller kanske direktmålat med 2k polyuretanfärg, alternativt doppat spjälorna?

Har funderingar på detta, spjälor i planhyvlat obehandlat virke.

Bra dåligt osv?

mvh / A.
 
Borde väl funka utmärkt så länge virket är ordentligt torrt vid målningen och färgen har UV-skydd, grundfärg är viktigt på hyvlat också. Personligen hade jag satsat på polyuretan då många utemöbler i trä är målade med det, även vanligt på båtar.
 
Jag har erfarenhet av båtar byggda i plywood.

Polyester är till för laminering och inte helt lämplig som ytbehandling av trä. Det går, men vidhäftningen är inte den bästa. Det kan även bli sprött och spricka lätt. Ytan brukar bli matt och ful med tiden. Jag tror inte att den gillar UV-ljus.

Epoxy är mycket bättre, men även dyrare. Epoxy tål i allmänhet inte heller UV-ljus utan måste målas över med färg eller klarlack. Om man skall ytbehandla trä så klarar man sig med färre lager totalt om man börjar med epoxy och avslutar med polyuretanlack/färg än om man lägger alla lager polyuretan.

Polyuretanlack är också ett utmärkt sätt att skydda trä. Det kräver dock fler lager om man lägger bara det och inte grundar med epoxy. Oavsett val av kemikalie tror jag inte på att doppa spjälorna. Det kommer att rinna och bli fult.

Möjligen är alla dessa ytbehandlingar onödiga att ta till på ett staket. Dyrt och en massa jobb. Det blir i alla fall inte något som håller för evigt.
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
Helioz skrev:
Funkar säkert bra, annars har du International Perfection också som brukar finnas på Bauhaus:
[länk]
Prisbild?
 
Archangel_1 skrev:
Prisbild?
Vet ej exakt men definitivt dyrare än Biltema.
 
Jag har inte provat biltemas polyuretanlackfärg, men en bekant som provat var nöjd med resultatet och tyckte att den var lättjobbad. International Perfection har jag använt med gott resultat. Den är dock dyrare. Det finns i båttillbehörsaffärer. Till exempel: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21180
 
Frågan är om planhyvlat trä skall grundas med något om man stryker på en 2k polyuretanfärg?
Grundfärgen ska ju inte reagera med 2k färgen ...

Annars hade jag fundering på caparols "carat", vilken är en fasadfärg, men ingen grundning behövs..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.