stake skrev:
Det sänker ju värdet på huset till att börja med. Sen har det visat sig att personerna som bor där inte alltid varit snälla, laglydiga och tacksamma som man kanske kunde förvänta sig.
Rätt eller fel är väldigt subjektivt. Visst finns det lag som reglerar vad som är lagligt eller e, men för personer som kommer från ett krig och utan att bli omhändertag på ett korrekt sätt i Sverige så kommer de att leva på ett sätt som de har gjort innan för att kunna överleva. Enkelt för många som sover i sina trygga hus att uttala sig om andra.
 
bYkICr skrev:
Rätt eller fel är väldigt subjektivt. Visst finns det lag som reglerar vad som är lagligt eller e, men för personer som kommer från ett krig och utan att bli omhändertag på ett korrekt sätt i Sverige så kommer de att leva på ett sätt som de har gjort innan för att kunna överleva. Enkelt för många som sover i sina trygga hus att uttala sig om andra.
Jag uppfattar faktiskt inte om du håller med mig eller om du kritiserar mig. Men det är klart att rätt och fel är subjektivt. Lagarna är stiftade efter respektive lands kultur och normer. Exempelvis har vi pride paraden i stockholm och i Saudiaravien blir du halshuggen som homosexuell. Vem är då jag att kritisera deras synsätt på homos? De tycker vårt system är sjukt jag tycker deras är sjukt. Och om vi ska återgå till topic så hade vi ett Lss boende i vårt kvarter när jag var ung och vi hade några häbdelser men inga som var farliga.

Det värsta är nog inte lss boendet i sig utan att det sker en förändring i folks närhet som de har svårt att acceptera. Jag hade hellre haft ett lss boende som granne än andra boenden det är helt klart, och helst av allt hade jag haft det som det alltid har varit..
 
BigR skrev:
Ojoj vilka problem man kan konstruera.

Hur mycket stiger mitt hus i värde om dom river boendet för handikappade som ligger 200 meter bort? Om dom dessutom river förskolan som ligger 300 meter bort så måste det ju bli jackpot!

Jag tycker det har varit skönt att personalen och lite transporter kör förbi när det är helt dött i kvarteret under högsommaren.
Det är ju lätt att sitta och säga så när man själv inte har blivit drabbad eller fått uppleva det.

Tror de flesta skulle börja oroa sig om det fanns en risk att förlora eller tappa en mille, oavsett om det var så eller man bara får känslan av det, oehört jobbigt.
Pengar kan förstöra många nätter, så enkelt är det.
 
peternicklas
Pumba skrev:
Det är ju lätt att sitta och säga så när man själv inte har blivit drabbad eller fått uppleva det.

Tror de flesta skulle börja oroa sig om det fanns en risk att förlora eller tappa en mille, oavsett om det var så eller man bara får känslan av det, oehört jobbigt.
Pengar kan förstöra många nätter, så enkelt är det.
Har själv 2 LSS boende i min närhet. Ser de ofta komma i sina rullstolar med skötaren med sig. Värdet på vårt hus har inte fallit. Då tror jag nog mer att västra stambanan som ligger 200 m. från vårt hus sänker betydligt mer. Visst kan det hända lite saker med vårdtagarna men detta brukar i regel vara kopplat till medicin eller felaktig sådan.
 
Manberg skrev:
1 .Man ska inte behöva bli utsatt för en förändring gällande det heligaste, sitt boende, om den ens kan tänkas vara till det sämre, när man var först på plats.
Det kan du aldrig försäkra dig emot.
Hur skulle du göra om din din granne blir gravt alkoholiserad med misskött hus och trädgård som följd. Det ser jag som en betydligt större risk än ett LSS boende.

Bor själv i närheten av 2 boenden varav jag passerar det ena dagligen och det är ytterst sällan man ens märker att det bor någon där.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Känns faktiskt ganska obehagligt att man anser att personer med Downs syndrom eller Aspergers
skulle vara någon sorts hot. Ska personer med funktionshinder gömmas undan som i Ceausescus
Rumänien för att inte riskera en högst hypotetisk värdeminskning på husen, eller?[h=1][/h]
 
  • Gilla
nissenhj och 14 till
  • Laddar…
Repeter skrev:
Känns faktiskt ganska obehagligt att man anser att personer med Downs syndrom eller Aspergers
skulle vara någon sorts hot. Ska personer med funktionshinder gömmas undan som i Ceausescus
Rumänien för att inte riskera en högst hypotetisk värdeminskning på husen, eller?
Tror inte det är så mycket mot brukarna utan mer för sakens skull. Kan vara dåligt pålästa om vad LSS är.
Tror mer/Jag själv tycker att det är själva grejen att bygga en verksamhet i ett villakvarter utan grannars medgivande. En verksamhet som kan komma att i framtiden ändra inriktning, vem vet.
 
En fördel för dom som har LSS boende i sin närhet måste ju vara att det är ju alltid personal som är vaken om nätterna.
I princip har dom boende runt om hemmen gratis vakt mot inbrott. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
klimpfan skrev:
Tror inte det är så mycket mot brukarna utan mer för sakens skull. Kan vara dåligt pålästa om vad LSS är.
Tror mer/Jag själv tycker att det är själva grejen att bygga en verksamhet i ett villakvarter utan grannars medgivande. En verksamhet som kan komma att i framtiden ändra inriktning, vem vet.
Men i så fall ska väl grannarna få godkänna alla som flyttar in i området, boende som boende. Man kan ju aldrig styra vad som händer utanför sin tomt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Det går lätt att konstatera att all negativ oro som stått i tidningen och här grundar sig i okunskap.
Hade folk vetat vad LSS innebär så hade dom ryckt på axlarna och sen gått ut och klippt gräset.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
I ena sekunden klagar folk på att kommunen styr upp för hårt i detaljplanerna så att man inte får använda sin fastighet som man själv vill, i nästa sekund vill man ha hårdare styrning så att en fastighet inte ska kunna ändra inriktning från harmlöst vårdboende till något "värre"...
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Men det är väl en väldig skillnad på att byta från slätspont till lockläkt på garaget mot att göra om en dagcentral för lätt förståndshandikappade till utslussningsstation för morddömda narkomaner?
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Repeter skrev:
Men i så fall ska väl grannarna få godkänna alla som flyttar in i området, boende som boende. Man kan ju aldrig styra vad som händer utanför sin tomt.
Det är väl stor skillnad på personer som flyttar in ett hus och att starta en vinstdrivande verksamhet? Eller?
Man kan aldrig förutse vilka grannar man kommer att få, på gott och ont.
Men såklart man kan styra vad som händer utanför sin tomt, Det finns många sätt att fördröja och hindra byggen, Vilket går att läsa i detta forum.
 
andersmc skrev:
Men det är väl en väldig skillnad på att byta från slätspont till lockläkt på garaget mot att göra om en dagcentral för lätt förståndshandikappade till utslussningsstation för morddömda narkomaner?
Och,kanske får dom tillstånd att starta upp ett dagbrott och använda din infart till slaggdeponi?
Det är inte att överdriva tycker du?
Läs på vad ett lss-boende är. Sen förstår ni kanske att det är ett långtidsboende. Det är personer som behöver extremt mycket rutiner. Så att flytta är något du inte gör.
Ett lss-boende behöver inte se mycket annorlunda ut än en vanlig villa. Möjligen finns där en ramp för rullstolar. Men om ni stör er på det, så finns det speciella boenden för er också.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Men ni nu som tycker detta är underbart med LSS boende och flyktingförläggningar osv mitt i villakvarter.
Vad är liksom poängen med att bygga det just där, oftast är ju tomtmark i villaområden ganska dyr och eftertraktad.
Då finns det ju oftast mer lämpade områden ur ekonomisk synvinkel, jag tror inte de boende bryr sig nämnvärt vart de bor i för område.
Så vad är poängen med att bygga sånna här grejer mitt i ett villakvarter?

Jag är inte på något vis emot ett lss boende som jag skrev i tidigare inlägg, däremot så finns det nog andra saker som jag tycker inte ska vara i villakvarter, tex kyrkor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.