God eftermiddag! Håller på och rustar upp ett gammalt magasin/gästhus/förråd/vadsomhelstsom jag gar på gården. har lagt nytt tak och påbörjat panelbyte. Hade ett gäng färdiggrundade 22'120 som jag satte upp för att sedan måla. Tanken är att måla med falurött och göra huset i gammal stil och började måla det jag satt upp (högra delen av sidan som synes). Kom i exakt samma ögonblick som sista brädan målats att: slamfärg på byggmax färdiggrundade brädor är en mucket dålig ide... Fortsäätter panelbytet med obehandlat... Men, de 14-tal brädorna jag satt upp, vad ska jag göra med dom? Kan jag slipa och måla slamfärg? Eller fäster inte slamfärgen då?
Tacksam för tips, och ni behöver inte påpeka att jag är en idiot, för det har redan konstaterats av vederbörande.

ImageUploadedByByggahus.se1375360612.383097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förmodligen kommer slamfärgen regna av inom ett par år (kanske bara några månader) eftersom den inte har möjlighet att dra in i träet pga grundfärgen. Så det enklast är att bara vänta och sedan när den börjar krita så bör du bara kunna borsta bort den mesta av färgen med en piasavakvast och sedan måla på med en modern plastfärg.
 
Fast jag tänkte ju ha resten av kåken i falu...
 
Han i Skogen skrev:
Fast jag tänkte ju ha resten av kåken i falu...
Ah, ursäkta. Tyvärr blir det inte bra att måla falurödfärg på slipat virke då den inte fäster ordentligt så då är det nog bättre om du byter de brädorna till obehandlat.
 
Skit...
 
Ibland får man göra om och göra rätt, sånt som händer alla.
 
Händer dagligen :)
 
Han i Skogen skrev:
Händer dagligen :)
Jobbar du på Smhi?:D
 
Falu Vapen fasadfärg kanske? Den ska ju se ut som klassisk slamfärg
 
Du kan inte måla med slamfärg på färdiggrundat virke
 
hantverkare1 skrev:
Du kan inte måla med slamfärg på färdiggrundat virke
Detta var uppenbarligen skrivet, vet inte hur jag kunnat missa det!
Kan man skylla på solsting?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.