När jag först testade i maj så hette det att man "fotade" i android-appen också, men det funkade lika bra för det. Nu heter det i stället "scan" i appen, men slutresultatet verkar bli det samma.
 
Bowman
tlundberg skrev:
När jag först testade i maj så hette det att man "fotade" i android-appen också, men det funkade lika bra för det. Nu heter det i stället "scan" i appen, men slutresultatet verkar bli det samma.
Ja så kanske det är.Men möjligheten att rätta till fotot med ett rutnät osv hade ju vart bra. Det kan man inte med "drive" för iPhone.
Har testat flera kvitton och även text från en bok och skickat till drive. Ocr funkar inge vidare. Inte en enda gång lyckas ens företagsnamnet tolkas, det gör ocr-funktionen ganska värdelös...

Jaja, jag får forska vidare.
Fyll på med tips och idéer , för jag skulle gärna få en fungerande lösning på detta.
 
ullberg
Bowman skrev:
Fyll på med tips och idéer , för jag skulle gärna få en fungerande lösning på detta.
Kan inte Evernote funka för dig då? Kör man bara små volymer kostar det inget. Min minnesbild (själv kör jag mest scanna + adobe OCR) är att Evernote tagit företagsnamnet de flesta gånger jag provat. Vad "rätta till fotot med ett rutnät" betyder vet jag inte riktigt, Evernote har något "räta upp automatiskt"-funktion som jag inte är helt vän med, men det kanske handlar om skit bakom spakarna eller att man ska vänja sig...

/U
 
Bowman
ullberg skrev:
Kan inte Evernote funka för dig då? Kör man bara små volymer kostar det inget. Min minnesbild (själv kör jag mest scanna + adobe OCR) är att Evernote tagit företagsnamnet de flesta gånger jag provat. Vad "rätta till fotot med ett rutnät" betyder vet jag inte riktigt, Evernote har något "räta upp automatiskt"-funktion som jag inte är helt vän med, men det kanske handlar om skit bakom spakarna eller att man ska vänja sig...

/U
Jo kanske, men helst vill jag inte använda ännu ett nytt företag eller produkt till.
Använder Google till mail redan, så drive som ingår i familjen tycker jag är smidigt.
Tycker evernote har en icke önskvärd betalningsmodell, och om man vill ha sökbart per ocr samt möjlighet att integrera med dropbox, eller gmail så kostar det.

(Men det mesta dokument, eller allt just nu, har jag i dropbox. Så ocr där hade vart kalas.)

Att rätta till med rutnät menar jag att man bara sparar själva kvittot och inte underlaget det ligger på, men det går ju att klippa ut själv med såklart, men allt som automatiseras mer är att föredra, annars drar man sig för att göra det om det är för många handgrepp innan man är färdig.
 
ullberg
OCR påstod jag tidigare i denna tråd var förbehållet premiumkunder hos Evernote, men detta har de ändrat på så nu har alla tillgång till den funktionen som jag förstått det. Dropbox/Gmail kanske du har helt rätt i att de fortfarande tar betalt för...

funktionen att klippa bort bakgrunden har Evernote också, fast jag är inte helt vän med funktionen (är dock sällananvändare)

/U
 
Bowman
ullberg skrev:
OCR påstod jag tidigare i denna tråd var förbehållet premiumkunder hos Evernote, men detta har de ändrat på så nu har alla tillgång till den funktionen som jag förstått det. Dropbox/Gmail kanske du har helt rätt i att de fortfarande tar betalt för...

funktionen att klippa bort bakgrunden har Evernote också, fast jag är inte helt vän med funktionen (är dock sällananvändare)

/U
Ja ok, då kan det ju faktiskt funka.
Skall kolla en sväng till.
 
Bowman
ullberg skrev:
OCR påstod jag tidigare i denna tråd var förbehållet premiumkunder hos Evernote, men detta har de ändrat på så nu har alla tillgång till den funktionen som jag förstått det. Dropbox/Gmail kanske du har helt rätt i att de fortfarande tar betalt för...

funktionen att klippa bort bakgrunden har Evernote också, fast jag är inte helt vän med funktionen (är dock sällananvändare)

/U
Nej du, fortfarande, eller igen, premium.
ImageUploadedByTapatalk1375362707.076147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
OCR i PDF:er är kanske fortfarande en premiumfeature, men sökbara bilder är det inte (var det inte när jag la upp ett konto till min fru för några månader sen)

/U

EDIT: Testade just, sökbara bilder är inte en premiumfeature i dagsläget
 
Redigerat:
Bowman
ullberg skrev:
OCR i PDF:er är kanske fortfarande en premiumfeature, men sökbara bilder är det inte (var det inte när jag la upp ett konto till min fru för några månader sen)

/U
Ok, du menar att evernote ocr:ar bilder men inte pdf:er.
Jaja. Jag jobbar vidare på en annan lösning då.
Tack ändå!
 
Bowman skrev:
Har testat flera kvitton och även text från en bok och skickat till drive. Ocr funkar inge vidare. Inte en enda gång lyckas ens företagsnamnet tolkas, det gör ocr-funktionen ganska värdelös...
Efter vidare tester har jag också noterat lite problem med OCRen. Har ett A4-kvitto med rätt mycket text. Det enda den lyckades tolka var texten "kvitto"... Men om man namnger pdf-erna på något vettigt sätt och sorterar in dem i kataloger hittar man snabbt rätt kvittobild helt utan OCR. Men det hade ju varit smidigare om man helt kunde lita på OCR-funktionen.

Någon som har jämfört Evernotes OCR med Googles?
 
Bowman
tlundberg skrev:
Efter vidare tester har jag också noterat lite problem med OCRen. Har ett A4-kvitto med rätt mycket text. Det enda den lyckades tolka var texten "kvitto"... Men om man namnger pdf-erna på något vettigt sätt och sorterar in dem i kataloger hittar man snabbt rätt kvittobild helt utan OCR. Men det hade ju varit smidigare om man helt kunde lita på OCR-funktionen.

Någon som har jämfört Evernotes OCR med Googles?
Ja det är nog den vettigaste lösningen. Ocr är smart i teorin, men om det inte funkar perfekt varje gång är det inte användbart.

Kanske skall man börja döpa kvitton efter månad och företag så slipper man allt stök.
Så skall jag nog göra istället.

Varför krångla till det. :)
 
Redigerat:
Bowman
Sagt och gjort, nu "scannar" jag in kvittona med "genius Scan" just för den enkla funktionen att rätta till bilden och beskära den, kanske funkar det lika bra med iphonens kamera iofs, men nu har jag ju köpt genius Scan så den används :) iphonen gör ju inte lika lätt en pdf av bilden/ scannen iofs.
Sen skickar jag kvittot direkt från "genius scan" till en förbestämd mapp som heter kvitton i min dropbox.

Däremellan döper jag förresten kvittot till företagsnamnet.
Detta kommer funka bättre än högar med kvitton på lite olika ställen i alla fall.

Skall bli roligt nästa gång man behöver reklamera något, lär junior vara vanligt att ha kvittot digitalt.
 
Ja, har någon testat att komma in i en affär och vilja reklamera/byta en vara med en kvittokopia i stället för originalkvittot? Vad säger de?
 
Papperskopia har jag använt och det har funkat.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Bowman
tlundberg skrev:
Ja, har någon testat att komma in i en affär och vilja reklamera/byta en vara med en kvittokopia i stället för originalkvittot? Vad säger de?
Det skall tydligen inte vara ett problem lagligt sett.
http://www.idg.se/2.1085/1.440825/gront-ljus-for-digitala-kvitton

Det räcker för mig!
Kommer även försöka visa det digitalt, dvs slippa printa ut det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.