Hej!

Huset är 134 m2 (80/54). Mexitegel och träpanel. Betongplatta på mark. Tvåglasfönster.
Huset värms idag med oljefyllda direktelradiatorer och en LLVP.

Om jag:

  1. Isolerar golv vid läggandet av nytt parkettgolv. Golvet ska läggas till hösten.
  2. Tilläggsisolerar tak vid takrenovering. Takrenoverig måste ske inom 2 år.
  3. Tilläggsisolerar väggar vid panelbyte. Panelbyte bör ske inom 5-10 år.
  4. Byter fönster till U-värde 0.6. Fönstrena har gjort sit inom 10 år.

Kan jag då lyckas med bedriften att bara värma mitt hus med 1 alternativt 2 LLVP? Dvs slänga ut mina oljefyllda direktelradiatorer?

Denna fråga var tidigare felformulerad här:
'Kan en 1-1/2 plans villa från -76 gradvis förvandlas till ett lågenergihus?', se tråd: http://www.byggahus.se/forum/isoler...gradvis-forvandlas-till-ett-lagenergihus.html

Tack på förhand!
 
Hej
Fundera ett varv till innan du förändrar förutsättningarna för mycket.
Risken är att du drar på dig problem i form av fukt och mögel vid tilläggsisolering av äldre hus speciellt om du har platta på mark med isolering ovan plattan.
Fönster ger inte speciellt mycket i form av lägre elräkning så länge tätningslister osv är i bra skick.
Däremot ger det en hel del i komfort.
Be eventuella fönsternasare att redovisa hur många KWh man spar i liknande hus enbart med fönsterbyte innan du lägger massor av pengar på låg U värdes fönster.
Fönstertillverkarna "fuskar" dessutom när u värdet redovisas. Fråga efter vilket u värde konstruktionen som helhet har.
Jag kan nog lova att det inte några 0,6.
Många redovisar u värdet i mitten på glasrutan ....
När vi kollade på fönster kom vi fram till att lågt u värde kostade mer än det smakade.
Skillnaden i pris mellan ett fönster som hade 0,9 och 1,2 fick vi inte igen under den tid vi tänkt bo i huset.

Fredrik
 
Det är också viktigt att ta reda på fönstrets g-värde och Tvis.
 
HansR skrev:
Det är också viktigt att ta reda på fönstrets g-värde och Tvis.
Berätta vad det är!
 
KnockOnWood skrev:
Berätta vad det är!
Enkelt uttryckt beskriver g-värdet den solenergi som transmitteras genom fönstret.
Tvis beskriver hur mycket soljus i den synliga delen av spektrat som transmitteras genom fönstret
 
Det är möjligt att värma ett hus med bara luftvärmepump. Däremot är det inte säkert att det är en bra idé. Luftvärmepumpens effekt sjunker med temperaturen. Den ger som minst när du behöver som mest. För att kunna kasta ut dina direktverkande elradiatorer måste luftvärmepumpen ha en mycket hög effekt. Därmed är den dyr. Det är mycket få tillfällen som det är som kallast. Om du sparar elementen för dessa tillfällen blir det knappast ruinerande. En tumregel brukar vara att en värmepump som klarar 70% av effektbehovet klarar 90% av energibehovet.

Värmen från en luftvärmepump sprider sig inte hur långt som helst. Det blir varmare nära den och kallare i rum långt ifrån den. Mellan våningsplan tar sig värmen dåligt. Om du accepterar att det är några grader kallare långt ifrån och att du inte kan stänga några dörrar kan du troligen klara den mesta värmen på två värmepumpar. En uppe och en nere.

En luftvärmepump kan gå sönder eller isa igen. Om det sker är du utan värme. Jag skulle vänta med att kasta ut elementen. Är de avstängda kostar de ingenting. Då märker du hur väl det fungerar med bara luftvärmepump, men kan ändå slå på elementen när värmepumpen isat igen, gått sönder eller bara inte räcker till.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
> Risken är att du drar på dig problem i form av fukt och mögel
> vid tilläggsisolering av äldre hus speciellt om du har platta på
> mark med isolering ovan plattan.
Detta är det område där jag har svårast att hitta en vettig lösning. Läser man forumtrådar så viner det snart 10 'smarta' alternativ genom luften men ingen verkar vara förmögen att sätta ner foten och säga: 'Så här är det!'. I alla trådar verkar dock alla som tilläggsisolerat OCH köpt ett ventilerat golv som Nivell el liknande vara mycket nöjda. Att smälla 100 000 på ett ingrepp som detta tvekar jag inför.

> Fönster ger inte speciellt mycket i form av lägre elräkning så
> länge tätningslister osv är i bra skick. Däremot ger det en hel
> del i komfort.
Mitt mål är att kasta ut direktelsradiatorerna och för att inte få kallras så måste jag nog skaffa fönster med 0.6 i U-värde. Tror du inte det? Jag antar att med komfort så menar du avsaknad av kallras och bättre ljuddämpning? Eller?

> Fönstertillverkarna "fuskar" dessutom när u värdet redovisas.
> Fråga efter vilket u värde konstruktionen som helhet har.
> Jag kan nog lova att det inte några 0,6.
Detta känner jag till och håller med om att det är lömskt.

Tack för din input!
 
Varför är Tvis intressant? g-värdet förstår jag vikten av.
 
ollemblomgren skrev:
Varför är Tvis intressant? g-värdet förstår jag vikten av.
Det är helt ointressant ur ett energiperspektiv men jag tycker det är viktigt att fönstret släpper igenom mycket synligt ljus.
 
Avemo skrev:
Det är möjligt att värma ett hus med bara luftvärmepump. Däremot är det inte säkert att det är en bra idé. Luftvärmepumpens effekt sjunker med temperaturen. Den ger som minst när du behöver som mest. För att kunna kasta ut dina direktverkande elradiatorer måste luftvärmepumpen ha en mycket hög effekt.
Jag glömde att påpeka att jag bor i en tätort på arabiska halvön, dvs Skåne. Här blir det sällan riktigt kallt, men detta var en bra pekpinne, tack.

Avemo skrev:
Då märker du hur väl det fungerar med bara luftvärmepump, men kan ändå slå på elementen när värmepumpen isat igen, gått sönder eller bara inte räcker till.
Svaret är nog som du säger, isolera testa, isolera lite till testa och se till att ha en backup plan hur den nu än ser ut.
 
HansR skrev:
Det är helt ointressant ur ett energiperspektiv men jag tycker det är viktigt att fönstret släpper igenom mycket synligt ljus.
Då förstår jag, tack!
 
Hur många kWh går åt till uppvärmning i dagsläget?
 
ollemblomgren skrev:
Jag glömde att påpeka att jag bor i en tätort på arabiska halvön, dvs Skåne. Här blir det sällan riktigt kallt, men detta var en bra pekpinne, tack.
Då är extremtemperaturen en annan än i norra Sverige, men principen gäller ändå. En luftvärmepump som klarar att värma huset under en extrem skånetemperatur är mycket större än en som klarar att värma huset under en normal nattemperatur under skånevinter.

ollemblomgren skrev:
Svaret är nog som du säger, isolera testa, isolera lite till testa och se till att ha en backup plan hur den nu än ser ut.
Vad jag menar är att det inte är något självändamål att klara hela uppvärmningen med luftvärmepump. Vill du för miljöns skull minimera energiförbrukningen finns det andra sätt att värma som är ännu effektivare. Vill du å andra sidan spara pengar är det troligen billigare i längden att toppa med direktel när det är som kallast än att ha två eller flera överdimensionerade värmepumpar. Detta eftersom de större värmepumparna är dyrare i inköp och sannolikt inte under sin livslängd hinner betala sin högre investeringskostnad i minskad elförbrukning.

För egen del skulle jag inte heller lita på luftvärmepumpars driftsäkerhet så mycket att jag skulle slänga ut elementen.
 
0,6 Tror jag inte du behöver.Speciellt inte i södra delen av landet.
Du bör nog också ta i beaktande att det kommer att behövas tilluftsventiler i samtliga vistelserum för att du ska få en fungerande ventilation.70 talshus är väl inte direkt kända för sin förträffliga ventilation.
Det finns ventiler som minimerar kallraset.Fresh har, finns säkert fler fabrikat.
Som sagt innan du får igen den här investeringen iform av lägre förbrukning tar det många många år.
Frågan är om du någonsin får igen pengarna
Fredrik
 
Avemo skrev:
Vill du å andra sidan spara pengar är det troligen billigare i längden att toppa med direktel när det är som kallast än att ha två eller flera överdimensionerade värmepumpar.
Börjar förstå att det är där jag hamnar. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.