Jag och min fru har allvarliga funderingar på att bygga hus, och har ett litet dilemma.

Vi vill gärna ha ett litet större hus, runt 200 m[sup]2[/sup], och vi har kollat i flera hustillverkares kataloger, men det är inte speciellt många som är så stora som faller oss i smaken, så vi har funderat på att bygga ett 1½-plans med källare under hela eller delar av huset.

Finns det generellt sett några risker eller oerhörda kostnader förknippade med att bygga källare jämfört med vanlig platta på mark?

Jag kan väl tillägga att vi har allvarliga funderingar på att bygga i något lättbetong-system, och göra en hel del arbete själva.
 
Några större risker är det inte så länge som dränering och fuktskydd utförs korrekt.

Merkostnader blir det, t.ex:

Gräv/spräng i större utsträckning än för platta på mark
Fuktskydd+isolering av källarvägg
Återfyllning
Extra trappa
Extra ytterdörr
o.s.v

Jag tycker dock att bruksvärdet vida överstiger merkostnaden, förmodligen höjs marknadsvärdet också mer än vad det kostat att bygga källaren.
Jag skulle inte vilja vara utan min ;)
 
Vi var sugna på källare och begärde pris på vad de ville ha extra för ett källarbygge.... I vårt fall ville de ha 300 000 EXTRA. Det var en rå källare utan fönster, eller färdig ingång. Det skulle alltså tillkomma. Vi bygger i och för sig på torpargrund nu. Jag tror i och för sig att det priset var satt rätt mycket för att vi skulle säga nej :). Vi bygger med totalentreprenad, så vi har inte kunnat (velat) kolla med andra grundbyggare.

Ett par vänner till oss fick betala ca 120 000:- extra för källaren. Deras hus var platta på mark från början.
 
Största risken med en källare är att man frestas att inreda den... Det är min fasta övertygelse att man ALDRIG ska inreda en källare. Men inreda menar jag att täcka golv eller väggar på ett sådant sätt att inte fukt kan vandra helt fritt, dvs ingen "plast-färg", inga klinkersgolv, ingen isolering, ingenting som inte tål en rejäl översvämming på ett par centimeter! Följer man dessa råd är en källare den absolut säkraste grundläggningsmetoden som ju dessutom ger mycket användbart grovutrymme!

/ylven
 
Håller helt med Ylven (möjligen med undantag för att jag tycker man kan ha klinker på golven eller ventilerade golv lagada på platonmatta).

Pratade med en besiktningsman från ett av våra större försäkringsbolag. (Han kollar just hus-problem) Han har lagt en heltäckningsmatta på vissa (betong)golv i källaren. "Är du inte riktigt klok?" frågade jag.
Äh - sa han. Ligger den löst räknas det som inredning och händer det något kan jag ta det på försäkringen.

Vi resonerar lite olika ... :)
 
Det är omodernt att bygga källare idag. Men för 80 år sedan byggdes mitt hus med djup källare - som förra året renoverades. Den har alltså hållit utan större kostnad i 79 år! Pannrum - vars spillvärme håller källaren lagom varm. Rejält verkstadsutrymme på 20 kvm. 20 kvm tvättstuga med tvättlinor (ingen torktumlare här inte). Rymligt mangelrum. Plats för extrafrysbox och matkällare för vinpavorna. Trädgårdskläder. Ingång för leriga stövlar. För att inte tala om smutsiga hundtassar.

Det största problemet är att hålla den fri från allherrans grejor 'som är bra att ha' ;).

En mycket god investering.
 
Jag tror inte att det är någon större fara med källare. Mina föräldrar har en snart 40 år gammal källare som är hur fin och fräsch som helst. Smala glasbetongfönster i ovankant på nästan alla rum gör att man inte tappar dygnsrytmen.

Och ändå är det en "omodern" källare.
Idag använder man platonmattor o likn och har bättre ventilation än förr.

Många källarproblem uppstår förmodligen hos dumsnåla människor som tror att ventiler kan stängas för att spara pengar. Suckers...

 
Källare är guld! Så länge det är bra dränerat som tidigare nämnts alltså.....

Vi bygger 1 1/2plan med källare. Överplanet är inte inrett från början men däremot isolerat. Källaren innehåller mest grovutrymmen; pannrum, tvättstuga, två stora förråd. Det kommer också att bli en stor gillestuga och ett gästrum senare. Vi börjar med att göra klart mellanvåningen..... *puh*...och så tar vi en sak i taget. Totalytan med alla tre planen blir på drygt 300 kvadrat men då räknar vi med hela källaren. Rymligt och bra! :)

Totalkostnad för vår källare ca 400 000, då är det med platta, platonmatta, utvändig isolering etc. Vi tycker kanske att det är lite i överkant men kommunen hade vissa krav som vi var tvugna att tillmötesgå, till exempel förstärkningar i väggarna även där källaren var halvt ovan mark och sådant. Detta drev upp priset rejält.

Hoppas att vi kunde bringa lite klarhet i ert dilemma.... :)

/Linda
 
Ytterligare en fördel med källare.

Blir det riktigt varmt på sommaren är det oftast svalt och skönt i källaren - mao helt perfekt ställe att sova på.
 
Pastorn skrev:
Hoppa över platta på mark.

*Barnen kan skada sig i trappor.
Då ska alla barnfamiljer bo i enplanshus utan källare,enligt Pastorn. Löftbygge är däremot OK ???
Är det bara källartrappor som är farliga för barnen (lika som gas-spisar och klinker-golv)???
Pastorn, Du stälde frågor om en tillbyggnad UTAN KÄLLARE - Starta ett nytt tråd med relevant titel,kanske?
Jag bor nu i ett gammalt hus (utan dränering :surprised:) med källare och, som alla andra som har en sådan, ser många fördelar i det ;D. Skulle inte vilja vara utan...jag med.
gaia
 
....tror att vi alla (utom någon enstaka) är helt överrens om att källare är att rekommendera så länge man ser till att han det väl dränerat......

Vill man slippa spring i trappor så får man bygga ett sjuherrans stort hus istället om man vill ha lite space!

MVH Linda o Danne
 
är ju inte bara hus med källare som skadats, så den var lite låg tycker jag... (fel att ta upp småland i en tråd om källare)

har själv källare, rätt inredd så är det ett skattefritt guldutrymme... hembio, tvättstuga, garage, vinkällare, gästrum etc etc... (edit) VERKSTAD!!! (det viktigaste ; )

trappan ner är inte värre än en trappa upp i 1½ -> 2 -> 3 våningshus...

och klinker i källare är ett ypperligt material då det andas via fogar (om det skulle vara glaserat) och är "dött"...
 
Vi hade gärna byggt källare men eftersom vårt nya bygge befinner sig i slutet av en liten ravin som för fram allt regn och snövatten från skogen ansåg vi det som en alltför stor risk. Annars är det en bra investering tror jag, speciellt med de snäva byggyteregler som finns.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.