Vill få lite ordning på garaget då det börjar se fallfärdigt ut.
Vill doch inte lägga ner för mycket energi på det då det finns saker på huset att göra oxå.

Tror ni att det räcker med ny putts på utsidan av garaget, och att jag reglar och isolerar insidan av garaget?
Att jag vill regla och isolera är även för att få lite värme i garaget under vintern:)

Skriv gärna vad ni tycker, andra idéer eller bara håll med...för jag ska väll inte behöva riva väggen?:eek:

DSC_0257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH
 
Nej, tyvärr det är total ommurning som gäller om det skall bli bra eftersom betongblocken i sig är spruckna, puts kan inte hålla blocken på plats. Sprickorna tyder på stora sättningar, är betongplattan också sprucken? Du kan ju dock chansa och byta till trä- eller plåtfasad eller isolera utvändigt med cellplast och sedan putsa på den, kan säkert hålla 15-30 år men det är omöjligt att säga.
 
Låter som om det får bli ett framtida projekt:confused:
Betogplattan är fin utan sprickor, och garaget i sin helhet är rakt och fint trotts sina ca 60år?
Det jag tror är att nordanvinden (från Vänern) ligger på så hårt, och därrför fått det att vittra sönder.
Är det stöttor i garaget och slå ut väggarna som gäller då? Och ersätta med trästomme?

Tack Helioz för snabbt svar!
 
tdtd skrev:
Låter som om det får bli ett framtida projekt:confused:
Betogplattan är fin utan sprickor, och garaget i sin helhet är rakt och fint trotts sina ca 60år?
Det jag tror är att nordanvinden (från Vänern) ligger på så hårt, och därrför fått det att vittra sönder.
Är det stöttor i garaget och slå ut väggarna som gäller då? Och ersätta med trästomme?

Tack Helioz för snabbt svar!
Låter som en bra plan, riv i omgångar och sätt in stämp, skönt att betongplattan är hel. Jag tycker mer det ser ut som stora rörelser i väggen typ tjälskjutning med tanke på att även putsen invändigt är sprucken. Enbart frostsprängning brukar inte kunna knäcka ett betongblock utan det krävs rörelse. Därför tror jag som du själv skriver att det blir bättre att ersätta med trästomme som är mindre känslig för rörelser.

Du kan trösta dig med att jag tror att arbetstiden blir nästan samma som att bilda ner all puts, fräsa ut fogarna, foga om, rödgrunda, näta och putsa väggen vilket man måste gjort om blocken var hela. Dessutom blir det enklare att isolera med trästommen.
 
(y) Tack igen för snabba svar!
Man får ett lugn i kroppen när man slipper dallta med tankar på hur man ska göra hela tiden. Nu är jag så gått som 100.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.