Hej!

Vilken tomt hade ni valt att placera ett hus på enligt denna bild? Nr 5 och 9 är också förhandsbokade men ej sålda.

Tomterna 1-5 har ju kvällsol och baksidorna ligger mot skog, det gör iofs tomterna 6-9 också men inte kvällsolen mot baksidan av huset.

Hur hade ni resonerat? Ställt sig i kö på femman, valt någon annan?



Situationsplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det känns som ett bra val.
Men vad är det mellan er och 9?
Skog? Allmänning? Go-cartbana?
 
Området är planerat som en återvändsgränd och kommer inte att bebyggas längre norrut. Det som finns mellan femman och nian är skogsmark, dock ett litet "servicehus" för el å dylikt (tror jag) en bit ner rakt norrut, om du förstår vad jag menar?
 
Jag hade också valt nr5, så är vårt hus placerat och jag hade inte velat ha det på något annat sätt.
 
"Högerhörnet" framifrån och tomtgräns för tomt 5 ser du skymta bakom grushögen någon meter snett bakåt från gatubelysningen, och tomtgränsen för tomt 9 ser du vid högen med de gula slangarna. "Servicehuset är en bit ned mot skogen till, syns också lite halvdåligt.


123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är 5an ett bra val i mina ögon.
Så ställ dig i kön om det känns bra!
 
Vi har ordentlig kvällssol. Kvällssol verkar husköpare ranka högt, men personligen tycker jag att man blir mätt på det. De riktigt fina sommarkvällarna är det ju alldeles för varmt att sitta och äta mitt i solskenet.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
peternicklas
Som husen ligger inplanerad så hade jag tittat lite på vart sovrummet ligger. Morgonsol mot sovrummet är att föredra då man sedan kan vädra ut värmen på eftermiddag och kväll. Skulle nog köpa nr.9
 
Trean ser trevlig ut!

Väderstrecken är rätt, stor och bra layout.
 
Jag kanske tänker helt fel men borde inte skogen stjäla den sena kvällssolen från 1-5, mer än till 6-9? Eftermiddagssolen sommartid borde ju vara ungefär likvärdig på alla tomterna men då är det ju, som George är inne på, ibland (det är ju ändå Sverige vi pratar om:p) för varmt för att sitta ute ock käka ändå, då tycker jag personligen att det är de sista soltimmarna som är goare. Baserat på mitt möjliga feltänk(?) hade jag nog satsat på tomt 9 i första hand och 8 i andra hand, fast jag gillar stora tomter så jag kanske ändå hade valt 8:an i första... fast 9:an ligger något mer avskilt med två sidor mot skogen..... äh... nån av dem...:p
 
Tack för all input, klurigt helt klart. Men bra att få höra lite för/emot!
 
Att bo längst in vid en vändplan kan både vara bra och dåligt, beror nog på vilka grannar man får.
kan bli så att det alltid är 10 ungar som leker och skränar där, landhocky, fotboll, hoppa hage.... nån använder det som extraparkering till sin husvagn/båt/släp.
hur får man placera husen på tomterna? Tomt 8 eller 9 och flytta in huset så långt som möjligt så man får en stor solig framsida hade jag nog valt.
 
para skrev:
Att bo längst in vid en vändplan kan både vara bra och dåligt, beror nog på vilka grannar man får.
Nu är ju det här en kort gata men man ska komma ihåg att första huset kommer ha trafik från hela gatan utanför tomten. Sen blir det mindre och mindre in mot vändplanen.
 
Är placeringen av husen fast? Om inte så hade jag valt tomt 9 men placerat huset närmare tomtens norra gräns och sedan satsat på en megastor altan på husets sydsida, den skulle då bli solbelyst hela dagen liksom trädgården.

Det är ofta för varmt att sitta och äta i solen en svensk sommardag men det problemet kan man relativt enkelt hantera med parasoll och markiser.
 
Tycker tomt fyra verkar bra.
Placera huset nära vägen med en liten uteplats, sen stora härliga baksidan för sig själv med kvällssol. Beror dock som många sagt på skogen. Man vill helst ha de sista sena timmarna efter kl 19-20, det är dom som är sköna.

Stora "huvud" Altan/uteplats på samma sida som entrén blir sällan bra tycker jag, dock bara efter att ha tittat på prefab hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.