Jag bor i ett kedjehus från 1964 med oisolerad betongplatta. Skall renovera kök och matrum och har passat på att riva upp hela golvet då jag var orolig för hur det såg ut där under. Har känt viss lukt. Till min glädje såg det fint ut. Det är reglat med trä relgar. Dom ligger pallade på träklossar med papp under så det blir typ 4-5 cm mellan regel och betong. Efter snart 50 år ser reglarna fina ut. Huset står på en sandås så jag misstänker att fukt rinner undan bra under huset. När jag öppnade golvet låg det gammal isolering direkt på betongen. Isoleringen luktade gammal sjöbotten så det var svaret på lukten.

Nu tänkte jag helt enkelt lägga ny isolering och fästa någon typ av läkt under reglarna som isoleringen kunde vila på så jag får en luftspalt mellan isoleringen och betongen.

Låter detta som en bra ide och i så fall, vad för typ av isolerning skall men ha. Man vill att den skall isolera så bra som möjligt men ändå att det skall andas och att golvet skall må bra. Skall man ha stenull eller någon typ av frigge. Skall man ha plast eller liknande i nåt skikt.
 
Hej
Det låter inte som en bra idé.
Kolla på Platon,Nivell eller Granab.
Fredrik
 
Jag häftade fast ståltråd i sick-sack mellan reglarna och la mjuk glasull på tråden, golvskivan fick trycka ihop ullen som stack upp. Sedan konstfibermatta att gå på, blev bra, varmt att gå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.