Y
Anders_Nilsson skrev:
Summun innefattar ej navi, del är alltid option. Hajfenan på taket är till för GPS-antennen, alla bilar har ett hål i taket för att man skall slippa ha två tak i produktion samt att det blir lättare att eftermontera navi om det finns reserverat utrymme för antennen och ett färdigt hål.
Såg en bild nu där en har en plastplugg istället för fena. Det var ju ingen elegant detalj. :(
* Gick det att få 2007-2013 med mörkt innertak och mörka stolpar?
 
Y
Satt och kollade lite inredningsalternativ.

* executive perforated soft leater
* leather offblack in anthracite black (2101)
* perforated leather offblack in antracite black (2201)

Är Executivens säten märkbart skönare?
Vad är poängen med massa små hål i sätena, blir det mjukare för detta?
Borde ju gåsönder lättare då.
 
Hålen i sätena är för att du skall kunna suga luft med en fläkt, fungerar faktiskt. De bilar som har detta är utrustade med en extra knapp på varje sida bredvid knappen för stolsvärmen, knappen har en fläktsymbol. Klart trevligt option sommartid. Executive läder är högre kvalitet (mjukare) men jag tycker inte det är så stor skillnad. Sedan är läder en naturprodukt så det gäller att kolla att just den bilen du tänkt köpa har snygga läderbitar överallt och att lädret sköts rätt. Dock har nya S80 höjt sig ett snäpp vad gäller läderkvaliteten.
 
Y
Suttit och läst lite besviket om dess högra bensinförbrukningar. Samt lite tidningsartiklar. Tydligen varierande kvalite. Lite elfel, sömmar som släpper, hög förbrukning.

Så jag räknade lite vad skillnaden vore för mig att välja mellan bensin och diesel.

Fordonsskatt:
2420kr - 2,5T Bensin 2007
4937kr - 2,4 Diesel 2007

Förbrukning:
Bensin med automat = 1 liter milen
Diesel med automat = 0.7liter milen

Bränslepriser:
14.70kr / liter bensin
14.40kr / liter diesel

Antal körda mil, månad - år:
157-240mil per månad = 157-240 liter Bensin = 2307-3528 kr månaden = 27684-42336kr per år
157-240mil per månad = 109-168 liter Diesel = 1569-2419 kr månaden = 18828-29028kr per år

Svar: Diesel vore 2517kr dyrare skatt. Men sparar 8856-13308kr på bränsle.
Nu skrev ju dock en att dieslar inte mår bra av korta sträckor fast jag trodde det var deras starka sida, att dessa drar lika mycket per mil varesig dom är varma eller kalla. Inser iofs att all metall oavsett inte mår bra av det men...
 
Jag skulle välja en 945 eftersom jag tror V90 dels drar mera bensin och dels blir den förmodligen vansinnigt dyr i drift i övrigt eftersom mycket är "special". V70 den gamla modellen t.om. 2000, lastar sämre och är samma bil som 850, dvs den dyraste bil jag ägt i underhåll (åker nu V70 2005).
945 är förmodligen väldigt lik 745, vilken är billig i drift. Den behöver knappt servas alls. Oljebyte och nya bromsbelägg lite då och då, sen är det bara att köra år efter år. Bilen är en packåsna och behöver man ingen sådan kan man köra en liten Toyota lika gärna.
 
Ja, Yrrol ska definitivt köpa en 945. Skramlar, gungar och bakhjulsdriven, mer jänkare än så blir det inte :D. Seriöst Yrrol, skall du låna till en S80II blir kalkylen annorlunda än för en 945, speciellt om du räknar med värdeminskning. Sedan tror jag iof sig inte att S80II har så stor skillnad på förbrukning mellan bensin och diesel men 945 går under litern vid sansad körning så att köra in skillnaden på bensin är nog omöjligt.

Och skall man köpa V70 snackar vi alltså om -00 och framåt, 850 och första V70 är för gamla nu med tanke på den avancerade tekniska uppbyggnaden.
 
Y
Min 740 och 745a gungade då aldrig. thumbdown.gif

Jo, det blev en twist här från att varit insnöad på en 945 till att sedan överväga S80II.
Jag har inte hittat någon ny-bil som jag gillade de flesta detaljer på så lån bara känts korkat, men nu så föll faktiskt S80 till större del i min smak, det ihop med viss dödsångest så funderar jag på om man kanske skulle unna sig något fint istället för snåla, spara, tråka, dö olycklig.

S80II 2009-2010 med nyare dieseln. Svart men svart inredning samt valnötdetaljer.. MmMMmMmm.. Stör mig lite på bakluckans klumpiga kromlist men ska väl gå att trollabort. Hoppas allt är fastklistrat nuförtiden. :cool:

(slutar troligen med en 5000kr 945a iaf):rolleyes:
 
Redigerat:
Yrrol, vad blev det för bil till slut?
Berätta gärna vilka bilar du provkörde och hur du upplevde dem.
 
Y
V70 2006 D5 med 6växlad automat. Enda jag provkörde. Vilken bil som helst hade nog upplevts som trevlig jämfört mot den jag hade och körde till skroten.

Dyr i skatt och underhåll, har kostat mig massor med pengar att laga och min rygg klarar inte längre sträckor med dom typiska sportskinnstolarna som är i dessa.

Men jag har inte råd att byta bil heller så siktar på att fåtag på komfortstolar till den.
(Har övervägt att låna upp mig till en 2010 volvo s80 eller v70. Eller en äldre 90-00 tals amerikanare då jag saknar deras komfort.)

För att säga något positivt så tycker jag ändå att karossmodellen är fin, det är trevlig med stark turbomotor på 185 hästar fast ihop med automat ändå bara drar 0.6... Gillar mina valnötdetaljer.. haha.. men ja.. nästan 7000kr i skatt är allt lite mycket.
 
Redigerat:
Fråga mig inte hur jag vet att en ABS styrenhet kostar dryga 12000:- + arbete att få bytt.... :rolleyes:
(XC70 2,5T -06)

Men nu går den igenom besiktningen. :)
 
Y
Har nog lagt över 30tusen nu under sommaren på byta allt i framvagnen. Och när jag då tänker på inköpspris + reservdelspris = jag kunde köpt den nyare modellen istället. Så får jag lite ångest. hehe. Men jag tycker ju det är lite roligt att skruva samt förbättra så det var mitt fel att det skenade iväg.
 
Y
Sitter med världens ångest, vilken drastisk värdeminskning det blev efter årsskiftet. Förr stod dom i runt 50 och nu får jag vara glad om jag får 30. Aldrig ägt en bil som varit så dyr att underhålla och som tappat så fort i värde.
Frågan är, ska jag sälja och gå rejält back eller ska jag köra tills den rasar vilket troligen är snart iom att växellådorna inte klarar mer än 40.. Back på sälja, back på byta låda... Enda vettiga chans jag har är att lyckas byta bort den mot någon som inte har koll... Att jag skriver detta är mest för varna er andra som likt mig tänkte att långmilad nybil inte var så farligt att köpa för gammelbilar kan ju köra jorden runt tills den rostat bort.
 
galento
Yrrol skrev:
Sitter med världens ångest, vilken drastisk värdeminskning det blev efter årsskiftet. Förr stod dom i runt 50 och nu får jag vara glad om jag får 30. Aldrig ägt en bil som varit så dyr att underhålla och som tappat så fort i värde.
Tusan,det låter inget vidare Yrrol.Har en jänkar pickup sen 10 år och det är antagligen den bästa bil jag haft.
Visserligen drar den en del soppa men ack så slitstark och nyttig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.