Dr Ost skrev:
Vilken version på mjukvara/hårdvara hade du nu igen? (nä, jag tänker inte leta runt i de 250 sidorna. Sökfunktionen suger gigantiska elefantballar, ref Arne Anka). Beteendet liknar ganska mycket det problemet som jag och flera andra hade i 5.7, men då enbart vid den initiala karteringen, dvs att den inte verkade känna av kanttråden. Och förresten vet jag inte om felet specifikt var i 5.7 för Bosch ville även ha laddstationen i samband med att jag lämnade in klipparen...

Jag har Bosch Indego 10 - 75dB V5.8 Build: 04679 04/2013
Känns ju lite konstigt när det händer nu. Gått fint annars. Undrar om det e sändaren eller sensorerna som sover i ½ minut.
Som sagt. för ca 1 vecka sen virrade den totalt runt. så illa att jag fick göra en kallstart med den. trodde det va bra sen.......
Tänkte på det. Den ska ju lära sig mer o mer. Blir det nåt skit i det minnet eller owerflow kanske? så det ballar ur....

Kombon Hell on Weels låter ju bra annars.....
 
Ändå intressant. När jag hade problem med karteringen så tänkte jag inte på att tidsaspekten kunde spela någon roll, men när du tar upp det så minns jag att när klipparen pep iväg åt vänster istället för att följa tråden så kunde den hitta tråden lite senare längre bort mer av en tillfällighet kände jag, men vem vet, det kanske berodde på att det hade gått en halv minut...
 
Eriksgatan skrev:
Kommer när tillräckligt mycket info registrerats för att kännas stabilt. :cool:
Kan man ana att vår klubb nu bara har 1 medlem eller styrelsen är på väg att byggas upp ? ;)
 
Hej alla nu är man på gräsbanan igen, jösses det tog lång tid att läsa ikapp mig.... Ni har ju både "bråkat" och nästan skapat klubbar med hangarounds i hela västsverige:rolleyes: nåväl Jag får väl slå ihop mig med Eriksgatan för att styrka Göteborgs delen....
Min nu utbytta groda fick ett nytt namn av familjen....det blev Megasen:D och han är nu igång och efter 2 inkörningsdagar så klipper han nu klart mer strukturerat än den gamla får jag säga.
Jag implementerade gummidämpningen av klipp upphängningen innan jag startade den eftersom denna nya maskinen var lika glappig som min gamla 5,7 maskin., och idag har den stundtals varvat upp vid högt gräs på det gamla höga varvtalet (dock utan brööl ) och efter gång på ca 4-5 minuter gång i lättare gräsytor varvat ner till det helt tysta varvtalet ...Jiippie (y) (Tog några bilder på vad jag gjorde som kan kan lägga upp i morgon)
MEN Det intressanta var att den faktiskt varvade ner under gång och det är 5,8 med buildt 5157 version.
Nu skall den få gå någon vecka, så jag vet att den är ok, innan jag skall ge mig på att försöka dämpa ljudet från drivmotorerna hade jag tänkt mig.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Kom på en sak.... Borde man inte så här i åskväders tider använda ett sånt där ström spiks skydd som rekommenderas till datorer ?????
Våra små illbattingar har ju trots all väldigt mycket elektronik i sig, och borde väl vara ganska känsliga för detta.
 
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
Tyk1 skrev:
Kom på en sak.... Borde man inte så här i åskväders tider använda ett sånt där ström spiks skydd som rekommenderas till datorer ?????
Våra små illbattingar har ju trots all väldigt mycket elektronik i sig, och borde väl vara ganska känsliga för detta.
Det är väl ett skydd mot spänningsspikar? :)
 
Tyk1 skrev:
Kom på en sak.... Borde man inte så här i åskväders tider använda ett sånt där ström spiks skydd som rekommenderas till datorer ?????
Våra små illbattingar har ju trots all väldigt mycket elektronik i sig, och borde väl vara ganska känsliga för detta.
Du burde i så fall bruke det på grensekabelen. Større fare for at været skader elektronikken igjennom den enn igjennom strømnettet.
 
Behovet av blixtskydd finns knappast eftersom slingan redan ligger nere på jordnivå. Det skulle vara om blixten mot alla odds missar träd och andra höga punkter och slår ned mitt i slingan på gräsmattan. Om man däremot tänker på nätaggregatet så är den lika utsatt som andra nätanslutna enheter i hemmet. Speciellt på landsbygden där luftledningar är vanliga.
 
Tyk1 skrev:
Jag implementerade gummidämpningen av klipp upphängningen innan jag startade den eftersom denna nya maskinen var lika glappig som min gamla 5,7 maskin., och idag har den stundtals varvat upp vid högt gräs på det gamla höga varvtalet (dock utan brööl ) och efter gång på ca 4-5 minuter gång i lättare gräsytor varvat ner till det helt tysta varvtalet ...Jiippie (y) (Tog några bilder på vad jag gjorde som kan kan lägga upp i morgon)
MEN Det intressanta var att den faktiskt varvade ner under gång och det är 5,8 med buildt 5157 version.
Det bekrefter min teori om at vibrasjonene er nok til at maskinen tror den er i tungt gress. Dermed, har den først begynt å brøle så stopper den ikke. Mens når man har hindrer den i å vibrere fungerer nedvarving som den burde.
 
plaggis skrev:
Det är väl ett skydd mot spänningsspikar? :)
Ja självklart spännings spikar, grymt dåligt utryckt av mig....var så upptagen med att komma på vad dom heter i dagligt tal.
blixt skydd var det ja.
Och var det inte nät aggregatet som gått för Mortimer ?
 
petterg skrev:
Det bekrefter min teori om at vibrasjonene er nok til at maskinen tror den er i tungt gress. Dermed, har den først begynt å brøle så stopper den ikke. Mens når man har hindrer den i å vibrere fungerer nedvarving som den burde.
Ja det verkar så på min i alla fall, idag har jag hört den varva ner 3 gånger från max varvtal (har plockat vinbär i trädgården)
 
Tyk1 skrev:
Kom på en sak.... Borde man inte så här i åskväders tider använda ett sånt där ström spiks skydd som rekommenderas till datorer ?????
Våra små illbattingar har ju trots all väldigt mycket elektronik i sig, och borde väl vara ganska känsliga för detta.
Jag brukar dra ut sladden vid risk för åska och lyfta ur han ur dockan in på altanen.
 
petterg skrev:
Det bekrefter min teori om at vibrasjonene er nok til at maskinen tror den er i tungt gress. Dermed, har den først begynt å brøle så stopper den ikke. Mens når man har hindrer den i å vibrere fungerer nedvarving som den burde.
Innan jag lämnar in min för service, så ska jag provocera fram lite brööööl. Och sen sätta i en skruvmejsel eller kniv mellan cylindrarna så att brölet slutar. Först då får vi se om min version varvar ner oxå.
Jag har Bosch Indego 10 - 75dB V5.8 Build: 04679 04/2013
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Uppdatering i mitt ärende där Hornbach i Malmö inte vill häva köpet så är den nu idag inlämnad för service till Bosch efter att transformatorn också slutat fungera. Kommer skiten tillbaka med bröl igen och Hornbach inte är medgörlig på en reklamation så blir det nästa instans för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.