Detta är mitt andra inlägg då jag vill helst låta bli att skriva utan läsa folks åsikter. Jag är själv på väg att bygga hus och har tomt i eslöv men ska man följa allas råd här inne så fungerar inte ett enda byggföretag i princip. Exakt ALLA husföretag har fått en varning här inne i princip vart enda en som har lyckats bygga ett bra hus har fått en varning frågan är ibland hur kräsna ni verkar vara eller hur ert tålamod är.

Exempel med Älvsbyhus finns båda negativa och positiva reaktioner här inne för uppenbarligen har alla inte blivit lurade och blåsta som ni beskriver så då undrar jag är vart går gränsen egentligen? Vilket husbolag ska man då vända dig sig till om vart enda en på marknaden har lyckats få en varning här inne?

mvh
David
 
Det finns väl inte ett enda företag som har behagat varenda kund de haft.
 
Det är väl så också att de som hörs mest är de som haft mest problem. Nöjda kunder skriver väl mer sällan och berömmer, tyvärr.
 
Nu har jag aldrig varit i nybyggartagen, så jag har inte funderat så mycket över vilka företag som folk har mest problem med, utom några få som sticker ut extra mycket.

Men jag tycker nog att det finns flera företag som jag aldrig sett något negativt om, eller där det var för väldigt många år sedan.

Det är säkert helt rätt att alla husföretag har gjort missar i en del byggen. Det intressanta är hur företaget sedan agerar för att rätta till problemen. Där finns det företag som är snabba på att fixa felen, finns tom en del som bjuder på något lite som en symbolisk ursäkt. Det finns företag som till slut kommer och rättar till saker efter mycket tjat, och det finns företag som fullkomligt struntar i felen, men driver sin "rätt" att få betalt för icke utfört arbete till domstol. Eller som tvingar husägare att stämma dem för att få fel åtgärdade.

Senast i den sista av ovanstående kategorier är Myresjöhus med sina enstegstätade fasader (som de inte är ensamma om), där husföretaget vann i Hovrätten med motiveringen att efterssom ALLA Myresjöhus från den här tiden är behäftade med detta fel, så kommer ALLA myresjöhus att mögla, vilket alltså är den normala funktionen hos ett Myresjöhus, därmed är det inget onormalt att det möglar eftersom möglet drabbar alla dessa hus.

Det må ha varit en vinnande argumentation i rätten, men jag begriper inte hur någon kan vilja köpa hus i fortsättningen från ett företag som hävdar att det är fullt normalt att deras hus drabbas av mögel.

Det finns nu folk som hävdar att det är inget problem, för de har slutat med den konstruktionen. Problemet är bara att om man överhuvudtaget kan få till den argumentationen så kan man använda den på andra konstruktioner. Typ "alla hus vi byggde förra året har för klena takstolar, så det är fullt normalt att de rasar, det är den normala funktionen på våra hus, inget fel".

Sedan skall man alltid läsa inlägg här med en viss källkritik, det förekommer folk som tycker sig ha råkat ut för ett katastrofbygge, men där problemen kanske inte varit av en sådan karaktär att alla andra skulle tyckt att det är ett problem.
 
Många som skriver om saker och ting tar ju i så bra det går.
Jag såg någon tråd häromveckan där man kladade på en hela massa saker, varav kanske 30% var helt normala saker, sånt som blir när man bygger hus.
Det är ett stort projekt med att bygga ett helt hus och dessvärre då även många möjligheter att det finns en och annan miss.
Jag har byggt större delen av mitt hus själv, jag kan säkerligen göra en lista på 10-15 saker som jag anser kunnats gjort bättre, men i det stora hela så syns inte dessa grejer alls.

En sak som vi gjorde fel var att av 8 innedörrar är 3st monterade upp och ner, INGEN har märkt detta, inte vid slutbesiktning, inte vid slutsamrådet, jag själv som monterade dörrarna upp och ner har inte heller reflekterat över detta, förräns en dag när jag såg att en klisterettikett på en dörren var upp och ner.

Sen har du ju även det på ett sånt här forum, i många fall vänder ju sig folk hit när det blir problem, det är ju inte så många som berättar om hur bra plattsättaren gjorde badrummet, har du däremot haft en plattsättare som misslyckats så lär det ju komma upp rätt snart.

Personligen så ser jag det som mer viktigt hur företaget agerar vid problem, än att det just blir problem.
Alla kan göra fel och med så många moment och hantverkare som åtgår i ett helt hus så tror jag det är svårt att hitta ett hus som är 100% felfritt.
Däremot vill man ju ha en firma som är hjälpsamma.
Min husleverantör har tex bistått mig med lite restmaterial till mitt garage, jag har även fått köpa loss en del material med transportskador osv till bra pris till mitt garage, sånna grejer värderar jag högt.
 
Håller med Pumba. Om jag skulle bygga idag igen skulle jag tänka på följande:
1. Husleverantörens ekonomi - kolla upp den. Besvärligt om konkurssituation uppstår.
2. Entreprenörer: referenser. Vem sätter ihop huset på plats? Försök hitta referenser. Stommarna är det ju oftast inte fel på, men hur sätts huset ihop? Noggrannhet, följa byggbeskrivningar viktigt. I vårt fall slarvades det där. Referenser elektriker, rörmontörer.
3. Ta reda på: Hur brukar företaget agera vid fel, fel som skall åtgärdas innan garantitiden.
4. Var aktiv, läs in dig på ditt hus, försök vara närvarande och ställ krav.
5. OBS! : Vid kontroll - och slutbesiktning: Era egna anmärkningar skall protokollföras. Det som inte finns i protokollet åtgärdas kanske inte. I vårt fall nonchalerade besiktningsmannen våra anmärkningar och den historien fick stora konsekvenser.
Sammanfattningsvis: Det mesta brukar gå bra, i de allra flesta fall gör ju byggarna ett bra jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.