Tjena!
Jag flyttade till mitt hus för ca 2 år sen. Har haft kontakt med alla grannar utom en. Idag tog jag chansen. Såg att granntanten vek ihop en press, så jag tog tjuren vid hornen och erbjöd mig att hjälpa till, hon behövde dock ingen hjälp men vi snackade lite om allt och inget och jag upptäckte att hon var riktigt trevlig och verkar vettig. Till saken hör att jag haft en ganska "sopig" tomt då jag haft stora vedhögar, pall och annan skit åt deras håll, har jobbat på sakta men säkert för att få bort detta, så jag tog även chansen att berätta att jag ska sluta elda ved och gå över på pellets. Känns så himla skönt, värsta isen är bruten. Har liksom inte vågat tidigare då det sett ut som det gjort från mitt håll, har tom undvikt att uppehålla mig på den sidan av tomten.

En stor sten har fallit från mina axlar idag!

Vill även tipsa om en rätt intressant person som heter Lennart Lindén som föreläser om ledarskap, konfliktshantering osv. https://www.youtube.com/watch?v=LT3Q6xoekGc
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Prata med grannar? Uäck!
 
Bra jobbat Xdigger (y)

Och grattis till det goda resultatet!

Det finns inte mycket som är värre (jo det gör det så klart) än när grannarna går och tittar snett på varandra, baktalar och hittar på historier om varandra. Man blir mer och mer felfinnande och hänger upp sig på minsta sak.

Öppenhet, vänlighet och lite generositet är bra steg på vägen.
Och med öppenhet menar jag att inte går och förarga sig, grubbla och förargas över småsaker som lätt växer till sig till stora oförrätter.
Alltså ta upp småsaker och rensa luften innan de hinner växa sig stora.

Granntanten är säkert lika glad och lättad som du.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Flyttade till hus för två månader sedan och har hunnit träffa och snacka med alla de 4 närmsta grannarna.
Grannen tvärs över gatan jobbar med vatten och avlopp på kommunen och var schysst och fixade gratis utkastare m.m. till våra stuprör som felaktigt är kopplade till avloppsnätet. Kommunen delar ut det gratis men jag slapp hämta det.

Verkar som om vi har fått bra grannar :).
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag har bara inte haft anledning att prata med grannen, och när det sett så tråkigt ut från deras håll så har jag inte vågat ta kontakt. ;) Alla våra grannar är jättetrevliga annars och går absolut att komma överens med! :)
 
Lennart Lindén är min Fd arbetskompis farsa....föreläser väl i konflikthantering bl.a.....lämpligt att gå på innan man skaffar grannar :)
 
Ahh, han är riktigt bra hur som helst! :) Jag gillar framförallt hans liknelser med räkpåsen!
Jag har aldrig haft problem med grannar den tiden jag bott i villa, bara att jag inte pratat med en, vi har hejat men inget mer, dom har huset närmast så det känns ju som att man vill ha en bättre kontakt om nåt händer eller om man vill bjuda på en öl.
 
xdigger skrev:
...Jag gillar framförallt hans liknelser med räkpåsen!...
Berätta!
 
Joo, om man har en konflikt med nån oavsett stor eller liten. Så är det bäst att ta tag i det så snart som möjligt, annars blir konflikten som en räkpåse, en räkpåse luktar värre och värre ju längre man väntar, samma är det med konflikter.

Typ nåt sånt, han är helskön den gubben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.