Mikael_L
MH, på bilden du visar på ditt uttag så syns det ju att det är ett fullkopplat perilex-uttag. Så med andra ord kan du ansluta alla spisar med 400V elementspänning. + troligast alla med 230V elementspänning.
Men för det senare måste man lite snabbt konsultera spisen/hällens inkopplingsanvisning, så det inte finns någon märklig begränsning i inkopplingen.

På din bild ser jag att det är använt kabelskor, vilket är rätt ovanligt av elektriker, så jag misstänker att det hör till uttagets konstruktion, och att du finner någon slags kopplingsplint lite längre ner. I så fall får du lov att även kolla så att alla ledare även är anslutna där.

Jag vågar med nästan 100% säkerhet säga att du kan koppla in valfri häll/spis där.
Du får visa upp spisen/hällens kopplingsschema här, (egen bild, PDF eller likn) så hjälper vi dig i nästa steg.
Har du mätinstrument så är det bra, så kan du även kolla så du har allt inkopplat som det ska.
 
Det kan vara en synvilla ;). Uttaget är uppenbarligen i form av en sockeldosa med förmonterade korta anslutningsledningar på själva uttagets plintar. Titta lite längre ned i dosan att dessa är skarvade med 5 st separata ledare i matande installationskabel.

Det går inte att mäta sig fram till om det är ett korrekt kopplar perilexuttag. Det kan vara fulnollat, eller så kan nollan vara av någonstans... Vi pratar visserligen om risker på någon hundradels procent nu, men bränner du 10,000:--hällen så får du ett gapflabb som svar av leverantören. :D

De 25 kombinationerna jag skrev om ovan är bara en liten del av komplexiteten. Den större delen djungeln står korkade tillverkare för då de inte kan leverera en spis med en kontakt som bara kan pluggas in i Sverige, utan de måste nödvändigtvis tillverka en universell spis som ska kunna pusslas ihop i hela Europa. Hur många försäljare upplyser om att deras spis utan anslutningsledning faktiskt kostar en tusenlapp extra i form av en elektriker? Och hur svårt kan det vara att bygga in lite skyddselektronik mot felaktig inkoppling?

Vi har också sett induktionshällar som består av två halvor, och med dubbla anslutningskablar!! (inom samma kabelmantel). Hur korkad kan en tillverkare bli???

Har naturligtvis kvar originalet till spisartikeln på wikin. Ska uppdatera den med lite nya bilder från denna tråd. Lägger nog upp den på google istället...
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara en synvilla ;). Uttaget är uppenbarligen i form av en sockeldosa med förmonterade korta anslutningsledningar på själva uttagets plintar. Titta lite längre ned i dosan att dessa är skarvade med 5 st separata ledare i matande installationskabel.
Ja synvilla kan man kanske kalla det.
På min skärm syntes inget av anslutningen nedanför.

Men efter ditt inlägg här blev jag lite misstänksam och provade att klicka på bilden.
Och vips förstorades den en hel del österut, så nu såg jag plötsligt hela bilden med dess anslutningar. ;)
 
Oops, det såg inte jag. Men nu ser 4 röda hattar, inte 5, eller gömmer det sig en 5:e där bakom? Jag tror det.
 
Jo alla fem är på plats men tydligen var det svårt att lägga faserna färg på färg :) . Går som sagt att ansluta vilken häll eller spis som helst till detta.
 
Mikael_L
Jodå, det gömmer sig en femte där. Det syns rätt så väl. (Bara man får se hela bilden ... :D)

vad det gäller koppling, framförallt nolla +PE så skulle jag nog känna mig ganska lugn där.
Om man har kopplat in bägge, trådarna går in i röret och allt, så vore det väl rätt märkligt om någon har fuljordat senare ...?
Var i så fall? Lött ihop kablar en bit in i röret? En kopplingsdosa på vägen?

Men OK, mät att bägge har nollpetential + kolla att det verkligen kommer ut både blå och g/g inne centralen som är inkopplade där.
Hur paranoid får man va? ;)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.