Hej!

Tänkte beställa ett FANN minireningsverk + biomodul, så att man slipper efterföljande bädd.
Han som ville utföra arbetet, som i o f s verkade både rejäl och seriös, satte mig i nya funderingar.
Fast pris vs rörligt pris. Det är frågan.
Skulle han lämna ett fast pris, då inflikade han att han måste bunkra upp med några tiotusen ytterligare utifall det t ex skulle vara berg under en viss nivå. Han pratade om 110 efter ROT-avdraget som ett riktpris inkl arbete och material, om inget strular.
Är det någon som har ett bra råd här?


I övrigt såg jag när jag kollade runt på nätet, att FANN tillverkas i Polen, där samma utrustning skulle hamna på c a 19 000, att jämföras med vad den kostar i Sverige, 79 000:-.
Frågan är om man strular till det, med tanke på garantier, ovilja från entreprenören, samt ev nödvändiga certifikat osv. Dock är 50 000 ingen struntsumma.
 
Redigerat:
Det är rätt meningslöst att först anlita en entreprenör, sedan begära ett fast pris. Det är fel ordning.

Om det fasta priset ska vara ett konkurrensmedel måste det lämnas i konkurrens; flera olika som tävlar om jobbet.

Det du gör nu är i princip att du slår vad med din grävare om det finns berg eller inte under jorden. Eller rättare sagt, om det finns ett STORT berg. Finns det ett sådant, vinner du. Finns det inget eller ett litet berg vinner han.
 
  • Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Jo, jag hade tänkt att fråga minst tre st, även om det verkar svårt att engagera entreprenörer i någon större utsträckning då de har fullt upp.
I övrigt, när det gäller FANN. Frågan är, trots samma art.nr, om man vågar ge sig på att hämta hem eller låta DHL frakta avloppet från Polen. Är det någon som gjort något liknande? Att köpa fönster från Polen är ju en sak.
 
Hobbysnickarglädje skrev:
I övrigt såg jag när jag kollade runt på nätet, att FANN tillverkas i Polen, där samma utrustning skulle hamna på c a 19 000, att jämföras med vad den kostar i Sverige, 79 000:-.
Länk...??? :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.