Hej alla kloka,

Håller på som mest att fundera ut hur vi ska lägga upp tv.
Om ni hade byggt att nytt hus idag vilket tv system skulle ni satsa på ?

För tillfället finns inget fiber i gatan utanför så antingen boxer eller satellit.

Det jag har tänkt lite själv är att dra tomrör överallt dit vi vill ha tv men frågan är ju vad man ska ha i tomrören :S
 
Tomrör överallt är alltid bra ;) Om du sedan inte kan välja distributör innan du drar kablaget så dra fram både nätverk och coaxial så har du alla möjligheter. Vad du sedan väljer för distributör beror ju helt på hur väl olika lösningar funkar där du bor samt egna preferenser.
 
Angående satellit,har jag förstått det rätt när det gäller uppbyggnad...

Från lnb till multiswitch sedan ut till uttagen...men,om man ska ha en box (eller inbyggd modul) vid varje tv måste man väl ha ett flerkortsabonnemang? tv apparaterna kan ju lätt dra iväg till antal och då känns det som att det kan bli dyra abonnemangskostnader...
 
Calle&Lisa skrev:
Angående satellit,har jag förstått det rätt när det gäller uppbyggnad...

Från lnb till multiswitch sedan ut till uttagen...men,om man ska ha en box (eller inbyggd modul) vid varje tv måste man väl ha ett flerkortsabonnemang? tv apparaterna kan ju lätt dra iväg till antal och då känns det som att det kan bli dyra abonnemangskostnader...
Om du bara ska ta emot signaler från en satellit, typ Canal Digital, så behöver du ingen multiswitch. Du behöver däremot en LNB med ett uttag per TV så att säga. Ska du t.ex. ha fyra TV-apparater behöver du en Quad-LNB. Utan hembyggda lösningar (med card splitters etc.) behöver du även multiabonnemang som du själv skriver. Det är såklart en extra kostnad, men abonnemanget till TV nummer 2 och 3 är billigare än huvudabonnemanget.
 
Ja det känns ju nästan som att ett multiabonnemang är ett måste...är rädd för att man nog måste satsa på en multiswitch oxå för det kan lätt dra iväg...kommer garanterat vilja ha PVR box i vardagsrum (2 st koax) ev oxå i sovrum sen tillkommer ju något barn rum till...
Blir mycket pengar varje månad på tv ...pust
 
Calle&Lisa skrev:
Ja det känns ju nästan som att ett multiabonnemang är ett måste...är rädd för att man nog måste satsa på en multiswitch oxå för det kan lätt dra iväg...kommer garanterat vilja ha PVR box i vardagsrum (2 st koax) ev oxå i sovrum sen tillkommer ju något barn rum till...
Blir mycket pengar varje månad på tv ...pust
Ja, kanske det. Jag har samma setup som du beskriver och då är min Quad-LNB maxad... Tänk bara på att en multiswitch kräver en Quattro-LNB (Quad duger inte).
 
Ni som har hyffsat nybyggd hus med flera barn.Hur har ni löst tv i alla rummen...?
Håller på räkna nu och det kommer bli 6 - 8 koaxial kablar i vårat nybyggda hus.2 i vardagsrum 1 i varje sovrum och ett i kök.

Som det ser ut så vill vi satsa på Canal digital men med ett kort på varje tv i alla rum känns ju verkligen som en dyr lösning.Tacka vet jag den gamla hederliga kabel-tv:n :)
Någon som har löst detta på ett smart sätt?
Canal digi på PVR och resten marksänd digi-tv?? Kom med förslag.
 
Vi har Sat (CD) plus marksänt

dubbla coax till v-rum
enkla coax till 5 sovrum

ungarna har valt
en filmfanatiker som har har samma CD abo som i v-rummet fast billigare
en som bara vill titta på Cartoon network o disney har ett barn abo för några tior
en som bara tittar på TV6 så han har bara marksänt

sedan har vi marksänt till dom sista 2 sovrummen åxå.

5/9 multiswitch

utöver detta så är dubbel TP kabel dragits parallellt så att det går att streama till TV skärmarna från NASen.
 
Två inlägg bortplockade då kortdelning och liknanande inte diskuteras på detta forum
/Mats
Moderator
 
Bygger man upp enligt stjärnnät till tänkta tv-platser har man all möjlighet att välja typ av distribution.

Det är extra bra ifall man kan placera teknikrum hyfsat central med rör in för tele/fiber och rör till tak för antenn/satellit. Från teknikrummet dras rör ut till respektive mediaplats. Jag tror att två 20-rör är det man minst skall dra fram. Här är det viktigt med noggrann dragning så att det inte blir svårt att i framtiden byta ut kablar.
 
En stor fördel med en multiswitch är att man enkelt får med marksänd TV i alla kablarna. Man slipper dubbla kablar/uttag eller combiners, där signalstyrkan från antennen kanske inte räcker om man vill ha många TV-uttag.
 
I huset har vi Canal Digital till stora mediarummet som är en nybyggnad (2012) till huset som byggdes 2000. Övrigt har vi Boxer där nätverk och coax dragits till en central plats med splitter, förstärkare och antennen på vinden.

Har 3 barn med TV på rummet och varsin PS3 (DLNA, DVD, Blue ray, spel).

Sedan iPad kom använder ingen av barnen sina TV apparater eller PS3 överhuvudtaget. De tittar bara på Netflix, HBO, SVT Play etc på paddorna.

Likadant med frun och själv kollar jag mest vid min arbetsdator i labbet ... om jag kollar över huvudtaget.

De enda TV som används i någon större omfattning är kökets eller den i vårt sovrum. Den i sovrummet använder också ofta nätet för innehåll.

I mediarummet används uteslutande projektorn och främst för filmtittande och även här främst från nätet. När det finns en riktigt sporttjänst kan jag helt dra pluggen från Canal Digital och spara 800kr i månaden.

Så skulle jag byggt nytt igen ...

1) Hade jag i första hand sett till att det fanns nätverk till de ställen där TV skall finnas. Kompletterat med möjlighet till coax. Ex. 2x20mm rör till varje uttag till en central plats. Bygger du ett sådant stjärnnät är de redo för alla eventualiteter.
2) Jag skulle också lagt lite extra på ett ordentligt mediarum för de tillfällen ni tittar på film eller spelar tv spel tillsammans.
3) I övrigt är det nog paddor eller andra mobila lösningar som ligger i framtiden för slötittande.
4) Se till att du förbereder för en (eller flera) trådlösa accesspunkter. Nätverk plus matning om du inte kör Power-over-Ethernet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.