D09
Hej

Håller på och gojsar med flytspackel i pannrummet och klurar på om det ska vara fall på den ytan där själva tanken står?

Då kommer ju tanken att luta lite med eftersom den har platt botten?
 
Fall är bra om du tänker ha vatten på golvet annars behövs det inte. Tanken går att palla upp det fick jag göra pga ojämnt golv.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Har ganska bra/ kraftigt fall just nu men blev osäkert på hur det blir med tanken.

Tanken har ju plan botten och kommer isåfall bli lite ojämnt belastad :/

Ibland är det bättre att åka till havet ;)
 
Jag använde runda tankar och dom har ju en sarg runt om och det blir inte så många kilo i mitt fall med 750 liters tankar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Är inne på att bygga en ram och gjuta upp en betongklack ca 5-10 cm under tanken, med "vallgrav" mot inneväggen för ev vattenläcka och sen lägga en cellplast s200 ca 10cm tjock som tanken sedan ställs mot. 20 cm vanlig isolering runt om och maximalt till tak.

Pannan ska bara stå avjämt. Dvs fallet börjar ca 20 cm från pannan.

Detta måste ju räcka så slipper jag min huvudvärk sen ;) är ju inte alls stressad ha ha
 
D09
En cellplast s200 har 80grader som gräns, måste ju räcka för att ligga i botten?
 
Nog skulle jag vilja ha isolering som klarar närmare 100 grader 80 grader är ju inga problem att elda upp till.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
smurfen72 skrev:
Nog skulle jag vilja ha isolering som klarar närmare 100 grader 80 grader är ju inga problem att elda upp till.
Kollade S300, alla har gräns på 80 grader. Men når man 80 grader i botten på en tank? :)
 
Men det finns ju annan isolering stenull borde väl funka. Klart du får 80 grader i hela tanken du ska väl inte bara använda delar av den :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
smurfen72 skrev:
Men det finns ju annan isolering stenull borde väl funka. Klart du får 80 grader i hela tanken du ska väl inte bara använda delar av den :)
Men då reglar man upp med något antar jag? Annars blir väl stenullen väldigt platt? :)

Ursäkta mitt okunnande ha ha
 
Det är nog bäst det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det blev cellplast s200.

Ska fixera dom jämt och gjuta in den med ca 8 cm uppepå.

Nära att köpa en formskiva klass 250 pga bättre långtidslast men den klarade endast 70 grader.

Då garderade jag mig hellre med 80 grader och en betongsula uppepå :)

Rätt eller fel vettefan.
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1375265900.106341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur hade ni gjort här?

Ska gjuta upp en klack på 20 cm varav 10 är cellplast.

Svarta strecket är var gjutningen börjar.

Ska jag gjuta in rör till golvbrunnen ( typ 160 rör kapat på mitten ) ImageUploadedByByggahus.se1375266396.298748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
genom klacken eller flytta hela paketet så golvbrunnen är synlig / åtkomlig ?

Fördel med att gjuta in rör till golvbrunnen är att jag minskar rördragningar ( billigare installation ) samt mer isolering runt tank

Nackdelen blir att åtkomsten till golvbrunn begränsas.

Flyttar jag paketet så blir för och nackdelar tvärtom...

Hur tänker ni?
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1375271829.421647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
blir ju lätt mycket skräp i ett pannrum som kan lägga sig i golvbrunnen, kan ju bli svårt att komma åt och rensa.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.