Hej!

Har påbörjat byte av panel på mitt hus då mycket är dåligt och jag vill ändra utseende med en annan typ av lockläkt. Huset är i grunden ett torp(timrat) från slutet av 1800-talet men är om och tillbyggt en del under olika tidsperioder.
Photo 2013-07-12 16 09 08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På den första delen som jag rivit(en tillbyggnad) är panelen spikad direkt på en asfaboard. Jag vet inte hur det kommer att se ut på andra ställen men misstänker att det kommer se väldigt olika ut på de olika delarna. Fick en rekommendation att använda spiklist men blev inte riktigt klok på varför jag ska ha det och vad den egentligen har för funktion? Med tanke på de olika konstruktionerna jag kommer att stöta på funderar jag på om jag ska ha spiklist på vissa ställen men andra inte?

Mvh

Thomas
 
Någon som har kunskap kring funktionen hos en spiklist?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Thomas
 
För att det ska bli en luftspalt bakom panelen som vädrar bort fukt.
 
Tack för ditt svar!

Spelar det någon roll att jag målar med falu röd som ju låter träet andas?

Om jag sätter spiklister utanpå asfaboarden måste jag på något sätt lämna det öppet nånstans så jag får vädringeffekten eller vädrar det ändå?

Undrar,

Thomas
 
Det ska vädra ändå, beror ju hur stora springor det är mellan bottenbrädorna.
Distans är nödvändigt, en vägg på mitt hus hade några angrepp av röta pga avsaknad av distans.

Protte
 
Hej Protte!

Nu har jag plockat ner hela panelen på det parti som syns på bilden. Gisar att panelen suttit sen sent 70-tal. Bortsett från dåligt ändträ är den nedmonterade panelen helt frisk i övrigt. Baserat på det tror jag nog att jag hoppar över spiklisten i alla fall.

Tack för era råd och kommentarer!

/Thomas
 
Thoomas skrev:
Hej Protte!

Nu har jag plockat ner hela panelen på det parti som syns på bilden. Gisar att panelen suttit sen sent 70-tal. Bortsett från dåligt ändträ är den nedmonterade panelen helt frisk i övrigt. Baserat på det tror jag nog att jag hoppar över spiklisten i alla fall.

Tack för era råd och kommentarer!

/Thomas
Neej! Gör inte det.
Kostnaden är ju närmast noll. Gör det så bra det går, dvs med luftspalt.
 
KnockOnWood skrev:
Neej! Gör inte det.
Kostnaden är ju närmast noll. Gör det så bra det går, dvs med luftspalt.
Tycker du att jag ska sätta spiklist oavsett konstruktion. Än så länge har jag hittat tre olika väggkonstruktioner:

1. Panel direkt på timmerstockarna med vindpapp mellan.
2. Panel direkt på stående spåntade bräder med vindpapp mellan.
3. Panel på asfaboard vilken i sin tur sitter på reglar(med fiberisolering mellan reglar).

Sen vill jag inte behöva flytta ut fönsterna(saknar kunskapen) eller sätta lister för att kompensera en panel som sitter längre ut.

När jag försöker hitta kunskap kring att spiklist verkligen har en funktion som bevisat gör skillnad hittar jag inget! Nån som vet var man kan hitta detta?
 
Gör som KnockOnWood skrev. Luftspalten är viktig. Du har haft tur som inte fått nå problem. Luftspalten är så inte fukt ska tränga in i asfaboarden och vidare in i isolering och stommen.
 
Jag läste nånstans att det inte behövs spalt när man har slamfärg som tillåter panelen att andas..men kommer inte ihåg vart jag läste det.. jag har satt/ska sätta spikläkt på mitt nu utifall att..
Innan bytet på mitt hus var panelen rutten 10cm upp i ändträt, stod på grundmuren o inte snedsågat kanske inte ens målat där, målat med nån plastfärg, isolering dikt an bakom men inga problem där faktiskt, panelen jättefin iövrigt..lite överraskad vart jag.
http://www.gardochtorp.se/index.aspx?article=4233
http://www.byggnadsvard.se/fråge-forum/material/asfaboard-och-luftspalt
 
Redigerat:
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
freddijonsson skrev:
Gör som KnockOnWood skrev. Luftspalten är viktig. Du har haft tur som inte fått nå problem. Luftspalten är så inte fukt ska tränga in i asfaboarden och vidare in i isolering och stommen.
Det finns en annan aspekt också, som inte är så kul.

Självupplevt på ett av mina hus:
Byggår 1969, stående Z-panel, i och för sig ett idiotiskt byggsätt tycker jag.
På hösten efter vi flyttade in började det växa ut stora svampar på en gavelvägg, som skuggades av grannhuset och hade dåliga förutsättningar att torka ut. Såg ut som någon sorts tickor, i stil med dessa
screen5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske var det en ovanligt regnig höst, vad vet jag? Nåväl, några panelbrädor behövde bytas, trodde vi.

Men när snickar'n började ta loss de angripna brädorna såg man att svampmycelet var utbrett över hela väggen. Dvs en vit trådaktig beläggning mellan panelen och vindpappen. Där fanns ingen luftspalt, så genom kapillärkraften mellan panel och papp hölls panelen alltid fuktig på baksidan. Det var som en odlingslåda för svamp.

Hela väggen, med reglar, isolering och allt, fick bytas in till innerväggarnas gipsskivor.
Jobbet gjordes 1999, när huset var 30 år gammalt. Det var dyrt.
 
Jag bor också i ett hus (byggt -81) där enkelfasspontpanelen (långt ord) är spikad dikt an mot asfaboarden. Helt kvarteret är förövrigt byggt på samma vis, och hittills har inte ett enda hus haft några problem med panelen. Har haft lös några panelbräder vid byggnation och alla har varit snustorra på baksidan.
Blev lite fundersam när jag upptäckte konstruktionen men låter det vara tills problem uppstår.

Har hört runt lite och googlat mm och inte en endaste person vet av ett konkret exempel med panel direkt på asfaboard där det inneburit problem. Däremot är det mycket vanligare med flera exempel på folk som har problem med panel direkt på vindpapp.

Kan asfaboarden på något sätt göra så de fungerar okej ändå?
 
eritor skrev:
Jag bor också i ett hus (byggt -81) där enkelfasspontpanelen (långt ord) är spikad dikt an mot asfaboarden. Helt kvarteret är förövrigt byggt på samma vis, och hittills har inte ett enda hus haft några problem med panelen...
Intressant att vi har så olika erfarenheter!

Enkel fråga: Sitter enkelfassponten lodrätt eller vågrätt?
 
KnockOnWood skrev:
Intressant att vi har så olika erfarenheter!

Enkel fråga: Sitter enkelfassponten lodrätt eller vågrätt?
Den sitter vågrätt. Jo fast du hade väl vindpapp när du råkade ut för det?
Folk som haft panel direkt på vindpapp verkar mer frekvent få problem jämfört med oss som har direkt på asfaboard (?) I af om man googlar runt lite.
Ännu inte hittat någon som fått problem med asfaboard, men de kan ju givetvis finnas.

Dessutom bor jag ju i norra norrbotten, så här har vi ju ganska torrt klimat. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.