Hej alla..

Skulle behöva lite hjälp med tankarna just nu...

Vi har Torpargrund. Pålat hus så huset står stilla.. Dock så är det sumpmark så den sjunker.
Detta innebär att jorden runt huset sjunker in o hos grannen är det stora hål rakt in i grunden (20x30cm hål rakt in)
På alla husen här så börjar det se likadant ut.
Sätter vi rasskivor så hjälper ju det men vad händer om 15 år då marken sjunkit lite till?
Kommer marken sjunka lite till är ju ingen som vet men gör det de så är det ju bara sätta om rasskivorna om 10-15 år..
Eller skall man få hit en sug bil full med singel som kan spruta in det i grunden så man får upp nivå igen i grunden och sedan varje år gå ner med en hink o lägga ut i kanterna eller hur skall man göra..

Problemet är ju att marken sjunker alternativt rör på sig så...

Har ni nå bra tankar elelr liknande..?
 
Ingen som har några tankar..?
 
Du får nog förklara för oss som inte förstår riktigt ;)
Varför sjunker marken bara under huset?
Kan det bero på att den är sämre packad och sjunker ihop med tiden?
Är det inte lättast att sätta en rasskiva under den befintliga?
(inget svar, bara 3 nya frågor :) )
 
Jag har åtgärdat ett sånt hus genom att sätta 900mm kantelement modell I utanpå grundmuren och sedan fyllt på med jord mot utsidan. Kantelementen gick 300mm nedanför grundmuren så förhoppningsvis håller det många år.
 
Marken sjunker inte bara under huset utan marken sjunker på både in o utsidan av huset men eftersom marken är ca 70cm lägre i grunden än den är utanpåhuset så rasar det in undergrunden tillslut o då skall man sätta rasskivor på utsidan så att det inte rasar in i grunden men är det värt o sätta skivor för dom kommer ju bara sjunka in då trycket utifrån blir större o större ju mer marken sjunker o när rasskivan väl släpper så åker den in under grunden o tar marken med sig.. Huset ligger på gamal sumpmark därför sjunker jorden..

Vet inte om kantelement är rätt metod för när marken sjunker under det så kommer det ju bli samma efekt att det rasar in....
 
Det huset jag gjorde det på hade det sjunkit så mycket på så att det var full ståhöjd på insidan. Jag spikade 45x95 tryckt c/c 400mm som jag fäste elementen i för att förhindra knäckning.
 
Du menar att man sätter sånahära på utsidan alltså...
http://www.bauhaus.se/kantelement-l-element-1-2m-st.html

Detta kant element är 400 i höjd så om jag sätter den på så 150mm sitter på utsidan av grunden o resterande hänger löst så att säga eller..?
Om jag förståt dig rätt så blir det samma funktion som rasskivor fast hållbarare..?
 
test.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du tänker så här eller..?
Det svarta är grunden
Röd är kantelementet
brunt är jord
grått är marken under grund
 
Ja det är så jag menar. Fast jag använde i-element som var 900mm höga.
 
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
Fast när marken sjunker så kommer det ju rasa i vilket fall som helst i slutänden.. Sen hur många år det handlar om vet man ju inte men det kan ju hända o då är frågan om det är värt o fylla på med singel inne i grunden o behålla nivån där inne för då kommer ju inte marken rasa in om man håller nivån i grunden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.