Vi har satt in LED-tejp från molectric.com på olika ställen hemma (trappnosar, bokhylla mm) vilket gett ett kanonresultat. De tejper vi satt upp är bara korta bitar, 2,5 eller 5 cm långa och drar ju mikroskopiskt mycket ström (30 mA) vilket gör att man kan använda i stort sett osynliga sladdar som t.ex. lackad koppartråd från gamla transformatorer.

Är det någon här som har testat att koppla in en 5 meter långa tejp och sett hur tejpen gillar det? Tittar man på specen av tejpen drar den 80 watt/5 meter vilket motsvarar närmare 7 ampere som ska rinna igenom den tunna kopparfolie som ligger på tejpen. De tunna anslutningssladdar som följer med känns inte heller dimensionerade för 7 ampere.
 
Inget svar på frågan, men kan du inte lägga upp några bilder?
 
C
Det kanske går att mata från flera ställen på dom 5 metrarna? Jag tvivlar på att det är meningen att man ska mata allt från ett håll.
 
Jag har inte själv någon fundering på att mata en lång tejp men i och med att den verkar levereras på längder upp till 5 meter finns möjligheten. Jag skickade en fråga till Molectric och får se om det kommer något svar. Återkommer om det.

Ska se om jag kan få upp någon bild.
 
Är det inte så att LED:arna är seriekopplad och drivdonet är en konstantströmgenerator - d.v.s den höjer spänningen så att strömen når förinställt värde? D.v.s har man få dioder kanske spänningen är 5 volt men har man många dioder kan spänningen vara 30 volt - i bägge fallen är dock strömmen 30mA
 
Grottan skrev:
Är det inte så att LED:arna är seriekopplad och drivdonet är en konstantströmgenerator - d.v.s den höjer spänningen så att strömen når förinställt värde? D.v.s har man få dioder kanske spänningen är 5 volt men har man många dioder kan spänningen vara 30 volt - i bägge fallen är dock strömmen 30mA
Bra tänkt, men så är det inte enligt sajten. Alla deras drivdon lämnar fast utspänning 12 VDC.
Ska bli intressant att höra deras svar.
Edit: tejpen har 120 dioder per meter, så redan några meters längd skulle kräva drivspänning på kilovoltnivå om dioderna låg i serie.
 
Redigerat:
LED-tejp brukar vara konstantspänning 12VDC
 
Nu har jag fått svar från Molectric och de skriver "Vi brukar rekommendera max 5 meter i en längd, pga effekten."
Blir lite sugen på att lasta på de 6,7 ampere det handlar om på deras matarsladd och en av ledarna på en tejpbit bara för att se vad som händer. Får se om jag lyckas reservera lite tid till det experimentet.
 
J
Orsaken till att man använder tunna ledningar till led är att man inte klarar emc godkännande anars det är enkelt uttryckt radiostörningar.

Har du någon tillverkare av tejpen på paketen eller så?
Kunde vara roligt och se vad de skriver.
 
Sorry för att jag inte svarat... Nix, ingen tillverkare på paketet.
Några bilder enligt Hawkais önskemål.
 
  • IMGP5460_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP5455_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP5452_liten.jpg
Hallå!

Har lite samma funderingar som ni hade, då jag har planer på att seriekoppla 3x5 m led tejp på 7.2W/m (tänkte använda förstärkare efter 10m). Detta skulle ge en ström på 9 ampere genom tejp och anslutande ledare.
Fick ni någonsin något svar på hur tejp/ledare klarar detta från Molectric, eller var det någon som testade!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.