Har uponors combipex som kommer upp i plattan i ett utrymme i tvättstugan där jag samlat allt vvs till nedervåningen. Men hur gör man en snygg montering av fördelare. Är det skåp som gäller?
Hur ser det ut hos husfabrikanterna?
 
Om jag tolkar säkert vatten korrekt (vilket för övrigt inte är lagstiftning utan branschregler som försäkringsbolagen gärna hänvisar till) ska du för tappvatten alltid koppla i skåp med avrinning till våtrum/golvbrunn/avlopp eller direkt i rum med golvbrunn.

I tvättstugan lär du väl ha golvbrunn?... så jag ser inget behov av skåp där, men då blir ju iofs rören synliga. Men du kan ju dölja dem på annat sätt än att bygga in dem i skåp kanske?
 
I säkert vatten så får väl inga rör komma upp ur golvet har jag för mig. Så redan där är det ett avsteg. Golvbrunn finns och all VVS är tänkt att hamna bakom ngn form av skjutdörrar eller liknande.
Om jag tolkar det rätt så kan jag bygga in alla rör i en vägg, vilket skulle vara enkelt att utföra, och då helt plötsligt skulle det vara godkänt enligt säkert vatten.
 
Det är väl så att som det står i säker vatten är att rör genom golv inte får förekomma i våtrum. Att bygga en vägg utanför förändrar inget om kopplingar då hamnar i en vägg om man hård drar det hela. Saken är väl den att rören skall komma genom en vägg och att kopplingarna därmed hamnar i våtrummet fast på väggen. Man kan då använda sig av ett vattentätt fördelarskåp med avlopp/skvallerrör till våtutrymme/golvbrunn om man vill dölja dessa rör och fördelare. Men om en tvättstuga räknas till samma typ av våtrum som badrum är nog det som är frågan. Regelverket är lite för kantigt för ett entydigt svar så rådfråga ditt försäkringsbolag.
 
Det va just det som var frågan. Huruvida jag ska ha ett fördelarskåp eller inte. Skulle det bli läckage så är inte det hela världen då jag kommer att gjuta en klack i vvs-utrymmet med lutning ut till golvet i ts.
Men jag kan inte se någon snygg lösning utan fördelarskåp med combipex framför mig. Därför undrar jag lite hur det kan se ut i andra nybyggnationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.