hallå, anledningen att vi funderar på att
höja är att få bättre havsutsikt... ;)
Dålig tanke?
 
jessica_pontus skrev:
hallå, anledningen att vi funderar på att
höja är att få bättre havsutsikt... ;)
Dålig tanke?
Vi ska höja lite grann.
Dels för att det blir bättre sjöutsikt, dels för att marken idag ligger några cm under vägen.
Ser gärna att det rinner av FRÅN tomten mot vägen, inte tvärsom.
 
Rullstensåsar är fina att bo på. om man nu inte ska gräva för hand vill säga. Har vissa tendenser att vara stenhårt vilket iofs är väldigt bra för grunden. Bra dränering får man på köpet.

 
Radonrisk på rullstensåsar läge för slang och täta kopplingar
 
Plintgrund ;) Helautomatisk ventilation driftad av han däruppe
 
robocop skrev:
Kan man få ut 1 mm sammanhållande sträng mellan tummen och pekfingret är det
styv lera eller mycket styv lera..... :)

Trådtjocklek i mm Jordart Lerhalt i %
4 mjäla -
3 leriga jordar 5-15
2 lättlera 15-25
1.5 mellanlera 25-40
l styv lera 40-60
< 1 mycket styv lera > 60
Nu har jag gjort "rullprovet". Inte helt enkelt eftersom det är så kletigt.. Färg och konsistens är ungefär som häftmassa.

Resultatet blev att jag hamnar på ca 2mm, alltså "lättlera med 15-25% lerhalt.

Nu har jag alltså ett litet hum om detta...
Vad säger nu detta prov??
Hur ska jag grundlägga på denna mark?




 
"Bygga grund", Per Hemgren, ICA bokförlag
;)Läs den först
 
robocop skrev:
"Bygga grund", Per Hemgren, ICA bokförlag
;)Läs den först

He-he
Den boken har jag köpt och läst några gånger utan att bli så mycket klokare faktiskt :-?
Jag vet att marken är "tjälfarlig" och att det beror på leran som inte släpper igenom vatten..och att grundvattennivån är hög. Vad man då kan läsa sig till är att man måste se till att det inte blir tjäle under grunden för då lyfts huset, fortfarande inga konstigheter. Vidare står att läsa om minsta djup för att nå frostfritt men där blir jag fundersam..

Jag har ju tänkt bygga ett garage (platta på mark) som inte alltid kommer att vara uppvärmt (värms vid behov). Om jag gräver ner till frostfritt (=2m) så är jag nere i grundvattnet och hålet blir ju då en fin pool istället.. På det djupet finns inte heller några möjligheter att dränera bort vattnet.
Då finns det ju vissa kriterier för att reducera grundläggningsdjupet och det är väl här som isolering under plattan (och utanför) och uppvärmning kommer in... men jag lyckas inte hitta några konkreta anvisningar på hur mycket isolering etc som behövs och hur det görs i praktiken.

Min ursprungliga idé var följande, verkar det vettigt ?
*Ta bort matjorden (15-50cm tjockt) ner till leran.
*Lägg markduk och dränering ovanpå leran (kanske dräneringen ska läggas djupare?)
*Fyll med singel till rätt nivå & packa.
*Isolera under plattan + en liten bit utanför
*Gjut platta med kantbalk (armeras såklart)
Kan detta vara ett fungerande koncept?

 
Jag har precis gjort en platta, 42 kvm till förråd och 30 till carport. I lerig mark med
vatten stående i ytan vår, höst. Det viktigaste är

1) ta inte bort för mycket jord under själva plattan man får fylla upp så mycket material= dyrt i onödan. Ett lager om 15 cm duger.

2) lägg däremot minst 0,5 m ut på sidorna ordentligt med mcAdam. Där ligger hela
hemligheten skulle jag vilja säga nämligen, dräneringen. Kommer inte fukten under plattan så lär den heller inte lyfta sig. Därför är det viktigt att dränledning ligger strax under plattans underkant där sidorna är 35-40 cm tjock. Obs att lutning på dränrören inte behöver luta mer än någon eller par procent mot där den ska dräneras ut. Jag kopplade i hop husets dränsystem med förrådsplattans.

Vart tänker du leda ditt dränvatten ?


 
robocop skrev:
Jag har precis gjort en platta, 42 kvm till förråd och 30 till carport. I lerig mark med
vatten stående i ytan vår, höst. Det viktigaste är

1) ta inte bort för mycket jord under själva plattan man får fylla upp så mycket material= dyrt i onödan. Ett lager om 15 cm duger.

2) lägg däremot minst 0,5 m ut på sidorna ordentligt med mcAdam. Där ligger hela
hemligheten skulle jag vilja säga nämligen, dräneringen. Kommer inte fukten under plattan så lär den heller inte lyfta sig. Därför är det viktigt att dränledning ligger strax under plattans underkant där sidorna är 35-40 cm tjock. Obs att lutning på dränrören inte behöver luta mer än någon eller par procent mot där den ska dräneras  ut. Jag kopplade i hop husets dränsystem med förrådsplattans.

Vart tänker du leda ditt dränvatten ?
Verkar som vi har liknande markförhållanden  :)
Du har inga bilder på detta projekt?

1. Hm, ja det kanske skulle räcka med att skala bort "svålen" och s.a.s bygga ovanpå marken.. Singel är ju inte helt gratis det heller  :( Marken sluttar lite svagt så på ena sidan räcker det nästan med att skala bort svålen för att nå ner till leran.

2. Det är nog ungefär som jag tänkt  :) Men leran i sig innehåller väl också en hel del vatten som kan frysa ? Lösningen förutsätter alltså att det inte får bli tjäle under huset.

3. Dränering kommer att ledas till ett öppet dike 15-20m bort i lagom lutning. Kopplar nog på lite fler dränledningar också på samma. (Har en jordkällare och ett annat uthus som också behöver dränering)

En bild på en provgrop. Syns ganska tydligt var gränsen för leran går.. Hålet fylldes med vatten upp till "lernivån" på ett dygn.
p1010028a4gb.jpg


Gjorde även 2 skisser på placering av dräneringen. Ett alt 3 är att inte alls röra leran utan låta dräneringen ligga ovanpå leran alt en bit upp i jordskiktet (självklart omgivet av duk & singel)
dranering2qg.jpg
 
Det ser ju bra ut..Tycker att du kan rita in betongsockeln i fig 1 så du kan se proportionerna med betongsockeln och håll koll på nivåerne med bohuset så de kommer i någorlunda eller samma höjd!

Höjden på betongplattans mitt kan vara ca 12 cm och ytterhörnen 40 och 50 bred avsmalnande till 35.

Förhållandena är lika de vi haft. Det är bra att lerskalet är orört, fast, innan du
lägger på duk, Mcadam m m. Vi lät våran dränering ligga ett halvår innan vi gjöt
då ser man att allt funkar. Nu har vi stolpar till carport så jag blir tvungen att
dränera i kanten av dessa.
 
robocop skrev:
Det ser ju bra ut..Tycker att du kan rita in betongsockeln i fig 1 så du kan se proportionerna med betongsockeln och håll koll på nivåerne med bohuset så de kommer i någorlunda eller samma höjd!
Varken bostadshuset eller andra byggnader ligger i närheten så de påverkar höjderna något.
Men är det verkligen FIG 1 som är att föredra?
Tanken där var ju att lägga draneringen så djupt som möjligt men det innebär ju då också att leran "punkteras"
Jag var nog mer inne på ALT 2 eller ALT 3 (leran helt orörd) Man vet ju inte vad som händer med leran om den torkar..

robocop skrev:
Höjden på betongplattans mitt kan vara ca 12 cm och ytterhörnen 40 och 50 bred avsmalnande till 35.
Vilken höjd menar du ?
Är det tjockleken på plattan eller tjockleken på singellagret du menar ?

robocop skrev:
Vi lät våran dränering ligga ett halvår innan vi gjöt
då ser man att allt funkar.
Låter klokt :)
Fast å andra sidan kanske det inte är någon jättekatastrof om det skulle röra sig lite - det är ju trots allt ett garage/hobbyutrymme.

Återkommer med nya skisser..
 
Jag menar betongplattan. Ca 12 cm i en tänkt i en rektangel och de sista 50 cm i
ytterkanterna, hörnen 40 cm djup,
 
Ytterligare en fin liten ritning på alt 3 :)
Finns väl lite detaljer att finslipa men nått i den stilen kanske är läpligt?

namnls12yt.jpg
 
Jag lät även leran följa betongplattans form under ca 15 cm då det går åt betydligt mindre mängd mcAdam. Det blir heller inte lika tungt att vibrera. Tar man en 90 kg
rundvibb så får man vibba två ggr ej högre än 7-8 cm mcAdam åt gången.

Jag kan lägga ut en bild på själva formen med mcAdam men hur går man tillväga för
att lägga ut den ::)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.