Hej,

Har letat men är osäker vad jag ska köpa för ventiler för att sätta i väggarna i garaget, både för tilluft och frånluft. Som det är nu är det helt tätt och jag kör en avfuktare men tycker luften blir dålig.

Tänkte sätta en ventil för tilluft i nedkant av väggen vid ingången och en ventil för frånluft i ovankant på bakre väggen.

Kan någon tipsa vad jag ska köpa för respektive ventil (ventilpaket)?
 
  • Gilla
Mikael Palm och 1 till
  • Laddar…
Vad sätter jag mellan dem?

Det är väggar med trä/vindpapp/isolering/spånskiva/gips.

Har sett att det finns färdiga genomföringar med plaströr, men inte förstått om det ska vara olika för till- och frånluft?
 
Regla upp mellan yttervägg och innervägg så det blir som en tunnel!

Har själv två lågt placerade i framkant och två högt placerade bak på garaget... Beror kanske på storlek hur många som behövs... Har själv dubbelgarage ca 50-55kvm och är eksjöhus orginal...
 
Annars går det nog lika bra med plaströr! Såg nu att dina väggar redan är färdiga.. Så då är väl lättast att montera det i efterhand!
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Tänkte köpa någon av dessa till garaget som är på ca 45 kvm.

http://www.myson.se/vent/04_vgenom.htm

Tänkte sätta 1-2 för tilluft och 1-2 för frånluft, vilka modeller skulle ni valt?

Funderar på W 100 F för tilluft och W 100 R för frånluft.
 
Ska du ha frånluftsfläkt med?
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Tänkte sätta ventiler för både till- och frånluft men ingen fläkt, blir det fel?

Vill få in friskluft men samtidigt att sämre luft (avgaser mm) ska kunna ventileras ut.
 
Men då behöver du väl inga ventiler med kallrasskydd?
 
Ok, så jag ska använda W 100 F för både till och frånluft?

Äldre garageportar har ju ofta ventiler i nedkant men det är det inte på mina nya portar så jag vill sätta ventil lågt fram och bak högt får att få lite genomströmning
 
Vad menar du med att luften är dålig? Är den syrefattig? Vistas du i garaget ofta/länge?
 
Nej jag visast inte i garaget några längre stunder som det är nu men det kan bli mer framöver då det är helt klart.

Svårt precisera, men den är säkert syrefattig.
 
Ja det skulle jag ha valt iallfall!
 
  • Gilla
JockeHanz
  • Laddar…
Robban66 skrev:
Tänkte köpa någon av dessa till garaget som är på ca 45 kvm.

[länk]

Tänkte sätta 1-2 för tilluft och 1-2 för frånluft, vilka modeller skulle ni valt?

Funderar på W 100 F för tilluft och W 100 R för frånluft.
Jag har samma både som till och från. Bara ett till och ett från. Det kanske spelar en viss roll hur ofta man öppnar garaget, men det borde bli bättre än nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.