Y
Behöver tips om två tätmassor.

1. Ifall man står ute och tittar på fönsterglaset så är det ju som en packning mellan den och ramen som håller fast glaset. Jag vill lägga på ytterligare tätning där, längst med ramen. Är det fönsterkitt jag ska ta då eller någon form av silikon?


2. När plåtslagaren hade satt ett nytt fönsterbleck till det nya fönstret, så sa han att det blev ju inte riktigt bra, och att jag får ta något att täta hålen med. Han sa dock inte vad. Silikon?

I hörnet mot fönstret.

2013-07-23-13.37.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SMP/MS-Polymer byggfog hade jag använt i båda fallen. Mycket väderbeständig, flexibel och övermålningsbar. Går även bra till fönstret (finns i svart) eller om du använder syntetiskt kitt men det bygger på samma bas. Hade absolut inte använt äkta silikon, våtrumssilikon eller akrylfog.
 
Utefog av något slag
 
Sikaflex, duger bra till båtar och borde väl fungera här också?
 
Plåtslagare!?
Ser ju mest ut som en halvtaskig hemmaklåpare varit i farten..
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
1.
Vet inte om man kan täta det på något bra sätt, men är intresserad själv av svaret. I värsta fall måste glaskassetten ut och ny list stoppas in.

2.
Ser lite skumt ut. Sticker fodret innanför smygen?

Det hade hur som helst blivit snyggare om underblecket gjorts lika brett som mellan smygarna och sen jackat i fodret.

Någon byggfog hade hur som helst behövts mot smygen. Möjligtvis behöver spåren för blecket i fönstret förlängas lite.
 
Y
Tycker ni det vore mer värt jobbet att få plåtslagare att göra en ny plåt med bättre passform än att täta hålen? Han gjorde någon miss när han mätte och kompromissade...
Och jag vet inte hur virket går där. Tror snickaren gav mig någon form av förklaring till något och snabbt sa att det löser plåtslagaren.


Angående fönsterlisten så är innersta delen av listen kvar, så glaset är stabilt. bara sista millimetrarna utanpå glaset, utanför ramen, som är bortskuret. Tänkte dock gardera tätheten med något.
 
Tycker det ser ut som plåtslagaren var där för 20 år sedan.. :) kanske svårt o reklamera plåten nu.
 
Mina tätningar mellan mindre väl utförda bleck och foder har en tendens att spricka vilket gör att jag måste hålla koll vilket är störande. Kanske ska prova sikaflex som nämndes istället för någon vilken som helst byggfog.

Det kanske inte går att lösa snyggare för dig och jag förstår mecket med att dra dit plåtslagare. Men jag hade nog gjort det eller gjort ett eget bleck.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.