Dax för kök och har funderat på en side-by-side kyl/frys med ismaskin, men när jag var in på närmaste vitvarubutik så sa dem att de va stor risk för vattenskada med såna kylar och att de inte va värt det om man inte använde den mycket.

Så hur stor är risken för vattenskada med dessa finesser? Det måste även dras ett rör från vasken till kylen under golvet
 
Blev med uppskrämd innan ja både köpte frys med ismaskin och kyl med kolsyrevatten!

Vet inte hur stor chansen är att något händer eller hur vanligt förekommande det är men visst, varje extra grej innebär ju med en ökad risk! Det är ju en sak till som kan krångla o vatten speciellt är de ju tråkigt med om de börjar läcka :)
 
Jag har haft min i 8 år utan problem. Det är alltid en risk med vatten, men det ska vara skvallerlåda under så risken är lika stor som en diskmaskin.
 
Hur mycket extra underhåll krävs det?
 
A
kondensorn brukar vara fläktkyld och inbyggd bakom en plåt på baksidan
den blir vääldigt dammig och bör rengöras regelbundet

vattenfilterbyte kan också bli aktuellt
 
Det lär göras på alla kylar? Och hur ofta brukar man behöva byta filter?

Kommer att behöva dra rör från vasken till kylen genom att göra ett spår i spångolvet som är ca 1cm tjockt och under är det sand. Kan de bli krångligt och finns det några större risker där?
 
A
filterbytesintervall beror helt på din vattenkvalitet
tillverkarens rekommendationer eller prova sig fram.
alla kylar har inte en fläktkyld ihop snurrad kondensor som är näst intill omöjlig att göra ren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.