Jag vill så gärna ha en köksö men undrar vilka ytor jag behöver ha omkring. Givetvis beror det på vilket mått köksön är, men jag tänkte att jag skulle bygga därefter och ev. inte ha den helt i linje med köksskåpen då köket nog blir lite asymetriskt... =).

Min tanke är att placera köksön mellan ett fönster och diskbänken. Under fönstret ska det bli bänk har jag tänkt. Vill ha lådor och 2-3 sittplatser på kortsidan/långsidan.

Vad har ni för erfarenhet av era distanser och är det tillräckligt?
 
Hur stort är köket?
Planlösning?
 
Måtten är ca 330cm i bredd x 5 m i längd (beroende på var man mäter...). Bifgogar en planlösning jag ritar på, men jag tänkte mest erfarenhetsmässigt av er som byggt köksö, hur stor yta behöver jag. På min skiss ser det lätt ut som att det får plats och skissen är mao inte skalenlig. Från fönsterbänken till diskbänken borde det vara ca 1,8 meter.

Om någon dessutom vill tala om hur man sparar sina google sketchup i jpg-format så var så god!

Photo 2013-07-29 10 45 39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dinasss
  • Laddar…
rekommenderas 120cm mellan ö och andra fasta hinder runt om
gaia
 
Vi har en köksö i vårt kök som vi trivs väldigt bra med. Den är 180x120 där de innersta 60 har lådor åt båda håll och de yttre 120 har 30 cm överhäng åt båda håll + 20 cm överhäng på kortsidan. Vi använder köksön som matbord och när vi har gäster är det där vi samlas och då brukar vi ställa upp 3 klaffstolar på kortsidan. Vi har 130 cm mellan köksö och arbetsyta med spis vilket känns rätt lagom då vi också har stolar på den sidan. Mellan kyl/frys och köksöns kortsida är det bara 100 cm vilket vi var tveksamma till från början att det var för lite men nu känner att det hade räckt med 90.
 
Tack både gaia och byggankan!
 
Behövs nästan gigantiskt kök då ju *snyft*... Typ 70 för diskbänken, 90 i avstånd 100 i bredd, 90 igen och sen skåpdjup 80. Kanske för smalt med 90 om djupet är 80... Men 80 djupt ser nog för mkt ut. Så70 igen då. = 70+90+100+90+70= 420 och vi har bara Ca 330 CM på oss.
 
Ang exportera i Sketchup: File->Export->2D-graphic.

Funkar inte printscreen annars?
 
Jo, men hur får jag en prt scn att bli en jpg fil?
 
Klipp in i paint och spara?
 
Ja det går ju
 
Om du har Windows 7 så kan du använda skärmklippsverktyget. Då markerar du en fyrkant som klipps ut och så kan du spara den bilden direkt från verktyget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.