Det låter ju urdumt, men faktum är att jag inte hittar det.
Jag har ett fönsterparti med dubbelfönster och behöver tillverka en fönsterbräda som är 290cm lång och 22cm djup som jag ska vitmåla. Planhyvlat finns i maxbredd 18.5, limträskivor verkar bara finnas upp till 240. Limbalk fanns men så blir det 5cm tjockt och det blir lite väl maffigt. Tänkte bänkskivor, men dessa fanns också bara i 250-längd utom oljad ek som fanns 4-meterslängd för 4000kr (liiite mycket pengar att lägga på en fönsterbräda). Har varit på Hornbach, Bauhaus, K-Rauta, Beijer och kontaktat lokalt snickeri och de sistnämna hade MDF-skivor i rätt längd men vill helst ha äkta trä. Något förslag?
 
En brädgård?
 
Andreas_H skrev:
En brädgård?
Vet inte riktigt vad du menar med en brädgård, men är inte Beijer en brädgård? Och dom kunde inte hjälpa mig. Skarva var deras förslag och det tror jag inte blir snyggt..
 
Kör till en riktig brädgård.
Alternativt be att få en 45x220 nerhyvlad. :)
 
Längden borde inte vara något problem. Normalt sågas virke i längder längre än 3 meter.
Däremot kommer du inte hitta en 22 cm bred bräda om den inte är specialsågad tex som Swappe föreslår att såga ner en 45 mm till tunnare.
Mitt förslag är att du köper 21*118 som du sen limmar ihop och sågar ner till 220 mm. Kommer att ge ett betydligt bättre resultat när det gäller formstabilitet och kvalitet.

MDF är dock betydligt formstabilare i dessa bredder. ;-)
 
Jag fick tag på ett riktigt sågverk - OlsäterSågen i värmland! (Förvisso 30 mil härifrån, men vad gör man inte...) Dom hyvlade snabbt ner lite virke till rätt dimensioner så nu har jag min fina planka på plats!
Kred till dom!
 
  • Gilla
R. Starke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.