Vi har ett väldigt gammalt litet sommarhus vid vattnet i stockholms skärgård som ska "rustas upp" (läs: bytas ut).
Mått utv panel är 5.3x5.7 meter.

Planen är ett lika stort/litet hus med ryggåstak och sovloft. Tak ca 35grader. Utv panel stående lockläkt. Tegeltakpannor. Mkt fönster mot vattnet. Mkt inspiration har hämtats för Hudikhus Agö serie.
Loften blir på ca halva ytan och under är tanken att placera ett litet sovrum och en liten tv hörna för dem regniga kvällarna.
I ytan öppet till nock planeras kök och matplats. Även en liten kamin bör rymmas.
Vi kommer de första 5-10 åren endast förmodligen använda huset sommartid.
El 230v finns. Rinnande vatten kanske på gång. Utedass.

Vill helst bygga i färdiga väggblocksmoduler med regelverk, isolering samt utv panel. Främst för att det ska bli vattentätt och gå snabbt på plats. Antingen beställa från hustillverkare eller bygga själv. Jobbar som inredningssnickare så jag har tillgång till verkstad. Däremot har jag aldrig byggt ngt så stort eller ngt annat i husväg så mkt frågetecken uppstår kring dimensioner, isolering etc. Har tänkt begära in offerter från hustillverkare så kanske man blir lite visare.

Men jag vill gärna veta vad ni har för tips och tankar ang allt detta. Håller just på att utforska forumet för fullt och mkt av svaren hittar jag säkert. Litar dessutom mer på folk som byggt själva en diverse säljare :)

Frågor jag främst undrar över i första hand, kommer säkert fylla på med fler längs vägen.. blir lite som en WorkInProgress tråd.

* Dimension på regelverk i ytterväggar och bjälklag? Hur gör man med dragning av kablar etc om man redan tryckt i isolering och plastat? Har sett att visa sätter ytterligare en regel, oftast 45x45 inv utanpå och drar kablar där. Är detta isf brukligt?

* Hur gör man med ihopfästning av väggblocken när isolering och plast sitter i/på. Skråar?

* Plast eller inte.. Denna eviga fråga?

* Ventilering, räcker lite tilluftsdon i ytterväggar här och där.

* Använder man olika typer av takstolar i sovloftsdelen och den öppet till nock? Finns det olika varianter på att sätta limträbalk. Vad jag förstått av moelvens beräkningsprogram behöver vi ha en som är runt 400mm. Detta tar ganska mkt höjd från loftet.

* Målat plankgolv och kallställa, bra kombo? Har ifs igen emot att träet blir mer levande visuellt.

* Kamin, behövs det?

* Läst om att ryggåstak måste ha speciell ventilering. Vad är detta?

Hoppas ni orkat läsa och hjälpa till att reda ut lite frågetecken :)



Tänkt planlösning:
Skärmavbild 2013-07-21 kl. 12.46.11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Agö utv:
Ago_35_41_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Agö plan:
Ago_35_41_2_plans.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det där är inte mer än en förvuxen friggebod. Det är ingen mening att hålla på med några väggblock. Det tar max en dag att resa stommen och få den vädertät.
Lämplig dimension till stommen är 95x45 stående och ett var 45x45 liggande.
 
Jag skulle inte lägga ner så mycket jobb på att bygga I prefab block när huset inte är större än ditt.
Om du planerar bygget noga så går det mycket snabbt att få upp takstolarna och väderskydd. Iom att du skall ha en sommarstuga utan plast I väggarna så behöver du inte vara så petnoga om det skulle komma lite fukt på resvirket under byggtiden.

Mina tips nedan. Hoppas något kan vara till hjälp.


* Dimension på regelverk i ytterväggar och bjälklag? 45x95 räcker men vill du ha lite stabilare tycker jag du skall ta 45x120. Hur gör man med dragning av kablar etc om man redan tryckt i isolering och plastat? Man drar oftast I golvet upp I sockel. men för brytare måste du fördra innan inre ytskikt. Har sett att visa sätter ytterligare en regel, oftast 45x45 inv utanpå och drar kablar där. Är detta isf brukligt? Ja, det kan man göra och det är riktigt smart, speciellt om man är rädd för att punktera tätskiktet I ett välisolerat åretrunthus.. Alltså behöver du inte några inte 45:surprised:r. Satsa hellre på tjockare reglar I väggarna.

* Hur gör man med ihopfästning av väggblocken när isolering och plast sitter i/på. Skråar? Ja, oftast lämnar man öppet vid blockändarna för hopfogning. Men ditt hus är verkligen överkurs att bygga I block. Klart enklare att platsbygga.

* Plast eller inte.. Denna eviga fråga? Om du skall kallställa skall du INTE ha plast I väggarna.

* Ventilering, räcker lite tilluftsdon i ytterväggar här och där. Tilluft I sovrum etc och frånluft I badrum och kök.

* Använder man olika typer av takstolar i sovloftsdelen och den öppet till nock? Om du skall ha nockbalk så måste den ju gå från yttervägg till yttervägg med stöd där du har mellanväggen på nedre plan. Finns det olika varianter på att sätta limträbalk. Vad jag förstått av moelvens beräkningsprogram behöver vi ha en som är runt 400mm. På en spännvidd på3,5 m räcker det med en nockbalk på 90x270. Detta tar ganska mkt höjd från loftet.

* Målat plankgolv och kallställa, bra kombo? Har ifs igen emot att träet blir mer levande visuellt. Bra !

* Kamin, behövs det? Ja, för mysfaktorn. Speciellt på vår och host.

* Läst om att ryggåstak måste ha speciell ventilering. Vad är detta? Sök på http://www.traguiden.se/ Där hittar du bilder på hur du skall göra vid olika takmaterial.
 
matte2k skrev:
* Plast eller inte.. Denna eviga fråga?
Det finns en faktiod som snurrar här på BH om att hus som kallställs ibland klarar sig utan/ska inte ha diffusionsspärr. Ibland är den dessutom angiven med ett exakt gradtal.

Det kan man naturligtvis tro på om man vill, men ännu har vi inte sett någon som kunnat redovisa varifrån den här uppgiften kommer.
 
Jag skulle inte lägga ner så mycket jobb på att bygga I prefab block när huset inte är större än ditt.
Om du planerar bygget noga så går det mycket snabbt att få upp takstolarna och väderskydd. Iom att du skall ha en sommarstuga utan plast I väggarna så behöver du inte vara så petnoga om det skulle komma lite fukt på resvirket under byggtiden.

Mina tips nedan. Hoppas något kan vara till hjälp.
Absolut. Kanon!! Tack.


* Dimension på regelverk i ytterväggar och bjälklag? 45x95 räcker men vill du ha lite stabilare tycker jag du skall ta 45x120. Hur gör man med dragning av kablar etc om man redan tryckt i isolering och plastat? Man drar oftast I golvet upp I sockel. men för brytare måste du fördra innan inre ytskikt. Har sett att visa sätter ytterligare en regel, oftast 45x45 inv utanpå och drar kablar där. Är detta isf brukligt? Ja, det kan man göra och det är riktigt smart, speciellt om man är rädd för att punktera tätskiktet I ett välisolerat åretrunthus.. Alltså behöver du inte några inte 45:surprised:r. Satsa hellre på tjockare reglar I väggarna.
Ok då siktar jag på 95or om jag bestämmer mig för att komplettera med 45x45. Annars 120or. Jag vill ju självklart att ska bli stabilt och hålla länge även fast det "bara" är en sommarstuga :).

* Hur gör man med ihopfästning av väggblocken när isolering och plast sitter i/på. Skråar? Ja, oftast lämnar man öppet vid blockändarna för hopfogning. Men ditt hus är verkligen överkurs att bygga I block. Klart enklare att platsbygga.
Tanken med block har väl oxå varit för att på smidigt sätt att förbereda för alla fönster och dörrar. Det kommer förmodligen bli en del. Så inte många sektioner som kommer bli lika.

* Plast eller inte.. Denna eviga fråga? Om du skall kallställa skall du INTE ha plast I väggarna.
Ja det verkar va majoriteten som säger så när det gäller kallställt. Vet du vart man kan läsa mer om det. Vad som tex händer rent tekniskt/fysiskt med plast på vägg.


* Ventilering, räcker lite tilluftsdon i ytterväggar här och där. Tilluft I sovrum etc och frånluft I badrum och kök. Ok!

* Använder man olika typer av takstolar i sovloftsdelen och den öppet till nock? Om du skall ha nockbalk så måste den ju gå från yttervägg till yttervägg med stöd där du har mellanväggen på nedre plan. Finns det olika varianter på att sätta limträbalk. Vad jag förstått av moelvens beräkningsprogram behöver vi ha en som är runt 400mm. På en spännvidd på3,5 m räcker det med en nockbalk på 90x270. Vad kommer 3.5m ifrån? :) .Detta tar ganska mkt höjd från loftet.

* Målat plankgolv och kallställa, bra kombo? Har ifs igen emot att träet blir mer levande visuellt. Bra !

* Kamin, behövs det? Ja, för mysfaktorn. Speciellt på vår och host.

* Läst om att ryggåstak måste ha speciell ventilering. Vad är detta? Sök på http://www.traguiden.se/ Där hittar du bilder på hur du skall göra vid olika takmaterial. Kollade massa annat där men hittade faktiskt inget där om just ryggåstak eller takstolar över huvud taget :(.
 
Redigerat:
3,5 m är den fria längden du får på nockbalken over kök/storstuga. Eller har jag fattat din skiss fel.
Ang. plast I vägg så vågar jag nästan inte ge mig in I debatten.
But here we go :)
Hus har kallställts I manga år utan plast I väggarna. Inget problem med mögel.
Så fortsätt med detta förfarande och du är säker. Visst, det kan funka med plast I väggarna men varför chansa om du ändå inte skall vara där på vintern. (det är då plasten har sin function)

Här är länkar om takutförande

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5280&contextPage=5950 Med fribärande läkt
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5114&contextPage=5950 Med rote
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5174&contextPage=5950

Nedan dimensionering från Svenskt Trä som du kan gå efter :)
Snözon 2, och takvinkel 35 grader
Pelare i yttervägg: C14 45x120
Pelare inne: 90x90 Limträpelare eller 115x115 konstruktionsvirke
Längsgående mittakbalk: Minst 56x270 Limträbalk
Tvärgående takåsar: C18 45x220 c/c 1200
 
Svar nedan i rött:

3,5 m är den fria längden du får på nockbalken over kök/storstuga. Då är jag med. Trodde balken gick från husgavel till husgavel. Vill dock inte ha en stolpe från golv till takbalk mitt i cantrum på öppningen till sovloftet. Men kanske går stt lösa med balkar på sidor istället för 1 i centrum? Eller har jag fattat din skiss fel.
Ang. plast I vägg så vågar jag nästan inte ge mig in I debatten.
But here we go :)
Hus har kallställts I manga år utan plast I väggarna. Inget problem med mögel.
Så fortsätt med detta förfarande och du är säker. Visst, det kan funka med plast I väggarna men varför chansa om du ändå inte skall vara där på vintern. (det är då plasten har sin function)
Låter vettigt!

Här är länkar om takutförande

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5280&contextPage=5950 Med fribärande läkt
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5114&contextPage=5950 Med rote. Detta verkar vettigast. Men det jag sökte var egentligen mer anvisningar för konstruktionen och montering av limträbalkarna, stolpar etc.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5174&contextPage=5950

Nedan dimensionering från Svenskt Trä som du kan gå efter :)
Snözon 2, och takvinkel 35 grader
Pelare i yttervägg: C14 45x120 Åt vilket håll står den?
Pelare inne: 90x90 Limträpelare eller 115x115 konstruktionsvirke
Längsgående mittakbalk: Minst 56x270 Limträbalk
Tvärgående takåsar: C18 45x220 c/c 1200
Kanon. Tack verkligen!
Du har inte koll på nånstans man kan se väldigt utförliga beskrivningar/konstruktion/monteringsanvisningar när det gäller ryggåstak m limträbalk/stolpar. Vad som rår på vad och hur mkt, placeringar och fastsättning i väggblocken etc.
Svårt att se mig allt framför mig så lite bilder skulle hjälpa en del :).
 
Ojdå, du vill ha en balk som bara har upplag I ytterväggarna. Då blir den Kraftig. Minst 90x405 mm. Sedan vill du ha en öppning just där du har upplaget för balken I yttervägg. Då måste du avlasta denna öppning med en regal limträbalk så att du får ner kraften forbi öppningen. Tyvärr har jag ingen beräkning för denna.

Om du vill ha 2 sidobalkar istället bör de vara 90x315 och pelarna I väggarna 90x90
 
Om du skall "byta ut" det befintliga fritidshuset, betyder det att du skulle behöva både rivningslov och bygglov?
 
kurt skrev:
Om du skall "byta ut" det befintliga fritidshuset, betyder det att du skulle behöva både rivningslov och bygglov?
Absolut! Men i denna tråd vill ju disskutera mer byggnadstekniska lösningar.
 
Ang husgrunden och bjälklaget.
Grunden där huset står/skall står består av minst ca 50% berg. Där det inte är berg vet jag inte hur långt ner man kan gräva för plint innan man kommer till berg. Det får tiden visa :(.

Däremot där det är berg. Hur gör man där? Funkar det att göra som någon på detta forum gjort med altanbygge, med stolpsko direkt i berget och sedan stolpe upp.. bifogar bilder:

DSC00234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Eller borrar man ner ett antal armeringsjärn i berget och sen en tillsågat gjutrör över, som toppas med en balksko?

Sen undrar jag också hur man göra med ev bärlinor.
Är det ett måste eller beror det på antalet plintar?
Bjälklaget blir 5300x6300mm. Är de onödigt att leta upp reglar som är 5300 långa eller är det lättare att skarva? Vart görs skarvar. Över plint?
 
Redigerat:
Du skall inte bygga en grund till ett fritidshus på det sätt som man byggt grunden till altanbygget på dina bif. bilder. Det håller inte!

Eller borrar man ner ett antal armeringsjärn i berget och sen en tillsågat gjutrör över, som toppas med en balksko?
Ja, så gör man. Fast du kan utesluta balkskon och lägga bärlinorna direkt på plinten där du gjutit fast ett bandjärn för att fixera bärlinan. Ev. höjdjustering på färdig plint gör du med mazonite ovanpå en bit takpapp.
Enklast är att gjuta en liten plan klack runt järnet som du sedan kan ställa gjutröret på. Återfylla med jord och sedan gjuta alla plintarna till rätt höjd samtidigt.


Sen undrar jag också hur man göra med ev bärlinor.
Är det ett måste eller beror det på antalet plintar? Bärlinor sätter du med max c/c 2400 och golvbjälkarna med max c/c 600 förutom i badrum där du bör ha c/c 300 om du lägger klinker (600 är godkänt vid hellimmad golvgips) Bärlinorna bör vara 2st 45x220
Bjälklaget blir 5300x6300mm. Är de onödigt att leta upp reglar som är 5300 långa eller är det lättare att skarva? Vart görs skarvar. Över plint?
Tror att det är enklast att lägga bärlinorna på 4 rader längs med huset och skarva över plint. c/c blir då 2100.
Då kan du sedan beställa golvbjälkar 45x220 som är 5300 och slippa skarva dessa.
 
Intressant tråd, sitter i samma situation. Har dock kommit lite längre. Färdigstälde pricis min plintgrund :) Inte det lättaste i Skärgården. Jag fick gräva ganska djupt för vissa plintar för att nå berg för att plinten efter bara behöva skrapa bort lite jord. Önskar det vore så lätt som det beskrivs på bilden du postat nedan men du måste gjuta rör, precis som titanium beskriver.

Men, jag vet att du inte vill blanda in bygglov i denna tråd, men jag hoppas verkligen du har det under kontroll. Det tog mig ca 5ÅR att få till ett bygglov med Haninge komun. Inte bara deras fel men det är en dryg process med många som ska blanda sig i. Att bygga loft var absolut inte godkänt för min del. Så även fast jag rev min gamla gäststuga för att ersätta med modernare så fick jag kämpa som en galning. Rivningslovet ingår i bygglovetsprocessen och inget jag tror du behöver lägga så stor vikt på.

Hur som helst, lycka till!
Själv söker jag bra byggare som kan ta på sig att bygga mitt hus på min nya fina plintgrund.
 
titanium skrev:
Du skall inte bygga en grund till ett fritidshus på det sätt som man byggt grunden till altanbygget på dina bif. bilder. Det håller inte!

Eller borrar man ner ett antal armeringsjärn i berget och sen en tillsågat gjutrör över, som toppas med en balksko?
Ja, så gör man. Fast du kan utesluta balkskon och lägga bärlinorna direkt på plinten där du gjutit fast ett bandjärn för att fixera bärlinan. Ev. höjdjustering på färdig plint gör du med mazonite ovanpå en bit takpapp.
Enklast är att gjuta en liten plan klack runt järnet som du sedan kan ställa gjutröret på. Återfylla med jord och sedan gjuta alla plintarna till rätt höjd samtidigt.
Klart man gör så :)

titanium skrev:
Sen undrar jag också hur man göra med ev bärlinor.
Är det ett måste eller beror det på antalet plintar? Bärlinor sätter du med max c/c 2400 och golvbjälkarna med max c/c 600 förutom i badrum där du bör ha c/c 300 om du lägger klinker (600 är godkänt vid hellimmad golvgips) Bärlinorna bör vara 2st 45x220
Bjälklaget blir 5300x6300mm. Är de onödigt att leta upp reglar som är 5300 långa eller är det lättare att skarva? Vart görs skarvar. Över plint?
Tror att det är enklast att lägga bärlinorna på 4 rader längs med huset och skarva över plint. c/c blir då 2100.
Då kan du sedan beställa golvbjälkar 45x220 som är 5300 och slippa skarva dessa.
Fattar! Men hur gör jag om jag vill ha bärlinor och bjälkar i samma nivå. Huset måste ner väldigt nära mark så bärlinorna kommer isf komma under marknivå lite grann vilken inte känns så optimalt :(
Om plintarna ska flusha med de yttre 45x220 reglarna i hela bjälklagsstommen och är 150mm i diameter, blir cc på plintar 1720x1390.
Skulle den blivandet limträbalken i nock tillsammans med tillhörande stolpar gilla mer att det fanns en plintrad längs mitten av huset?
Är 150 gjutrör vettigt?

O 1720 O 1720 O 1720 O
1390 1390 1390 1390
O 1720 O 1720 O 1720 O
1390 1390 1390 1390
O 1720 O 1720 O 1720 O
1390 1390 1390 1390
O 1720 O 1720 O 1720 O
1390 1390 1390 1390
O 1720 O 1720 O 1720 O
 
Markus_e_Andersson skrev:
Intressant tråd, sitter i samma situation. Har dock kommit lite längre. Färdigstälde pricis min plintgrund :) Inte det lättaste i Skärgården. Jag fick gräva ganska djupt för vissa plintar för att nå berg för att plinten efter bara behöva skrapa bort lite jord. Önskar det vore så lätt som det beskrivs på bilden du postat nedan men du måste gjuta rör, precis som titanium beskriver.

Hur som helst, lycka till!
Själv söker jag bra byggare som kan ta på sig att bygga mitt hus på min nya fina plintgrund.
Ja marken är inte speciellt jämn här heller :(
Har du nå bilder på gjutprocessen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.