D09
Kom att tänka på att min hemförsäkring erbjöd en besiktning via anticimex.

Dom kollade brandskydd ( brandsläckare etc , våtutrymmen och lås m.m )

Fick en anmärkning på mitt lås på ytterdörren. Dvs man ska enligt dom låsa med nyckel på insidan.

Förstår att det stör en inbrottstjuv men frågan är om det inte stör mer vid ev brand, om man ska ta sig ut riktigt snabbt, rökfyllt, nyvaken, bärandes på 2 ungar, katt och hund och nyckeln inte sitter i låset.
Likväl att ungarna måste kunna ta sig ut själva om det skulle krävas.

En variant är att alltid hänga sin nyckelknippa där i dörren, vilken inte känns som en höjdare, sen måste jag skifta nyckelknippa om jag åker före min sambo på morgonen osv.

En annan variant är att ha en extranyckel som alltid sitter i, men vad gör den då för skillnad? Eller gömma extranyckeln på utsidan, men det borde vara lite jobbigt som inbrottstjuven hittar den.

Förstår inte anmärkningen så någon får gärna förklara syftet och om man struntar i denna anmärkning, får man problem vid ev inbrott?
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
D09 skrev:
Kom att tänka på att min hemförsäkring erbjöd en besiktning via anticimex.

Dom kollade brandskydd ( brandsläckare etc , våtutrymmen och lås m.m )

Fick en anmärkning på mitt lås på ytterdörren. Dvs man ska enligt dom låsa med nyckel på insidan.

Förstår att det stör en inbrottstjuv men frågan är om det inte stör mer vid ev brand, om man ska ta sig ut riktigt snabbt, rökfyllt, nyvaken, bärandes på 2 ungar, katt och hund och nyckeln inte sitter i låset.
Likväl att ungarna måste kunna ta sig ut själva om det skulle krävas.

En variant är att alltid hänga sin nyckelknippa där i dörren, vilken inte känns som en höjdare, sen måste jag skifta nyckelknippa om jag åker före min sambo på morgonen osv.

En annan variant är att ha en extranyckel som alltid sitter i, men vad gör den då för skillnad? Eller gömma extranyckeln på utsidan, men det borde vara lite jobbigt som inbrottstjuven hittar den.

Förstår inte anmärkningen så någon får gärna förklara syftet och om man struntar i denna anmärkning, får man problem vid ev inbrott?
Bra och viktiga frågor!

Det kan väl inte vara så enkelt att bolaget som tillhandahåller hemförsäkringen är mer intresserat av att minimera kostnader på lösöre och byggnad för inbrott och brand än av de boendes liv och säkerhet :cool:

Det borde ju i alla lägen vara viktigare att man kan utrymma lätt, än att försvåra för ev. inbrottstjuvar.

Man kan jämföra med reglerna för ladugårdar och häst/svinstallar.
Där får inget vara låst för att öka säkerheten för liv och lem vid brand.
(Tror i alla fall att det är en allmän regel. Ingen låser i alla fall.)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Var det inte så att du skulle ha ett lås med "säker borta funktion", Mao om du låser utifrån på ett speciellt sett så kan man inte öppna inifrån utan nyckel.
Jag tror det kallas Klass3 lås och behövs för att försäkringsbolagen ska bli glada.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
O
Som ovanstående.... På insidan ska det väl finnas både vred och låscylinder.... De låset jag har så trycker man ner en knapp på själva låshuset... ser precis likadan ut som den man trycker ner för att "ställa upp" dörren... om den är nertryckt går det inte att använda vredet på insidan...
jätteskoj om frugan gått till jobbet före en själv... och i all hast och gammal vana lyckats trycka ner knappen när hon går hemifrån.... Då måste man själv ta upp nyckeln för att kunna låsa upp
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nimajneb skrev:
Var det inte så att du skulle ha ett lås med "säker borta funktion", Mao om du låser utifrån på ett speciellt sett så kan man inte öppna inifrån utan nyckel.
Jag tror det kallas Klass3 lås och behövs för att försäkringsbolagen ska bli glada.
Besiktningspersonen nämnde bara att det inte får bara vred på insidan men kanske syftade på sådant lås...

För mig känns det dock samma, sambon eller ungar åker åker före, låser och gör fel och så måste man hitta nycklar eller ta rutan ut.

Borde inte olycksfallsförsäkringarna kräva vanligt enkel lås med vred hemma ;)
 
Nej, vred + nyckel ska det vara. Dock så använder man väl inte borta funktionen dagligen ? Är som diskmaskinavstängning, mest för syns skull.
 
  • Gilla
blue.b
  • Laddar…
D09
largab skrev:
Nej, vred + nyckel ska det vara. Dock så använder man väl inte borta funktionen dagligen ? Är som diskmaskinavstängning, mest för syns skull.
En skrivbordsprodukt då? :)

Flesta inbrotten sker väl dagtid när man är på jobbet?

Är väl mest smugglare och dyl som jobbar OB ;)
 
D09
Lite OT men läste eller hörde att många inbrott sker via fastighetsägarens egna stege som ligger prydligt vid garaget och sedan via 2 våning/ loft = olarmat

Och sticker sedan ut samma väg
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi har "polislås" som inte hemma lås. Har behövt hoppa ut genom fönstret ett antal gånger då sambon varit tankspridd. Min nyckel är för kort för att användas inifrån...
 
  • Gilla
Erik Hellgren och 2 till
  • Laddar…
Det finns olika låskrav hos olika bolag men än mer så är låskraven olika beroende på försäkringens omfattning (kundens ägodelar). En kund som har mycket lösöre har också oftast mer omfattande krav på lås på fönster, dörrar, altandörrar mm.

Sedan finns det alltid generella aktsamhetskrav om att motverka skada. I slutändan blir det dock en tolkningsfråga. Just här upplever jag (något partiskt) att de flesta försäkringsbolag oftast följer sunt förnuft.

Man kan alltså få nedsättning för en sådan sak som att lämna stege uppställd, dock skulle jag säga att det inte hade hänt om man bara är på jobbet utan mer sannolikt ifall man åtminstone har rest bort några dagar.

De låsen som besiktningsmannen vid denna förbesiktning menat är just bortaskydden. Dessa skall oftast användas vid mer långvarig frånvaro från hemmet. Sker ett inbrott där ni ej låst med spärren och ni är borta för dagen kommer inget försäkringsbolag anmärka. Däremot så bör funktionen användas när man är borta några dagar i stugan eller längre resa. Möjligheten att spärra ytterdörr inifrån har statistiskt visat ett gott utfall då det förhindrat total tömning av fastigheter. Generellt har det visat sig vara svårare för inbrottstjuv att kunna transportera ut egendom både av praktiska skäl men även av riskmässiga skäl - fler kan reagera om man flyttar ut tung elektronik, möbler etc via fönster och altandörrar än om det bärs ut normalt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har precis samma fundering D09.

Vårt försäkringsbolag kunde inte svara på om vi hade godkända lås. Dom bad mig kolla med SSF. Deras hemsida för detta var dock under uppbyggnad och därför skulle man mejla sina frågor. Gjorde det (för länge sedan) men kan enkelt konstatera att jag inte fått något svar.

Hyggligt besviken på vårt försäkringsbolag (speciellt då de ändrade villkoren för inbrott och vilka lås som var godkända för en tid sedan). Håller på att kolla nytt försäkringsbolag nu...

Men jag håller med om just det här med den ökade risken att inte komma ut vid brand. Inte lika farligt men nog så irriterande om man blir "innelåst" av misstag i vardagen också.

Hoppas som någon skrev - att försäkringsbolagen kan se sunt på det hela. När man är långborta känns det ju som en helt annan sak. Problemet blir bara att om alla följer denna regel - så är det lätt för tjuvarna att se om man är borta länge eller inte...

Dock har även jag hört att inbrott är vanligast på dagen (när man är på jobbet t.ex.) och då skulle ju nyckeln vara i...

Känns lite som moment 22 och att det som du skriver D09 är främst en skrivbordsprodukt?!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Altandörrar med träskiva i underkant är också en svag punkt förresten. Bara att sparka ut och sedan kan man langa grejer... Oavsett lås (men troligen behöver även dörrarna vara av viss säkerhetsklass, inkl brytskydd etc. )
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
Lolle har väl svarat ganska uttömmande, och ja, sätt alltid personsäkerhet i första rummet, och egendomsskydd i andra. Dvs. ha ett hemmabekvämt&Bortasäkert lås (vred och nyckel), men använd inte bortafunktionen dagtid (avkall på personsäkerhet) utan enkom när ni är bort för en längre tid...

men till de som fått anmärkningen från besiktningsmannen: sannolikt är denne inte uppdaterad på om ni har låskrav eller inte utan gör kommentaren "för säkerhets skull", och det är, precis som Lolle skriver, inte alls säkert att ni har krav på godkänd låsning, kolla villkoren. Jag har inte krav på godkänd låsning (dock att det ska vara låst vid längre bortavaro, annars är det oaktsamhet, men låset behöver inte vara klassat), och även om mitt FB var lite förtegna med just var gränsen gick fick jag en känsla av att det är vid lösöre >1miljon som mitt FB kräver godkänd låsning. Jag har skattat och räknat massor av gånger men kan inte för mitt liv komma upp till 1 miljon (som samtidigt är lägsta de tillåter på villaförsäkring), vi har ingen (dyr) konst och ganska få dyra saker överhuvudtaget, kläder och verktyg är det enda som kostar, och verktyg har jag tyvärr inte så många som jag önskade jag hade...

/U
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
AnneFi
D09 skrev:
Lite OT men läste eller hörde att många inbrott sker via fastighetsägarens egna stege som ligger prydligt vid garaget och sedan via 2 våning/ loft = olarmat

Och sticker sedan ut samma väg
Min bror gick hem till oss med en stege och klättrade in genom vindsfönstret och låste upp när vi var i Danmark. Känns säkert att ingen granne ens hade reagerat.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag är med i en grannsamverkansförening och får då en hel del statistik från polisen. Allra vanligaste vägen är altandörrar! Antigen bryta upp den direkt, eller slå sönder en ruta och öppna med handen inifrån. Så det första man ska göra är att sätta lås på insidan av altandörren, (samma idé som ytterdörren) och sedan förstärka den på lämpligt sätt, brytskydd, bakkantsstift, förstärkning av masoniten. I princip alla inbrott sker på dagtid, och på förvånansvärt kort tid. Om ingen svarar när man ringer på är de färdiga på 15 min. Så är man på affären eller bortrest har ingen betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.