Köpte en dränkbar pump från CO
http://www.clasohlson.com/se/Dränkbar-pump-Cotech/Pr407908000
med syfte att kunna pumpa ur badbassängen och vattna växter och gräsmatta. Satte dit en slangkoppling för vanlig trädgårdsslang (½"!?). När jag kopplar in vattenspridaren blir strålarna ca 1m höga och trycket är väldigt dåligt.

Specen säger att pumpen ska klara 150liter/min. Enligt mina beräkningar pumpar den ca 30l/min vid ovannämnda förutsättningarna. Optimalt för pumpen, enligt manualen, är att använda en 32mm-slang.

Ni som kan sånt här... Blir det så här när jag använder en mindre diameter på slangen? Är pumpen defekt?
 
Jag tror att pumpen är hel...

150l/min är med helt öppen slang och rätt diameter. Spridaren stryper rätt bra den med...

Prova att fylla en vatten kanna med en vanlig halvtum slang med en riktig pump eller kommunalt, det tar tid. Längden på slangen avgör självklart.
 
Imorgon ska jag alltså prova att fylla en vattenkanna med kommunalt vatten och med pumpen, o naturligtvis använda samma slang

När jag tänker efter så är nog inte 30l/min rimligt. Kollade vid ett tidigare tillfälle på vattenmätaren när jag använde vattenspridaren och då gick det åt ca 8liter/min, o då hade jag högre strålar än vad jag hade med pumpen. Morgondagens test får visa antalet liter pumpen klarar av att pumpa

Kontentan är troligen att jag köpt en för klen pump...?
 
Max lyfthöjd 8 meter => du får väl i bästa fall ut 0,5 bars tryck och då funkar inte vattenspridaren som vill ha 4-6bar.

För bevattning behöver du en http://www.clasohlson.com/se/Trädgårdspump-Cotech/30-1004

För att tömma poolen är den du har effektivast.

...så, inte för klen pump utan fel sort.
 
Se där, tack för snabba svar! :)

Tänkte va något miljömässig till rimlig kostnad (vattna med badbassängvattnet istället för att fylla och tömma bassängen varannan, var tredje dag och samtidigt vattna direkt med kommunalt vatten), men ska det vara så dyrt så kan det kvitta :)
 
B
MathiasS skrev:
Max lyfthöjd 8 meter => du får väl i bästa fall ut 0,5 bars tryck och då funkar inte vattenspridaren som vill ha 4-6bar.

För bevattning behöver du en [länk]

För att tömma poolen är den du har effektivast.

...så, inte för klen pump utan fel sort.
Nja... de har en dränkbar pump som har högre tryck (40-7910), den kan du köra vattenspridare med.
 
Har samma pump som TS köpte. Används i botten på en ca 6 meter djup brunn och efter pumpen är det ca 40m 1/2-tum slang. Som sagt är det inget större drag i denna. Den långa 1/2-tumsslangen hjälper inte heller.
 
Men låt bara slangen ligga på gräsmattan, vatten sprider sig om det är bra flöde.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.