Jag tror du också behöver läsa tråden lite noggrannare ;)
 
fullmoon, vart kan man hitta hur många trådar man får dra in i ett elrör för att vara laglig? Jag trodde att det bara fans en rekommendation.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Jag förstår inte hur du Lagligt fårplats med 8 kablar i samma rör mellan dosorna? än mindre fysiskt. Spec en långsträcka,
Gör man som du förespråkar så bör man inte ha några skarvar på den ena gruppen. Utan den bör gå hela vägen utan att ha några Wago's etc på sig.
Jag har dubbla rör dragna hela vägen. Men jag måste erkänna att det var lite trögt att dra 5 ledare i röret, inge problem på raksträckorna men i krökarna fick man mecka lite.

3-fasgruppen är inte skarvad innan spishällen, där drar en fas vidare till nästa dosa för ugnen.
 
Saffady skrev:
ok, där ser man. Jag som tolkat helt åt skogen. Läste på Ikeas hemsida och där står det faktiskt 230V. 2x16A eller 1x32A. Knäppte ett kort:

[bild]
...
Det är nog många som gör detta fel.
När jag kopplade in min nya IKEA-häll år 2010 small det till.
Det lät på personalen som hanterade reklamationer som att detta var ett mycket vanligt fel; att folk ersatte den gamla trefasspisen med en ny häll och det smäller för att de har "glömt" nollan. Så det var kalla handen från IKEA, med all rätt.
Jag hade turen att det var elfirman som hade ordnat installationen, så de betalade för den nya hällen.

Men se upp! Tvåfas betyder inte alltid 400 Volt, det kan lika gärna betyda 2x230 Volt!
 
Bra att veta. Jag kommer be elektriker kolla på allt innan det kopplas på. Men ett stort tack för all hjälp, speciellt du Bo.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Visa bilaga 89121

En sista fråga bara. Ugnen behöver N och PE framdragen från trefasgruppen? Om man rent hypotetiskt skulle koppla den på samma nolla som andra gruppen (fläkt och övriga uttag) blir det risk för överbelastning på nollan då båda faserna ligger på samma matningsfas L1. Tänker att det blir två in men en ut. Rätt?
 
Helt rätt skilda faser till gemensam nolla, aldrig flera avsäkringar från samma fas till samma nolla.
 
Finns det några regler mot att koppla apparater på kopplingsdosor, infällda eller utanpåliggande? I detta fallet är det perilex till hällen och vanlig schucko till ugnen jag funderar på. Antar att man inte får plats med infällda och samtidigt dra kablar bakom. Vilka schuko passar isf. på kopplingsdosans c/c 68mm? Har hittat denna adapter annars:

http://www.eldirekt.se/dosorror/elko-fastringsadapter-70-60mm
 
Ja. Du får inte använda en kopplingsdosa (oavsett om den är 70 eller 80) att ha som kopplingspunkt med en apparat på.
Men det går ju lika bra för det. Strömmen kommer ju att hitta fram för det. Det är ju främst för felsökningsyfte.
 
ok, så de måste monteras vid sidan av dosan?

Har sett apparatdosor kopplade i serie med varandra där det sitter uttag och är vidarekopplat bakom. Är det andra regler då eller är det även fel där?
 
Nej du får göra kopplingar i apparatdosor och bakom apparater, förr var det förbjudet utom vidarekoppling på tex uttag men numera uppluckrade regler. Kan man undvika det är det bra tycker jag ändå.
 
Får är ett lite starkt ord. Jag skulle använt bör. (EDIT: Som svar på #39)

Det finns inga regler annat än allmänna om överskådlighet och underhåll etc, som dock kan vara relevanta med tanke på att en lekman får byta ett uttag. Då är det klart olämpligt att använda uttagets terminaler som kopplingsdosa, utan bättre då att använda separata toppklämmor bakom uttaget.

Det beror också på komplexiteten. I ditt fall handlar det om att grena av en och samma ledning till uttag som ska sitta i dosan, och till nästa dosa. Jag ser inga som helst problem med att göra det i apparatdosan för uttaget.

Värre vore om hela rummet fördelades via denna dosa, massor av tändtrådar och kanske flera faser.

Eljo's VP-2-dosor har gott om plats bakom uttaget, tillika många andra dosor.
 
Redigerat:
I apparatdosorna behöver jag inte grena av något för de är alla "slutstationer". Jag behöver montera apparater på kopplingsdosorna, den vid spisen och eventuellt den vid ugnen. Är inte detta tillåtet får jag sätta doslock med näsa och dra ut ledning. Kopplar givetvis med toppklämmor bakom, apparaten kommer inte fungera som kopplingspunkt.
 
Gör du så, bättre än att kludda med lock och kabelstumpar av rena formskäl. Du har som sagt kommit lite snett in i det här jobbet men inte värre än att det går att ha det som du ordnar allt nu.
 
Ok, då kör vi på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.