Är i färd med att lägga ny ytpapp på mitt garagetak. Som rubriken lyder finns ett svagt bakfall ungefär mitt på taket, fallet i övrigt verkar vara OK och bakfallet är begränsat mellan två reglar. Punkterna ovanför och nedanför bakfallet ser ut att ligga bra i linje med fallet på hela taket. Underifrån ser plyfan ut att vara i gott skick, stabil och tål att man kliver på den utan att svikta mer än någon annan stans på taket. Jag tror att bakfallet är orsakat av kondens som uppkommit pga dålig luftning inuti garaget (byggt -73) detta åtgärdades tydligen något år efter byggår.

Min fråga är; kan man typ spackla upp till rätt fall igen, då underlaget verkar vara OK (har ju hållt såhär långt :))? Om så, vad för material ska jag använda? Eller är enda alternativet att riva upp och byta den gamla skivan som verkar vara orsaken till bakfallet?

Planerar att lägga Icopal Topsafe 3°, då det var vad jag vart rekommenderad. Taket är ca 4x9m. Tanken är också att lägga den nya pappen uppepå den gamla.

Fler tips är välkomna då jag aldrig gjort detta förr :) Bilder kan ordnas om det är till någon hjälp...

 
Icopal Topsafe 3° är som namnet säger från 3 grader och har du bakfall på dit tak har du under 0 grader man ska inte lägga Icopal Topsafe 3°på tak som lutar mindre än 3 grader. För att få ut ojämnheter eller för värmens skull lägger man ibland isolering och sen papp på det.

takisolering1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svaret johan!

Som jag sa så är det bara en väldigt begrensad yta med bakfall. Ett område om ca 40-50 cm. Då bör jag väl rimligen kunna använda topsafe, eftersom resten av taket är i rätt lutning?
Skall isoleringen läggas direkt på existerande papp eller behövs något emellan? Skall sedan den nya pappen läggas direkt på isoleringen? Vilken typ av isolering bör man använda?

Tack på förhand!
 
Är resten av taket 3 grader borde det inte vara någon fara. Isolering under pappen är inget måste bara något man kan gör för att få ut ojämnheter eller för värmens som jag sa innan. Men ska man göra det ska man ha stenullsboard och det kan man lägga på den gamla pappen sen får skruv som man skruvar ner pappen med vara långa så det går igenom isoleringen och ner i råspont.

Lite information men mest om nybygnation
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Taksystem.pdf
 
Kanon johan!

Nu borde jag klara av att lägga taket rätt snart :) Så snart dotterns födelsedag är avklarad och vädret tillåter det ska jag vara igång!

Med risk att verka dum nu då, behöver jag ventilera stenullsboarden på något vis eller är det lugnt att lägga in den emellan lagren av takpapp?

Tack igen för hjälpen!
 
Man behöver ingen ventilation det byggs nästa jämnt utan men finns med ventilation se tidigare länk men inget som behövs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.