Jag har putsat en tegelfasad där ytan på några stenar blivit frostsprängda varje år. Framför allt beroende på vårt klimat på västkusten, där det på vintern blåser och regnar ena dagen och är frost den andra. Dessutom är det salt i luften.

Nu var det dags att göra något radikalt åt saken. Jag har alltså låtit putsa fasaden, men vilken färg skall man använda?

Silikatfärg släpper både in och ut fuktighet med lätthet.

Silikonfärg verkar som en Goretext-jacka och motstår regn ganska bra och är också relativt bra på att släppa ut vattenånga (de teoretiska värdena är nog bättre än verklighetens).

Så jag frågar mig nu: hinner den fuktiga putsen efter ett regn torka upp innan det fryser nästa dag (silikatfärg) eller skall man så långt möjligt hindra att fukten (regnet) kommer in i putsen och acceptera att utvädringen av vattenånga är lite sämre (silikonfärg)? Vilket är fördelaktigast för att inte frostskador på fasaden skall ske?

Mycket tacksam för era synpunkter.
Med vänliga hälsningar
Roger Lindblom
 
Jag hade valt silikonemulsionsfärg i detta fallet då jag anser att den ger ett bättre skydd mot vatteninträngning. Måla med ett trestegssystem (Jotun Mur eller Flugger Facade Impredur t.ex) för bästa skydd.

Se även till att kontrollera tak- och markavvattningen vilket är första steget för att undvika frostskador.

Jotun har en toppenbra folder du kan läsa igenom:
http://www.lovelyhome.se/pub_docs/files/jotun/Jotun_Mur.pdf
 
Sitter också och funderar på putsfärger då jag ska putsa och måla en stödmur.
Vad är silikonfärg? Beckers har tex. en färg som dom kallar Putsfärg vilken är "styrenakrylat-baserad". Är det en sådan du menar?
Det finns ju även något som kallas cementfärg som kanske kan vara ett alternativ. Det är en cementbaserad färg som därigenom torde ha mycket goda mekaniska egenskaper.
Någon som kan reda ut för och nackdelar med respektive färg samt när de ska användas?
 
Quist skrev:
Sitter också och funderar på putsfärger då jag ska putsa och måla en stödmur.
Vad är silikonfärg? Beckers har tex. en färg som dom kallar Putsfärg vilken är "styrenakrylat-baserad". Är det en sådan du menar?
Det finns ju även något som kallas cementfärg som kanske kan vara ett alternativ. Det är en cementbaserad färg som därigenom torde ha mycket goda mekaniska egenskaper.
Någon som kan reda ut för och nackdelar med respektive färg samt när de ska användas?
Jotuns folder ovan reder ut skillnaderna mellan akrylatfärg, silikonemulsionsfärg och silikatfärg på ett bra sätt tycker jag.

Cementfärg är precis vad det låter som, vitcement och pigment blandat som man målar med. Alltså mer som en mycket tunn puts. Bör målas på underlag av Cementbruk A för bästa hållbarhet. Mycket begränsad i kulörer (vissa tillverkare har bara vit). Egentligen är det bättre om man istället använder genomfärgad puts då man får ett tjockare slitskikt.

Till din stödmur hade jag helst valt en silikonemulsionsfärg eller om du vill ha en billigare och mer lättmålad lösning (1-stegs utan grundfärg) så en akrylatbaserad sk. sockelfärg.
 
  • Gilla
Quist
  • Laddar…
Tackar! Precis så går mina tankar också. Bäst att minimera inkommande väta. Vet du något om märket Sadolin? Markandsförs bl.a. av Beijerbygg och Hornbach.
 
RogerL skrev:
Tackar! Precis så går mina tankar också. Bäst att minimera inkommande väta. Vet du något om märket Sadolin? Markandsförs bl.a. av Beijerbygg och Hornbach.
Ser ingen silikonemulsionsfärg på hemsidan efter en snabbtitt, endast silikat- och akrylatfärger.
 
Ju mer man läser i innehållförteckningen desto mer förvirrad blir man. Färgerna saluförs med samma egenskaper men de verkar skilja en hel del i uppbyggnaden. Sadolion kallar sin färg för Putsfasadfärg (http://www.sadolin.se/wp-content/uploads/wpsc/downloadables/Putsfasadfarg_tds_se.pdf). Bindemedlet är akrylsampolymer. Hos Alcro kallar man det styrenakrylatfärg. Men faktiskt så har jag endast sett beteckningen silikonemulsion i färgerna från Flugger och Jotun. Men Jotun har också en akrylatbaserad murfärg.

Gemensamt för dem alla verkar vara att de skall vara närmast självrenande, är vattenavvisande men släpper ut vattenånga samt kan blandas i en mängd kulörer (dock inte Jotun silikonbaserad färg).

Jag trodde tills idag att alla färgerna hade silikonemulsion som bas, men så var det tydligen inte. Så då undrar man igen om den akrylatbaserade färgen är lika bra som den silikonbaserade. Akrylatfärgen verkar något som liknar silikonemulsionsfärgen i motstånd mot vatten och genomsläpplighet för vattenånga.

För att vara på den säkra sidan kanske man skall välja Flugger eller Jotun? Tyvärr har jag inte hittat något test på färger för putsfasad. Det skulle vara till stor hjälp. Inte heller verkar personalen hos färghandlarna särskilt kunniga om de olika putsfärgerna, så där finns inte heller mycket hjälp att få. Och färgprover på putsade plattor existerar mig veterligen inte alls
 
RogerL skrev:
Ju mer man läser i innehållförteckningen desto mer förvirrad blir man. Färgerna saluförs med samma egenskaper men de verkar skilja en hel del i uppbyggnaden. Sadolion kallar sin färg för Putsfasadfärg ([länk]). Bindemedlet är akrylsampolymer. Hos Alcro kallar man det styrenakrylatfärg. Men faktiskt så har jag endast sett beteckningen silikonemulsion i färgerna från Flugger och Jotun. Men Jotun har också en akrylatbaserad murfärg.

Gemensamt för dem alla verkar vara att de skall vara närmast självrenande, är vattenavvisande men släpper ut vattenånga samt kan blandas i en mängd kulörer (dock inte Jotun silikonbaserad färg).

Jag trodde tills idag att alla färgerna hade silikonemulsion som bas, men så var det tydligen inte. Så då undrar man igen om den akrylatbaserade färgen är lika bra som den silikonbaserade. Akrylatfärgen verkar något som liknar silikonemulsionsfärgen i motstånd mot vatten och genomsläpplighet för vattenånga.

För att vara på den säkra sidan kanske man skall välja Flugger eller Jotun? Tyvärr har jag inte hittat något test på färger för putsfasad. Det skulle vara till stor hjälp. Inte heller verkar personalen hos färghandlarna särskilt kunniga om de olika putsfärgerna, så där finns inte heller mycket hjälp att få. Och färgprover på putsade plattor existerar mig veterligen inte alls
Absolut kan du välja en akrylatfärg (akrylsampolymer och styrenakrylat är i princip samma bindemedel) om du vill, den är enklare att måla med då den ofta inte ens kräver grundfärg, den är även billigare. Den är dock inte lika slitstark och diffusionsöppen som silikonemulsion. Färgen flagnar också när den är utsliten vilken kan upplevas som fult.

En mycket förenklad jämförelse mellan färgerna är skillnaden mellan akrylatfog (målarfog) och silikonfog. Om du använt båda så vet du hur mycket starkare och mer vattentålig en silikonfog är. Detta är också anledningen till att silikonemulsionsfärg används mycket på hyreshus pga den stora slitstyrkan och vattentåligheten vilket gör att det är långt mellan ommålningarna.

Silikonemulsionsfärg kallas även silikonhartsfärg så söker du på det får du fram lite fler tillverkare.

Personligen hade jag valt Jotun Mur Silikonemulsion (alla tre stegen).
 
Redigerat:
  • Gilla
Steram
  • Laddar…
Ett stort tack för dina synpunkter. De förklarade en hel del av den snåriga färgdjungeln. Synd att det inte finns någon litteratur som lika enkelt förklarar för och nackdelar med de olika färgtyperna. Kommer just från biblioteket där en vänlig bibliotekarie hjälpte mig att söka fram något om detta (färger för putsfasader) men det tycks inte finnas en enda bok om detta. Däremot finns det om färgsättning men vad man ju vill veta är vilka för och nackdelar en färg har och när den ena eller andra lämpar sig bäst.
Tack igen för all hjälp!
 
Helioz skrev:
Jotuns folder ovan reder ut skillnaderna mellan akrylatfärg, silikonemulsionsfärg och silikatfärg på ett bra sätt tycker jag.

Cementfärg är precis vad det låter som, vitcement och pigment blandat som man målar med. Alltså mer som en mycket tunn puts. Bör målas på underlag av Cementbruk A för bästa hållbarhet. Mycket begränsad i kulörer (vissa tillverkare har bara vit). Egentligen är det bättre om man istället använder genomfärgad puts då man får ett tjockare slitskikt.

Till din stödmur hade jag helst valt en silikonemulsionsfärg eller om du vill ha en billigare och mer lättmålad lösning (1-stegs utan grundfärg) så en akrylatbaserad sk. sockelfärg.
Stort tack för det!
Jag har putsat med Cementbruk A då det är vad Finja rekommenderar för kalla murar i sin trädgårdsmursfolder.
Är då cementfärg ett bättre alternativ eller rekommenderar du fortfarande silikonemulsionsfärg?
Muren ska vara vit.
 
Hej alla!

Lyfter denna tråden igen! Ska måla mitt hus som jag putsat om med Webers C bruk. Var i färgaffären idag (Beckers) och de hade silikatfärg och silikonemulsionsfärg. Handlaren rekommenderade silikonemulsionen p.g.a. att silikaten blev flammig när det regnade... Priset skiljde inte så mkt så det är inte en faktor i detta läget!

Vad har ni för erfarenheter? Har det hänt ngt i branschen på sistone som gör att den ena är att föredra framför den andra? Hur står sig Beckers färger gentemot andra fabrikat?
 
Maveric77 skrev:
Hej alla!

Lyfter denna tråden igen! Ska måla mitt hus som jag putsat om med Webers C bruk. Var i färgaffären idag (Beckers) och de hade silikatfärg och silikonemulsionsfärg. Handlaren rekommenderade silikonemulsionen p.g.a. att silikaten blev flammig när det regnade... Priset skiljde inte så mkt så det är inte en faktor i detta läget!

Vad har ni för erfarenheter? Har det hänt ngt i branschen på sistone som gör att den ena är att föredra framför den andra? Hur står sig Beckers färger gentemot andra fabrikat?
Har ingen direkt erfarenhet av Beckers färger men om priset är ungefär samma så hade jag personligen valt silikonemulsionen pga slitstyrka och hållbarhet (hatar att behöva måla om ofta). Silikatfärgen är den mest diffusionsöppna av de två och ger ett helmatt utseende men är mer känslig för fläckar och har inte samma hållbarhet.

En förenklad jämförelse är att välja mellan falu rödfärg eller modern akrylatplastfärg (Typ Demidekk) vid nymålning av träfasad. Personligen hade jag alla gånger valt plastfärgen.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Tack Helioz!

Men är inte risken att nästa gång man målar (och då med silikonemulsion igen) så blir färgen tätare?

Ngn som vet rekommendationerna för hur ofta man behöver måla om med respektive sort?

Vilken färg är enklast att måla med? Har läst att silikaten är svårjobbad?
 
Maveric77 skrev:
Tack Helioz!

Men är inte risken att nästa gång man målar (och då med silikonemulsion igen) så blir färgen tätare?

Ngn som vet rekommendationerna för hur ofta man behöver måla om med respektive sort?

Vilken färg är enklast att måla med? Har läst att silikaten är svårjobbad?
Färgen blir bara marginellt tätare då färgskiktet slits ner mellan varje ommålning. Silikonemulsionsfärg behöver målas om var 15-20 år och är definitivt mer lättmålad än silikatfärgen som är mer vattning, frätande och etsar glas.

Här är två bra dokument som bättre förklarar skillnaderna mellan färgerna (och andra):
http://www.sbuf.se/ProjectArea/Documents/ProjectDocuments/A1048355-39C8-48E3-8353-5A954657FAE6%5CFinalReport%5CSBUF%2012493%20Slutrapport%20M%C3%A5lning%20med%20organisk%20eller%20oorganisk%20f%C3%A4rg%20p%C3%A5%20betong.pdf
http://sveff.se/files/2012/11/Miljoguide_vid_val_av_byggnadsfarg.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.