I köket på vårt gamla hus så är väggarna satta med pärlspont, någon gång satte man en bröstlist och spände papp och tapterserade ovanför.

Nu har vi slitit ner pappen (eller ja, den ramlade ner mer eller mindre) och funderar nu på hur vi bäst gör ett ett bra underarbete för att tapetsera ovanför panelen på nytt.

Vi vill helst undvika att spänna ny papp för at det verkar vara mycket arbete och svårt att få det bra. Inte heller vill jag sätta gips då det bygger för mycket mot panelen under bröstlisten och tänkte inte riva den eller taklisten.

Vi hade någon ide om att lägga på 3mm masonit men jag är rädd att det blir buligt och dålig, tänkte fukta den innan i så fall så den sväller lite och förhoppningsvis då sätter sig fint på väggen.

Vill nog också undvika att bredspackla och sätta väv eller liknande så vad finns det för alternativ? Vil lhelst inte driva byggnadsvårdaren i mig till tårar heller...
 
Redigerat:
Kör på masonitvarianten, fukta den ordentligt kvällen innan, spika upp den på morgonen dagen efter. Ca 10 - 12 cm mellan varje dyckert. Håll koll så att du hamnar någorlunda rätt med spikarna på paneln, dvs inte på pärlan och inte i sponten. När masoniten sedan torkar blir den plan och fin.
 
Låter bra. Hur täta spikrader tror du man ska köra? Lite hoppas jag spika så lite som möjligt om jag ångrar mig sen och vill ta fram pärlsponten rakt över men det är kanske lite väl optimistiskt också... varför skulle jag vilja göra det liksom..

Har du erfarenhet av att göra detta själv?
 
Jag har haft teknisk info ang uppsättning av masonit på innerväggar men hittar den inte just nu. Själv har jag vid ett tillfälle satt upp masonit på en inne timmervägg med en illa åtgången porös treetex utanpå. Resultatet blev jättebra.
Kolla på nätet om masonit, t ex här: http://www.byggnadsvard.se/material/vård-och-underhåll-av-masonit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.