Har putsat min grundsockel (kalkbaserad fiberarmerad puts på frigolit). Jag har inga problem med kulören på den omålade ytan och kan tänka mig att lämna den så, men finns det andra skäl att måla den? Skyddar färgen möjligtvis putsen på något sätt? Vilken färgtyp är lämpligast om man ändå vill måla?
 
Martin_B
Ja detta undrar jag också, om färgen på något sätt har någon skyddande egenskap på puts. Typ att det inte släpper in väta lika mycket eller så? Ingen som vet?
 
Färgen skyddar mot vatteninträngning, missfärgning, alg/mögelangrepp, frostsprängningar, saltutfällning och ökar därmed putsens livslängd. Personligen tycker jag att silikatfärg/kalkfärg är för känslig för en marknära sockel men är man beredd att måla om vart 5e år är de absolut mest diffusionsöppna. Därför återstår den dyrare silikonemulsionsfärgen som ger bäst slitskydd (om den målas med 3-stegsbehandling) och är mest diffusionsöppen eller den billigare och mer lättmålade akrylatbaserade sockelfärgen (kräver ofta ingen grundfärg).

Jotuns båda färger är toppenbra tycker jag, här är ett produktblad med målningsinstruktioner:
http://www.lovelyhome.se/pub_docs/files/jotun/Jotun_Mur_fargkarta.pdf

Annars finns det Saku Sockelfärg (ingen grundfärg, övermålningsbar efter 2 timmar):
http://www.ac.teknos.se/?pageid=H3817&lang=20

Flugger har också sitt system:
http://flugger.se/Faerg/Utomhus/Fasadfaerg/Fasadfaerg_Facade_impredur_vit(FACADE IMP).aspx
 
Martin_B
Sedan finns väl också Nordsjö Murtex V Silikat. Vet ej hur bra den är jämfört med de du tipsade om.
 
Martin_B skrev:
Sedan finns väl också Nordsjö Murtex V Silikat. Vet ej hur bra den är jämfört med de du tipsade om.
Silikatfärger (finns inga större skillnader mellan tillverkare) är toppenbra på fasader eftersom de är så diffusionsöppna. Färgen är också vacker eftersom den är helmatt och den slits snyggt också då den gradvis regnar bort från ytan som en slamfärg. Men på en sockel som tar mycket stryk från regn, snö, smutsstänk, växter osv så tycker jag en silikonemulsionsfärg passar bättre då man inte behöver måla om lika ofta och man har även större möjlighet att högtryckstvätta bort smuts. Silikatfärgens etsande egenskaper (glas, keramik, natursten, klinker, metall) gör att man måste skyddsmaskera väldigt mycket innan målningen också.
 
Martin_B
Helioz skrev:
Silikatfärgens etsande egenskaper (glas, keramik, natursten, klinker, metall) gör att man måste skyddsmaskera väldigt mycket innan målningen också.
Detta var mer än jag visste faktiskt. Men du nämner också natursten. Grovbetong exempelvis innehåller ju grus, vilket ju är sten. Så silikatfärger fräter på betong?
 
Martin_B skrev:
Detta var mer än jag visste faktiskt. Men du nämner också natursten. Grovbetong exempelvis innehåller ju grus, vilket ju är sten. Så silikatfärger fräter på betong?
Ja, färgen etsar betong tills det att vattnet dunstat och färgen härdat. Förmodligen ökar detta nog bara färgens vidhäftning. Men man bör ju skydda betongplattor mot färgstänk eftersom det annars kan ge fula fläckar.
 
Om sockeln är putsad med en ren kalkputs så bör väl färgen också vara kalkbaserad. Eller? Kanske förstärkt kalkfärg,s k hydraulit?
 
Sommartorparn skrev:
Om sockeln är putsad med en ren kalkputs så bör väl färgen också vara kalkbaserad. Eller? Kanske förstärkt kalkfärg,s k hydraulit?
Om det är ren kalkputs så bör det vara ren kalkfärg. Har man hydraulisk kalkputs så är Hydraulit bättre.
 
Mnjaaa, hydraulisk kalkputs är ren kalkputs. Inga tillsatser. Brukar användas till grundputsning. Däremot hade jag fel om hydraulit-färgen. Den används bara till kc-puts. Finns dock kalkfärg som lämpar sig till hydraulisk puts, om det nu är en sådan det handlar om.

Rekommenderar att TS tar kontakt med företaget som tillverkat putsen för att få råd om vilken färg som passar. Bättre lämna omålat än använda fel färg.!
 
Sommartorparn skrev:
Mnjaaa, hydraulisk kalkputs är ren kalkputs. Inga tillsatser. Brukar användas till grundputsning. Däremot hade jag fel om hydraulit-färgen. Den används bara till kc-puts. Finns dock kalkfärg som lämpar sig till hydraulisk puts, om det nu är en sådan det handlar om.

Rekommenderar att TS tar kontakt med företaget som tillverkat putsen för att få råd om vilken färg som passar. Bättre lämna omålat än använda fel färg.!
Med ren kalkputs menar jag lufthärdande kalkputs vilken skiljer sig från hydraulisk kalkputs. Hydraulit går bra till hydraulisk kalkputs och speciellt på socklar och utsatta lägen vilket kan du se i produktbladet från Målarkalk här:
http://dokument.malarkalk.se/1101_1905/pb1420-1427.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.