Jag håller på att isolera mellanbjälklaget där ovanvåningen är oinred. Någon gång i framtiden kommer den att bli inred, men det är om många år. Utan nu isolerar jag för att få ett bra klimat på nedervåningen.

Det blir uppreglat cc 60 med isolering imellan, så att det i framtiden "bara" är att lägga på ett golv. Nu är dock frågan vad jag gör sålänge, skulle vara bra med ett provisoriskt golv där till jag ska göra i ordning. Men jag vill samtidigt kunna komma åt att dra elkablar, avlopp osv i framtiden, samt lägga i golvvärme.

Så min tanke är att jag lägger ut 28mm tjock obehandlat virke som jag skruvar som en trall. Det gör att jag får ett bra golv nu, som håller, det är lätt att ta upp enstaka bitar vid behov, samtidigt som det kan ligga kvar under det framtida golvet, och jag kan lägga golvvärmen i det. Frågan är dock, finns det risk att det kommer börja knarra?

Vad tror ni?
 
Undergolv görs vanligen av spontat virke, då stöder de olika plankorna varandra. Det krävs dock tjocka plank för att det inte skall bli något knarr alls. Jag testade just i mitt kök där undergolvet slipats upp. Och det knarrar faktist lite i det, även om det inte är något jag någonsin tänkt på innan denna tråd. Att du skruvar i varje regel ovanifrån kommer också minska knarret.

Trycker du ihop dessutom ihop ospontade brädor, kan det nog lättare bli en rörelse än vid spontat. Rörelsen och kontakten ger knarret.

Således, säkert en del knarr, oklart om det blir störande. Isoleringen under ljudisolerar.
 
Kan du inte komplettera med spårat golvspån ovanpå det golv du lägger nu när det är dags att inreda övervåningen? Eller kommer det att stjäla för mycket höjd?
 
Jag gjorde något liknande, lade 120x21 15cm cc. Då fick jag ett golv som gick att gå på, och så kunde man fixa väggarna och tak. På ställen där springor var för stora lade jag ut osb, ex där jag hade verktygen. Då det var dags lade jag 20mm golvvärmeslang och plåt i glesen och skivade över allt med golvspån. Man kan hoppa golvspån och lägga godkänd parkett direkt på glesen också.

Då golvärmeslangen ligger 30cm cc så får du fack över för att dra vp-rör i för att slippa borra i golvreglarna.
 
nu hittade jag fin 28*120 otryckt virke som jag lägger. Tror det kommer bli jätte bra, hoppas det inte blir för mycket knarr. Sen när det är dags för golvvärme så skruvar jag upp en del av dem och sen sågar ner dem så det blir ett lagom utrymme för slangen innan jag skruvar tillbaka dem. Takhöjd finns det gott om, så måste jag lägga spånskiva ovanpå så går det utan problem, tror dock det kommer bli ett onödigt moment, då jag nog kommer ha massiva bräder på sen, men det får framtiden utvisa.
 
Lägger du brädorna tätt så blir det garanterat knarr, varför inte lägga de 15cc direkt så är det klart för golvvärmeslang?
 
jag tänker att det borde krympa isär några millimeter då det torkar till under årstiderna. Sen vill jag använda vinden nu, så det inte åker ner massa skit i springorna osv.
 
Lägg OSBskivor på de ytor där det behövs , dessa skivor har du sedan till väggarna den dagen du lägger golv, tycker nog att du krånglar till det med att lägga tätt 28x120.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.