Skrev i mars på kontrakt (hantverkarformuläret) för ett jobb i storleksordningen ~25000:-
Detta skulle påbörjas i slutet av maj och sen pågå i (enligt kontraktet) längst 3 veckor.
Efter många turer med firman (jag misstänker att de bokat in för mycket jobb) stod det klart att det inte skulle bli nåt jobb varken i maj, juni eller juli. Istället bokade vi in ny start idag, måndag, kl 0800.

Föga förvånande dök det inte upp några hantverkare idag heller och börjar kort sagt bli lite förbannad på det sätt de behandlar sin kund.

Min fråga är vad man kan tänka sig göra om man vill gå vidare med detta. Pratar vi prisavdrag, hur stort då? Skadestånd? Känns drastiskt men jag känner mig å andra sidan rätt indignerad...

Kort sagt, vad skulle ni göra i den här situationen?
 
O
Jag skulle säga tack och adjö...... Det skulle jag nog gjort redan i maj....
Tyvärr finns det nog inget att hämta ekonomiskt....
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Finns ingen anledning att välja en firma som inte är seriös det bör finnas flera att välja på.
 
Det är väl endast hantverkare som behandlar kunder så illa. Jag blir inte förvånad längre.
 
  • Gilla
Herc och 3 till
  • Laddar…
Det är ju egentligen kunder som accepterar det betendet som gör att såna firmor finns kvar annars brukar det bli en själv sanering. Det finns och kommer alltid finnas dåliga företag men det är kunderna som avgör hur länge dom finns kvar.
 
Skippa att försöka få ett lite billigare jobb från dem. Dumpa firman och förklara varför istället. Kan de inte passa tider så lär de inte vara att lita på i byggnationen heller. Att hålla tider är A och O. Grundläggande.

I dessa lägen brukar jag maila någon form av ansvarig på firman, och vara väldigt vältalig (fast via skrift) och på ett lugnt och korrekt sett beskriva varför de inte kan agera som de gjort. Det brukar ge resultat. Det brukar leda till att jag får någon form av plåster på såret erbjudande. Nu kommer grejjen. Tacka nej till detta, då förtroendet är förbrukat. (om det inte är såpass bra att du inte kan tacka nej till det). Det brukar ge bra effekt och förhoppningvis lär sig företaget en läxa.
 
smurfen72 skrev:
Det är ju egentligen kunder som accepterar det betendet som gör att såna firmor finns kvar annars brukar det bli en själv sanering. Det finns och kommer alltid finnas dåliga företag men det är kunderna som avgör hur länge dom finns kvar.
Mmmm. Tror också det är det. I vår jakt att hitta de billigaste, så blir vi lite blinda och ser inte hur det beter sig/kvaliten på arbetet. De var ju billiga. Så gjorde vi de första två åren i huset. Tog alltid de billigaste. Oftast polacker, som säkert var duktiga hantverkare. Men språkbarriären och de olika kvalitetskraven landen emellan gjorde att inte något arbete under de första två åren var bra. Vi hittade istället ett bra, lite dyrare, ställe i närheten som vi använt sedan dess. 4 år nu. De har fått rätta till det de första hantverkarna gjorde fel. Samt gjord en massa annat jobb. Klanderfritt.
 
Tråkigt. Tänk på att skriva avtal med förseningsvite så säkrar du upp att de kommer.
25000kr är ju ett så pass litet jobb så det kanske är därför de behandlar dig så illa. Om jag vore dig skulle jag leta efter nya hantverkare, de har fått sin chans. Skriv gärna en referens på tex rejta.se
 
Stew skrev:
Mmmm. Tror också det är det. I vår jakt att hitta de billigaste, så blir vi lite blinda och ser inte hur det beter sig/kvaliten på arbetet. De var ju billiga. Så gjorde vi de första två åren i huset. Tog alltid de billigaste. Oftast polacker, som säkert var duktiga hantverkare. Men språkbarriären och de olika kvalitetskraven landen emellan gjorde att inte något arbete under de första två åren var bra. Vi hittade istället ett bra, lite dyrare, ställe i närheten som vi använt sedan dess. 4 år nu. De har fått rätta till det de första hantverkarna gjorde fel. Samt gjord en massa annat jobb. Klanderfritt.
Det "lustiga" är att vi valde det här företaget trots att det var lite dyrare just för att slippa sånt här tjafs.
Vill egentligen inte säga för mycket innan det hela är ordnat men firman i fråga är med både i målaremästarna samt är certifierade för Auktoriserat fönsterunderhåll... Men det verkar onekligen inte vara någon garanti för professionellt bemötande :(

Angående förseningsvitet så trodde jag i min enfald att det fanns med då man skrev kontrakt genom Hantverkarformuläret 09. Man lär så länge man lever!


/J
 
Läs avtalet igen så ser du om det står något om förseningsklausul
 
De vill ha jobb "på lager" och skiter i dig som kund. Be dem dra åt h-e.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
25000:- för tre veckors arbete låter som dom räknat bort sig eller använder svart arbetskraft. Byt bolag.
 
Morten Alper skrev:
25000:- för tre veckors arbete låter som dom räknat bort sig eller använder svart arbetskraft. Byt bolag.
Så kan du ju inte resonera, att ett jobb tar tre veckor betyder ju inte att det handlar om tre veckors effektiv arbetstid.
 
Nimajneb skrev:
Läs avtalet igen så ser du om det står något om förseningsklausul
Vi skrev ingen särskild klausul. Enligt avtalet används då konsumenttjänstlagen, mer specifikt §31

31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Spontant så vet jag inte om vi lidit nån direkt skada av detta annat än att känna sig lurad. Får kanske satsa på varianten där jag ber dem dra åt h-e istället... :)
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Lämpligtvis kan du ju också hänga ut dem här så att andra slipper begå samma misstag med samma idioter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.