Har precis tyvärr upptäckt att taket på vårt hus från 1936 är mer eller mindre uppruttet.:(

Det är riktigt gamla och mycket utbredda skador, förmodligen har dom upptäckts och teglet rättats till eller delvis bytts, kanske för 30-50 år sedan eller så. Tyvärr har skadat virke legat orört och är nu helt uppätet och som fnöske, takstolarna är mjuka i överkant 5-10cm djupt.
Sågspånet är brunt och skadat med förvånansvärt ok längre in.

Inga skador syns invändigt under de 9 år vi haft huset.
Och under de pannor jag lyft under åren har pappen sett helt ok ut så detta kom som en chock!

I vilket fall är beslutet taget att jag ska byta all "råspont" papp och läkt, teglet återanvänds givetvis.

Den biten är bara jobbig men tekniskt inga problem.

Kruxet är sågspånet eller dess ersättare...husväggarna är plankväggar dvs. utan spån. Ovan dom ligger det spån i taket vid kattvindarna och så förstås på vinden.

Jag vill inte röra innertaket om det är möjligt hur gör man för att återfylla mellanrummet när det nya yttertaket är på plats? Och med vad?

Huset är inte permanent bebott men vi håller frysfritt inne vintertid men det kan ju ändras i framtiden till helt nerställt...

Hur gör man detta på rätt sätt??
 
Redigerat:
Det man skall tänka på när det gamla tak är att de inte har en fuktspärr och att fukten därför måste kunna vandra genom materialen. En möjlighet är därför att återfylla med ny kutterspån. En annan mycket bättre möjlighet är t ex Ekofiber som är återvunnet tidningspapper. Det kommer i balar och rivs och sprutas på plats.
 
Vilken skillnad i isolerförmåga är det på kutterspån resp. ekofiber?

Och vart kan jag köpa resp. material i västra Mälardalen?

Snedtaken är 135mm och helt fyllda med spån, dvs. ingen luftspalt ändå är vinden kruttorr men hur bra är det för råsponten vid snedtaken och om jag byter till ekofiber hur går det ihop med ingen luftspalt?

Naturligtvis finns det ingen papp eller plast i takkonstruktionen mer än den under pannorna.
 
Hej! Jag valde ekofiber till mina golv, de kom och sprutade in isoleringen. När jag kollade skillnaden mellan kutterspån och ekofibers isolerförmåga så var det en marginell skillnad. Googla på "isolering*torp" så kan du läsa två artiklar från gård och torp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.