D09
Alla som bygger inser förr eller senare att man kommer i kontakt med ett regelverk, kostnader och krav.

Ibland rättfärdigt, ibland löjeväckande

Hur hade ni velat att PBL såg ut?

Inga rätt eller fel finns :)
 
D09
Jag uppskattar förslaget om utbyggnad på 15 m2 utan bygglov men hade hellre sett att det var 30 m2

Många moment, min uppfattning hade det räckt gott att göra i egen regi utan kommunens inblandning om miljön är tillåtande.

T ex friggebod är en sådan åtgärd som idag tillåts men att få öka volym på garage, staket, lägenhet på garage etc

Visst kan det finnas en funktion där någon granskar hållfastigheter / bärande funktioner och slår ner på det men inte själva möjligheten till byggande / nyttjande.
 
Jag tycker kommunens tolkningsföreträde av PBL är det mest irriterande. Har en bestämd känsla av att de böjer sig betydligt mer inför byggföretag än för självbyggare. I en liten kommun, som vi bor i, är det ganska uppenbart att kompetensen är sisådär bland kommunens tjänstemän. När då ett byggföretag kommer och säger att "sådär resonerar man inte i Göteborg" så viker sig tjänstemännen men när en självbyggare kommer med motargument så är det bom stopp nej.

Har ett par kommungubbar vars skicklighet i ämbetet kan ifrågasättas... Kejsaren hade definitivt varit vinterklädd om vi säger så... :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag uppskattar förslaget om utbyggnad på 15 m2 utan bygglov men hade hellre sett att det var 30 m2
Nån som har länk till detta förslag eller vet hur långt det kommit? Är det värt att vänta in månntro?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
D09
Tycker att kommunen ska ha en mer stödjande / konsulterande roll än övervakande.

Hade en gubbe ( arkitekt ) från Kanada förbi för ett tag sen och han var mäkta förvånad över hur styrt byggandet var i Sverige. Tråkigt och enformigt svenskt sa han ha ha i jämförelse med hans hemtrakter där det var friare tyglar.

Sen så sker det inte så mycket mord i Kanada heller om man ska tro media ;)
 
D09
Sen kan jag tycka att byggtiden på 5 år borde vara justerbar efter omständigheterna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kjell_G skrev:
Nån som har länk till detta förslag eller vet hur långt det kommit? Är det värt att vänta in månntro?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/mojligt-att-bygga-utan-lov_8150548.svd

Tror inte att det har hänt så mycket mer med det än. Kan tidigast träda i kraft i mitten av 2014 enligt artikeln. Får väl hålla tummarna att de hinner innan valet. Tyvärr verkar det ju gå käpprätt åt.. Hade varit en bra lättnad i lagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Tycker att kommunen ska ha en mer stödjande / konsulterande roll än övervakande
Det kan vi hålla med om. Man väntar sig att kommunen ska bistå med någon form av service åt sina invånare. Men det gäller inte alls i byggprocessen. Min uppfattning är att där är kommunens uppgift, bokstavligt talat, att försvåra och fördyra.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Det kan vi hålla med om. Man väntar sig att kommunen ska bistå med någon form av service åt sina invånare. Men det gäller inte alls i byggprocessen. Min uppfattning är att där är kommunens uppgift, bokstavligt talat, att försvåra och fördyra.
Du måste haft med Enköpings kommun att göra... ;)
 
  • Gilla
SidanKaos och 1 till
  • Laddar…
P
D09 skrev:
Sen kan jag tycka att byggtiden på 5 år borde vara justerbar efter omständigheterna.
jag vet inte det. Skulle man få hålla på hur länge som helt så blir det som i Grekland och man får aldrig in några skatter på den delen... Sen kan man alltid diskutera skatt eller inte men det är en helt annan fråga.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
TheStills skrev:
jag vet inte det. Skulle man få hålla på hur länge som helt så blir det som i Grekland och man får aldrig in några skatter på den delen... Sen kan man alltid diskutera skatt eller inte men det är en helt annan fråga.
Man betalar skatt på sitt bygge under byggtiden. Tvärt om är det väldigt ofördelaktigt att bygga under flera år i Sverige.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
Enk Projektet skrev:
Du måste haft med Enköpings kommun att göra... ;)
Det finns flera kan jag lova... ;)

Men även jag är förvånand, speciellt i kommuner som inte avfolkas, där tycks man ofta ha tanken: Äh, folk kommer bygga ändå, så det spelar ingen roll vad fanskap vi hittar på...

I min kommun byggde en av mina kompisar för kanske 5-6 år sedan, han betalade runt 10k för sitt bygglov. Nu ska hans syster bygga ett par hundra meter bort, och nu kostar bygglovet närmre 100k, på gund av att det är en nyare (eller om det var äldre) detaljplan, och då kan kommunen styra mer över prissättningen, så det man "förlorat" på gungorna (själv tycker jag även 10k är i överkant för ett ärende som följer plan) tar man mer än väl igen på karusellerna...

Jag tycker inte heller kommunen ska lägga sig i konstruktionsfrågorna (det gör de här iaf.), de tar väl ändå inget ansvar för en ev. skada, så varför ska de lägga sig i? Det är väl mitt problem att få det tillräckligt bra, och om jag varit oaktsam och någon skadas är det väl jag som får skulden...
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
D09
Kan tycka att max byggyta borde öka med tomtstorleken.
 
  • Gilla
Blindnit
  • Laddar…
P
mariatherese skrev:
Man betalar skatt på sitt bygge under byggtiden. Tvärt om är det väldigt ofördelaktigt att bygga under flera år i Sverige.
Vilken skatt då?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.