Nu beror ju allt på hur noga man är med flödet jag tycker inte vare sig 6 eller 8 grader är nått problem och det kanske är så stor skillnad som ett par termostater gör och därför vill man inte ha termostater på alla radiatorer. Vet inte hur stort delta vp klarar utan att larma men jag vill inte ligga i närheten av larm som är en funktion för att skydda vp. Har du verkligen koll på vilket delta din vp brukar hålla ? Det kan bli massor med starter med termostater på alla radiatorerna men det har du säkert koll på. Och visst man har alltid flöde i 1 rörs system men termostater på alla radiatorer blir fel inte bara i 1 rörs system utan även i 2 rörs system om man inte har arbetstank eller ev bypass. Men du har tydligen ett bra system där termostater funkar bra hos mig skiljer deltat ungefär 2 grader också under året beroende på brine temp och framledning och jag har arbetstank så flödet ligger lika. Håller med om att det är stor skillnad på sönderfrysta rör och ett högre delta men jag tänker inte rekomendera termostater på alla radiatorer utan extern cp för en bra drift av vp och få starter men man gör ju som man vill. Har för mig att ca 70 % av flödet går förbi varje radiator i ett 1 rörs system hur mycket påverkar det flödet om alla radiatorer stänger ? Om alla/många termostater har stängt på sportlovet när ingen är hemma har man troligtvis felaktig kurva och bör justera ner den:).
 
D
Klart jag har koll på vilket deltaT jag brukar ha (8 grader). Det blir inte några massvis med starter bara för att man kör med termostater. 2400 starter/år enligt loggen.
 
Nej termostaterna i sig är ju inget problem så länge kurvan är rätt kommer dom ju inte stänga problemet brukar bli när många av dom stänger. Men har du koll på allt så är det bra. Vilken vp har du hos mig varierar deltat en hel del.
 
Sen hur bra det funkar med 1 rörs system antar jag beror på hur många slingor man har det kan ju faktiskt vara endast 2 raddar per slinga men det kan vara 8 st också på en 15 mm ledning :)
 
D
Har en Nibe 1210-7. Vet inte hur många slingor jag har, men jag tror inte det är så många. Det är väl klart att delta varierar mycket hos dig om du har tvårörssystem och termostater, men flödet i ett ettrörssystem varierar inte så mycket, på gott och ont (cirkpumpen får ju jobba mer t.ex. men kör med en a-klassad).
 
Har inga termostater eller har men dom står fullt öppna förutom i garaget där är dom helt stängda nästan hela året. Har även arbetstank så jag kan stänga av alla radiatorer utan att det påverkar flödet över vp. Deltat varierar beroende på att effekten vp levererar beror på dels framledningen dels på att brine varierar gissar att min vp levererar mellan 7 kw till 10kw vilket gör att deltat varierar eftersom flödet är samma och deltat kommer nog ev variera mera i vinter eftersom jag numera har vent återvinning till brine.
 
D
Kör inte min vp för värme på sommaren
 
Inte jag heller men mitt värmebehov varierar efter utetempen när vp går mera blir brine lägre och de första 10 min innan brine snurrat ett varv i slingan är brine högre. Min brine temp ligger på 10 grader nu vilket är ca 4 grader högre än utan återvinning och på vintern vid kont drift ligger inkommande som lägst på -0,6. Framledningen varierar mellan 30 grader till ungefär 50 grader vid 35 grader ger vp 7kw vid 50 ca 7 kw vid 0 grader inkommande kb. Varierar inte din framledning och kb temp ?
 
D
Självklart varierar kb och vb, fast jag har väl tilltagen borra så kb blir aldrig så kall som din. Som du ser klarar jag mig fint utan att köra upp Vb jättehögt...

3171375038413.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut. jag skulle behöva byta några raddar för att få ner framledningen men det går segt med det har planerat några år nu. Kb har varit lite onödigt kall trots 180 meters borra men borde kunna bli lite högre nu med återvinning.
 
Kollade lite till på bilden har du kb in på 20 grader från en borra ? I mitten av april har du lågt delta jämfört med i februari trots varmare kb i april ? På bilden ser det ut som deltat ligger på 3 grader ibland är det så lågt nån gång lite svårt att se på en sån bild.
 
D
Diagrammet snittar ju värdena, så 20 grader Kb beror ju på att Vp:n inte körs så mycket på sommaren (bara vv) och mellan körningarna går ju kb upp i rumstemperatur. Ett par perioder i april och maj hade jag (eller snarare troode jag) problem och bytte växelventilen. Stängde av kompressorn och körde som elpanna för att inte kompressorn skulle starta hela tiden. Sedan visade det sig vara en hyresgäst som inte stängde kranen ordentligt, så bytet av vx-ventil var nog inte nödvändigt.

Kör ju frikyla, så det kan ju i viss mån påverka kb-tempen på sommaren. Har inte analyserat frikylans inverkan på kb.
 
Redigerat av moderator:
Frikyla bör höja tempen några grader min återvinning höjer ju kb 4-5 grader frikylan bör höja lika mycket fast det beror ju på hur mycket den körs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.