Börjar bli kortare drifttider på min automower g2. Men eftersom husqvarna tar över 1000kr för ett nytt batteri på 2700mah blir jag sugen på att bygga mej ett eget av lösa celler för halva priset med dubbla kapaciteten(och flytta över tempsensorn). Men tjänar jag något till att ha tex 5000mah eller åker klipparen hem när den ser den förbrukat tex 2000mah. Så någon som vet om det är spänningen eller förbrukningen från batteriet som avgör? iom den klipper kortare tider på dåligt acc känns det som det är spänningen från batteriet som styr men vill ha det bekräftat.
 
M
Hej

Den borde mäta strömmen, är med inne på samma ide', men var sugen på att stopp in en till acc, och såg att finns piratbatterier med 33% större kapacitet, för 700-800:-, skulle haft 2 sådana..
 
Intressant, nu är min klippare bara 1,5 säsonger gammal så batteriet ska förhoppningsvis hålla några år till men när det blir dags att byta så är det ju såklart intressant att bara byta ut cellerna i det gamla batteriet mot nya och självklart kraftigare celler.

Är det någon som har rivit isär batteripacket på en AM 220 och vet vilken typ av celler det sitter i det? Eller har någon siffror på storleken av batteripacket så att man kan gisssa lite om vilken typ av celler det inehåller?

En sak till som kan vara intressant är hur klipparen laddar batteriet och om det eventuellt finns någon hårdkodad maxtid för laddningen som i så fall kan ställa till det ifall man använder för kraftiga batterier.

Efter att ha ögnat igenom verkstadshandboken så verkar laddningen styras av batteritermperatur och i den vanliga manualen till 220 och 230 så står det att ett tomt batteri kan ta upp till 2 1/2 timmar att ladda.
 
En reflektion... om man ska byta batteriet på HQ/Gardena så är det väl kåpan som ska öppnas och därmed ny tätning på också o det är ju inget man gör på egen hand vad jag läst (svårt att få tätt). O att komma in med egna batteriet till ÅF och be hen byta/montera kommer inte hända.
 
mortimer skrev:
En reflektion... om man ska byta batteriet på HQ/Gardena så är det väl kåpan som ska öppnas och därmed ny tätning på också o det är ju inget man gör på egen hand vad jag läst (svårt att få tätt). O att komma in med egna batteriet till ÅF och be hen byta/montera kommer inte hända.
Nej, behövs inte. Det räcker med att ta av kåpan och lossa på displayen som har gummitätning för att komma åt batteriet. Se ett exempel här även om jag inte tycker att han gör det på smartaste sättet med att lossa kabeln mellan kretskortet och displayen:
https://www.youtube.com/watch?v=0e1Lyc7Etig
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.