MTech skrev:
Med dom förhållandena tycker jag inte ni ska inreda utan att dränera!

Sen vet inte jag hur det juridiska blir om ni säljer ett hus med nya ytskikt som möglar inom några år? Det är ju en riskkonstruktion och klassas kanske inte som dolt fel?
Någon kunnig får fylla i.
Mvh
Inget rum som kommer att inredas, utan jag vill bara ha dit ett golv.
Alla källare i ett äldre hus har mer eller mindre fukt som stiger upp från marken. Alltså då menar jag normalt med fukt som en luftavfuktare tar hand om.
 
Hej. Skall tilläggas att huset är dränerat, golvet är av betong och isolerat under ifrån. Inte jag som gjort utan förra ägaren då detta är en utbyggnad. Sedan byggmax fuktisolermatta 499:- för 20kvm, Platon uppvik, XPS maxima 5mm (Bahaus) sedan ett 14mm parkett golv. Sedan blir det ventilerade socklar ca 30:-/m.
 
Sorry glömde skriva att detta blir ett sovrum. Så säng och 2 garderober och en byrå. Rummet är 3x4,5m.
 
Har du kollat om försäkring täcker "fuskjobbet" som tidigare ägaren gjort? Vi gjorde nämligen exakt samma upptäckt i vår källare förra veckan när vi rev, håller just nu på att rodda i om vi kan få ut det på nån försäkring. Köpte huset för ett år sedan, byggt -63..
 
Injen skrev:
Fuktigt är det, speciellt på våren då snön tinar.
Huset är inte dränerat, och det är inget som jag planera på att göra då vi flyttar om 1-2 år.
Med de premisserna låter det som om det är absolut bäst att lämna golvet fritt och låta köparen göra vad den önskar. Annars åker ju de på att riva ut och göra om ändå efter att de har dränerat.

Eller lägg bara på ett plastgolv för uterum, sånt där med lufthål i.

Varför ska det höjas 15 centimeter?

Edit: läste att det skulle vara ett sovrum: det låter inte lämpligt med tanke på fukten, det är som bäddat för allergier och luftrörsproblem.

Dränera!
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
Varför ska det höjas 15 centimeter?
Eftersom resterande källargolv är så mkt högre. Vill få det i samma höjd

Anna_H skrev:
Edit: läste att det skulle vara ett sovrum: det låter inte lämpligt med tanke på fukten, det är som bäddat för allergier och luftrörsproblem.
Jag har aldrig skrivit någonstans att det ska bli ett sovrum?
Rummet har alltid stått tomt sedan jag flyttade hit, men tanken är att vi ska hänga kläderna på tork där nere eftersom tvättmaskinen är i rummet bredvid

Anna_H skrev:
Dränera!
I dagsläget blir det ingen dränering. Eftersom hela framsidan är asfalterad så åker jag isf på att gräva bort det, för att sedan asfaltera igen.
 
Injen skrev:
Jag har aldrig skrivit någonstans att det ska bli ett sovrum?
Ber om ursäkt, det står två inlägg upp, men det var inte du som skrev det.

Ska ni ha det till att torka tvätt i utsätts det ju för fukt från insidan också, så mycket större orsak att inte göra något alls åt golvet förrän det är dränerat.
 
På med en platonmatta, fyllupp m cellplast, på med ett laminatgolv. Klart.
In med en avfuktare så torkar tvätten blixtsnabbt !
Berätta för kommande köpare hur det ser ut.
 
Eftersom ni nu planerar att sälja så skulle jag bara ha noggrannt städat och sanerat från ev mögelrester och sedan låtit det vara. Ska ni bara ha det som ett torkrum så behöver ni på sin höjd kladda på nånting dammbindande på betongen.
En ekonomilösning kan lätt av vissa ses som en ny fusklösning och säljer ni huset till "fel" personer finns risk att ni får köra en vända med trista diskussioner om dolda fel o dyl.

Jag skulle ha sparat pengarna till det nya huset istället för att göra en halvdyr "ekonomilösning".
I detta rum skulle jag inför visningen lagt ut några väl synliga broschyrer med fint kakel och flashig spa-utrustning. Tror det har minst lika bra påverkan på försäljningspriset som någon annan åtgärd.
Att fylla med betong blir redan nämnts rätt dyrt. Dessutom kanske köparen har andra planer för rummet, ex.vis spa-anläggning :), där det säkert skulle uppskatta att ha de extra 15 cm i takhöjd att jobba med
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Lägger in detta just nu i min källare. Byggmax matta, platon uppvik, byggmax skarvtejp. Xps maxima för lite bättre värmeisolering. [bild]
Snyggt! Men är det inte risk att klossarna mosar platonuppviken? De verkar vara av rätt klen plast.
 
H HansomeHanson skrev:
Snyggt! Men är det inte risk att klossarna mosar platonuppviken? De verkar vara av rätt klen plast.
Nädå inga problem
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.