En av mina grannar kapar plattor ca 5m från tomtgränsen. Har pågått några veckor nu.
En dag fick jag nog, då han även vänder "sprutet" mot mig. Jag frågade om han kunde kapa bakom ett buskage istället, så det kunde fånga en del av dammet. Men han ville inte anpassa sig och menade på att jag kunde ta på en mask eller gå och dricka kaffe...

Han lägger plattorna på andra sidan huset mot gatan och kör runt plattorna till "min" sida för att kapa dem. Då borde det vara enklare att kapa där, eller vågar han inte kapa mot gatan?

Ibland är det stora moln som sveper in runt vårt hus, är detta verkligen tillåtet?
Det är väl knappast hälsosamt? Har tänkt ringa kommunen men ville kolla här först.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Tråkigt med en granne som inte bryr sig. Om du har en fin spridare på vattenslangen kan du sätta på dem för att minska dammet.
 
Precis, det är väl bara att vattna gräset åt hans håll?
 
Har tänkt några gånger att spruta vatten på honom när han kapar... Tror dock inte att det är särskilt konstruktivt...

Borde inte kommunen kunna typ förbjuda honom?
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Jag menade inte att du skulle spruta på honom, snarare sprida en fin dimma bör han sågar, självklart på din tomt. Brukar göra att dammet lägger sig.
 
Jag förstod vad du menade, men då han kapar allt ifrån kl 8 på morgonen och till 10 på kvällen så kan jag inte spruta ut vatten hela tiden.
Men om han menar att det är ev vindens fel att jag får det på mig, så kunde jag hävda gravitationens fel om jag sprutar vatten i luften över honom...
Nä jag ska inte göra något sådant, men det känns som han resonerar på den nivån... Jävla sandlåde fasoner.
Känns så jobbigt att inte kunna ha öppet fönster eller hänga ut tvätt, eller liknande.
Min plan på att tvätta och måla om huset kan man ju glömma!
 
Finns ju sätt att minska dammet vid kapning, finns väl vattenkylda maskiner, dessa borde minska dammet.
Man borde kunna använda dammsugare för att suga upp det värsta dammet vid kapning, eller hälla vatten på plattorna för att binda dammet.
Eftersom om det finns sätt att minska dammet till din tomt, så borde det gå att anmäla till kommun / polis och få dom att säga till grannen att vidta åtgärder för att förhindra damm på din tomt.
Men en anmälan kan få grannen att se rött och all framtida granngemenskap är borta, så frågan är om det är värt det.

Lite för dig att fundera på...
Har grannen orsak att "hämnas" på dig? Alltså, stör du honom på något sätt?
Hur gick det till när du frågade om han kunde byta kapplats? Lugnt och fint med förslag att flytta kapplatsen? Eller med en utskällning från dig och förslag att flytta kapplatsen
Om du kommer fram till att du inte gjort något som kan reta grannen, utan han är en dum och dryg typ som bara tänker på sig själv kanske du skall funderar på att sätta ner foten och anmäla detta.
Om du kommer fram till att du gör lika mycket för att reta grannen kanske ni båda borde tagga ner lite och sluta fred.
 
Drummelaktigt att dra iväg dammolnet på grannen, men jobbet borde väl bli klart någongång?
 
Han verkar vara sur av någon anledning, jag föreslog lugnt och sansat olika alternativ och önskemål angående flytt av kap plats. Men det var nog kört redan innan.
Jag köpte en obebyggd tomt bakom hans hus, där jag byggt ett garage. Så jag misstänker att hans "hemliga" bakgård blev lite synlig när jag sågade ner en massa träd för byggplatsen. Det är nog det som klämmer misstänker jag.

När jag var nyinflyttad var allt lugnt, har till och med lånat ut släp, spade och bensin till han. Och jag fick låna en högtryckstvätt av honom vid ett tillfälle.

Man vill ju inte bråka men man ska ju inte behöva ta vad som helst.

Har en känsla att han ska typ lägga plattor på hela tomten. Så blir det inte stopp på det nu, så håller han på i evigheter. Enligt övriga grannar så blir han aldrig färdig med något....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.