Volvo v70 skrev:
In kommande elkabel till mätarblocket där är jord och nolla småknåpade är bekräftat av elektriker alltså fyra kablar in. mätarplinten brun svart grå som är faser en blå nolla gulgrön jord.
Det är säkerligen så att den blå och grön/gula är sammankopplad i mätaren. Det som kan ses som lite udda är sockerbiten - sådana fördelningsplintar brukar normalt inte förekomma. Hade hoppas att någon som vet hur det ser ut bakom plåten på detta mätarskåp hade läst denna tråd.

Volvo v70 skrev:
Den blå nolla på mätarplinten går inte att koppla in på någon av nollplinten i centralen då löser någon Jfb ut.
Alldeles riktigt, för så ska det inte kopplas. Den blå ska till ingången på JFBerna. Just nu matar du N-ingången ifrån PE-skenan i centralen. Med TN-S ska du istället mata N-ingångarna från den blå i mätarplinten.

Ännu lite bättre vore en ny N-plint i centralen, som alltså ligger före alla JFBer ("oskyddad"). Då drar du en blå från mätarplinten till denna N-plint. Därifrån drar du en blå till ingångarna på JFBerna.

Denna korta sträcka mellan mätare och central har näpperligen någon betydelse, men TN-S är alltid bättre.

Volvo v70 skrev:
Jord kabalen till garaget kan mattas med 25 amper max men tar bra ut 10 amper. det är kopplat så här från mätarplinten svart L 1 L 2 L3 faser L4 jord en skärm till central i garaget tar med en bild också. OBS skall fixas.
Hur begränsar du uttaget till 10 A? Det är säkert ingen fara på taket i praktiken här, men då vi redan är igång med att klanka på detaljer så... Här bör du definitivt använda TN-S. Din ursprungliga 5-ledarkoppling var faktiskt bättre än den du gjort nu.
 
Mikael_L skrev:
Oj!
Brukar du verkligen göra det?
På centralen i Butik / Fabrik gör jag det alltid. På central hos kund brukar jag fråga eller om omständigheterna är såna att det är en bra ide så gör jag det.
 
V
Jag har 16 amper huvud säkring i huset och i garaget siter röda paddelar i centralen 10 amper.
skulle du kunna göra en skiss hur det skall se ut i min central från mätarplinten med nolla och jord.
Och till JFBerna o Nol skena o jord skena. Hur kablarna drages om 6mm2 räcker. skäms lite för att ringa en elektriker kommer inte att koppla garaget själv. två månaders väntetid kommer bilder när elektrikern är klar
Tacksam för all hjälp .
 
Ok, jag har ritat en ny fantastisk frihandsteckning. Kanske införskaffar linjal och suddgummi med tiden...

20130728_230107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som kan te sig lite småmagiskt när en central matas med TN-S är N-plinten "N". Den förekommer inte alltid i praktiken, utan man drar inkommande N direkt till ingången på JFBerna. Men den kan vara praktiskt, speciellt i detta exempel.

Det är egentligen ingenting konstigt med denna plint. Fanns det inga JFBer så skulle detta vara den enda N-plinten. Men med JFBer så behövs en N-plint efter varje JFB, "N1" och "N2" i detta exempel. Det är ifrån dessa plintar som vanliga grupper skyddade av en JFB tar sin nolla ifrån.

Nu har jag ritat in kabeln till garaget också, och lagt den utanför JFBerna, men via dvärgar för ordningens skull. Denna kabel plockar då N ifrån inkommande N-plint "N" eftersom kabeln inte är skyddad av en JFB. Det förutsätter vi att du installerar i garagets central (y). Nu ser vi lite mer praktisk nytta av denna N-plint då terminalerna på JFBerna kanske inte räcker till för att sy N-ledare till höger och vänster.

Inkommande fasledare går via huvudbrytare (som du inte har) till ingångarna på JFBerna, plus till de dvärgar som skyddar kabeln till garaget, allt detta alltså före JFBerna.
 
  • Gilla
Pianogreen
  • Laddar…
Är inte garagecentralen kopplad TN-S? Jag kan inte se att det sitter någon bygel mellan jordskena och nollskena.

Längst uppe till vänster på jordskenan ligger en förhållandevis grov fläta inlagd och i vardera ände på nollskenan ligger en svart ledare inlagd där den högra ser grövre ut och rimligen kan antas komma från matarkabeln.

Om jag nu har sett rätt så skall matningen till garaget alltså ligga med fem ledare mot "sockerbiten" på mätartavlan samt så skall centralen inne koppas TN-S den med (ingen bygel mellan nolla och jordskena samt blå kabel från plinten till bägge JFB)
 
Mikael_L
fallacken skrev:
Ser ut att vara två jfb så två noll-skenor är inte konstigt
Nu är detta förvisso ingen issue längre, då centralen nu är helt ombyggd med två 4pol JFB numera. :)

Men på bilden jag anmärkte på så är det lite svårt att se pga suddig, men jag tror det är en 4pol JFB + PSA, och PSA betyder en egen grupp, eller hur?
Och då brukar man väl inte ens ha egen nollskena, då det bara ska en nolla dit.

Och på den lilla nollskenan sitter det flera nollor, så antingen är det inte en PSA eller så är det elektriskt felkopplat, eller så är det felkopplat enligt regler , tycker jag.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Nu är detta förvisso ingen issue längre, då centralen nu är helt ombyggd med två 4pol JFB numera. :)

Men på bilden jag anmärkte på så är det lite svårt att se pga suddig, men jag tror det är en 4pol JFB + PSA, och PSA betyder en egen grupp, eller hur?
Och då brukar man väl inte ens ha egen nollskena, då det bara ska en nolla dit.

Och på den lilla nollskenan sitter det flera nollor, så antingen är det inte en PSA eller så är det elektriskt felkopplat, eller så är det felkopplat enligt regler , tycker jag.
Nja, nu såg jag att den alllra första bilden var skarpare, men blänk.
Men det såg ju faktiskt ut som en 2-pol JFB, och då kan det ju varit helt OK. :surprised:

I övrigt har centralen fått sig en fantastisk uppryckning här i version 2.
Att t.o.m använda tre olika fasfärger på 6mm2 är seriöst. Så ser det inte ut hemma hos mig. ;) Bara svart.

Jag tycker att det som stör nu är att allt är kopplat TN-C, att kanske (troligen?) skyddsjord ej är inkopplat i garaget (lite allvarligt faktiskt) att matningen till UC i garaget är osäkrad trots klenare ledningsarea.
Att huvudbrytare saknas. Men det finns det ju elektriker här med mer koll än jag som tycker det är relativt OK, iom närheten till mätarens huvudbrytare.
 
V
Du behöver inte skaffa sud o linjal, lätt förklaring hur det funkar obs finn frihandsteckning. Jag förstår termerna med
Pe o N , jfb . Har en fråga mätarskåpet som är plomberat är N och PE samman kopplade på din frihandsteckning
är det inte så. fungerar det ändå att koppla enligt din frihandsteckning i min central? Tänker berätta lite kort om
mitt elarbete varför jag gjorde som jag gjorde. Huset är byggt 1955 elen i kopplins doserna var samman kopplade
med eltejp o diverse olika färger. Och sned belastning i centralen jag anlitade elektriker o en från EON
som bröt elen ute vid väggen i ett skåp sen byte eletikern ut mätarcentralen där efter öppnade EON
elen ute vi väggen igen. Sen körde EON manen i väg elektrikern var kvar o vi kom överens om att bytta ut all el inklusive centralen i hela huset. NU TILL DET HEMSKA och elektrikern slog på huvudbrytaren till centralen se körde han iväg också. Min fru var ensam hemma denna dag
två av barnen var i skolan ett barn sov och bägge hundarna var ute. min fru som heter Britt-Marie
går stoppar in tvätt i tvättmaskinen o startar och öppnar för vatten till maskinen. Då får Britt-Marie
380 volt genom kroppen och fastnar kommer lös efter ett tag hon ringer till mitt jobb. det går
knappt att prata med henne. Jag får panik o säger till henne att hela huset är strömförand rör inget
väck Patrik o gå ut och lått hundarna vara ute. Jag ringer eletriken o berättar vad som hänt det
blir ett jävla på drag EON kommer eletikern kommer . Elektrikern satte PE på Nolan tror jag det var
utrustning sönder . Britt-Marie kom till sjukhus för observation läkaren sa att hon haft tur det kunde
ha slutat riktigt ila. stannade kvar på sjukhuset ett tag. Men jag förstår inte hur hon kom lös där i från.Det är polisanmält .........Därför har jag skälv gjort som jag gjort . Jag respekterar el.
VILL ÄN EN GÅNG TACKA FÖR ALL HJÄLP JAG FÅTT HÄR :D
 
Det var ingen rolig historia. Då det blivit polisanmält så antar jag att elsäkerhetsverket redan varit på plats och dokumenterat felet? Om inte så är det nog inte så bra att du själv har hempulat ihop anläggningen, utan det borde ha varit en (annan) behörig elinstallatör.

Detta är en typ av fel som man inte får göra, så elsäkerhetsverket borde vara mycket intresserade av att följa upp detta, och ev dra in behörigheten för den elinstallatör som gjorde jobbet. Han har brustit på många punkter här.

Av symptomen låter det som om PEN-ledaren aldrig blivit inkopplad. Om centralen som syns i #1 är den som han kopplade in så har vi förklaringen i form av den lösa hängande PEN-ledaren. Om den inte kopplas in så blir tvättmaskinen och alla andra jordade apparater i huset strömförande mot t.ex vattenkranar. JFBerna skyddar inte i detta fall. Dessutom får elapparater mellan 0-400 V över sig eftersom de blir seriekopplade mellan faserna, utan en nolla som "håller ned" fasspänningen till 230 V. Det förklarar varför din utrustning gått sönder.

Volvo v70 skrev:
Har en fråga mätarskåpet som är plomberat är N och PE samman kopplade på din frihandsteckning är det inte så. fungerar det ändå att koppla enligt din frihandsteckning i min central?
Ja, N och PE är in Sveriges TN-nät sammankopplade någonstans. I ditt fall TROR vi att det görs i elmätaren som bilden nedan visar. Jag vill fortfarande få det 100% bekräftat. Det är ju en skillnad mellan hur det borde vara och hur din elektriker i verkligheten har gjort.

20130729_135034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det kan också göras tidigare, t.ex i skåpet ute vid gatan. Huvudsaken att det är gjort någonstans.

Det skulle också kunna ha gjorts i din central, som då blir matad med TN-C som följande bild visar. Då har du en gemensam PEN-ledare, som i centralen delas upp i PE och N. Det är så den är kopplad från början, och även på din senaste bild, fast det fanns ingen separat N-plint utan det gick blå ledare från PE-skenan direkt till JFBerna. (Hittade en sudd - bak på pennan :D.)

20130729_135132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har inte pratat om kontrollen i denna tråd. Då du har nyinstallerat både central och gruppledningar(?) så kan det vara på plats att göra en fullständig kontroll av anläggningen, speciellt då det blivit ett polisärende. Detta är den kontroll som föreskrivs av reglerna, som alltid ska göras i betryggande omfattning, som din elektriker alltså borde ha gjort.

Du behöver din gula multimeter för detta, en uttagsprovare som man kan köpa på Clas eller Kjell, och en energimätare.


  1. Bryt strömmen med huvudbrytaren under elmätaren.
  2. Bryt båda JFBerna i centralen.
  3. Inspektera allt!
    - Ledningar (oskadade, inga vassa kanter),
    - dosor och andra anslutningspunkter (rätt anslutet, inga gissningar någonstans pga ovanliga färger, det kan behövas en uppmärkning),
    - rätt IP-klass,
    - komplett gruppförteckning,
    - glömt något?,
    - etc.
  4. Ohmmät mellan PE-skenan och den grön/gula terminalen i sockerbiten ovanför mätaren. Du ska få 0 ohm.
    (Din multimeter kanske har en inställning för kontinutetsmätning där den piper vid kontakt - den kan du också använda, men läs gärna av displayen också att den visar (nära) 0 ohm)
  5. På sockerbiten ovanför mätaren, ohmmät mellan den grön/gula och den blå terminalen. Du ska få 0 ohm.
  6. Ohmmät mellan PE- och N1-skenan (fortfarande med JFBn bruten). Det ska inte finnas någon kontakt. Gör samma mätning mellan PE- och N2-skenan.
    För just denna mätning bör du använda ett högre mätområde som mäter megaohm.
  7. Skaffa dig en lång sladd (sådär en 20 meter som räcker genom huset). Anslut ena änden till PE-skenan och den andra änden till din multimeter.
    Nu går du runt i huset och ohmmäter mellan PE-skenan och jordblecken på alla uttag, inkl lamputtag, och även mot höljet på alla apparater (tvättmaskin mm) som är anslutna (fast eller med stickpropp). Du ska få nära 0 ohm här också överallt, dvs du ska säkerställa att PE-ledaren är intakt hela vägen mellan ett uttag och centralen, och att denna kontakt uppnås via PE-ledaren och inte via vattenrör etc.
    - Om inte din mätledning är tillräckligt lång så kan du flytta mätledaren från centralen till en punkt som du redan har kontrollerat, t.ex ett uttag.
  8. Ohmmät också mellan vattenrör och jordblecken/höljet på TM. Antingen ska du mäta upp en resistans på över 4 kohm, eller en resistans på nära 0. Hamnar du mitt emellan så får vi återkomma till det.
  9. Nu kan du slå på strömmen igen.
  10. Gå runt i huset och mät spänningen i alla uttag. Med också mellan fas och jordbleck.
  11. Använd uttagsprovaren också för att kontrollera att uttagen är rätt kopplade och att JFBn fungerar.
  12. Nu har vi nästan gjort en komplett kontroll! Det enda som återstår är att kontrollera utlösningsvillkoret, att säkringarna kommer att lösa tillräckligt snabbt vid en kortslutning. Det är lite överkurs, men å andra sidan väldigt enkelt, se http://www.fluxio.se/forum/maetteknik/10259-hur-goer-ni-en-foerimpedans-maetning.html#13220

Efter detta kan din fru ta av sig gummihandskarna :)
 
  • Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja, N och PE är in Sveriges TN-nät sammankopplade någonstans. I ditt fall TROR vi att det görs i elmätaren som bilden nedan visar. Jag vill fortfarande få det 100% bekräftat. Det är ju en skillnad mellan hur det borde vara och hur din elektriker i verkligheten har gjort.
Du behöver inte tro där, inkommande plint för omätt ström är fempolig och därifrån utgår N och PE upp till sockerbitsplinten för mätt ström, som tavlan levereras är inkommande N-PE hopbundna dvs utgångsläget är inmatning TNC. Bra att du försöker redovisa så ytterst noga för TS i alla led, många yrkesverksamma som skulle ta efter en sån kontrollplan kan jag garantera :).

Om TS lägger in garagecentralen TNS så att PE åter är i bruk är vi snart ihamn, inte bra som det blev nu. Och även en bit RK till övriga centralen så blir även den TNS och den iofs bedrövliga sockerbitsplinten blir jämnt utnyttjad i alla anslutningarna. Dumt att riskera dålig kontakt pga TNC den korta biten nu när avgreningen kan göras på kundplinten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
V
Jag har nu uppdatera centralen. inkomand kopplingsplinten har jag dragit nolla till vänster noll plint där uppe
med bygel till undre pe. Där ligger också bägge jfb, plinten i mitten alltså n1 där är första jfb inkopplad , plinten till höger är n2 där nedersta jfb inkopplad . Från övre vänster noll plint är kabeln kopplad till garaget. jag har kopplat tillbaka jorden till garaget i kopplingsplinten. Nu till kontrollen har gjort från punkt 1 till 3 ser okej ut. Tar lite tid att utföra men kommer med mer uppgifter när det är klart. Här kommer ny bild SDC11317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, nu har du inte följt anvisningarna. Gör om!
- Dra en grön/gul PE-ledare från mätarplinten (grön/gul terminal) till PE-plinten i centralen.
- Ta bort bygeln mellan PE- och N-plinten i centralen.
- En blå N-ledare från mätarplinten (blå terminal) till din nya N-plint i centralen har du redan på plats, korrekt.

Kabeln till garaget är dock korrekt inkopplad map N och PE (y), dock utan avsäkring av faserna men det kanske vi kan lämna för stunden.
 
Sett till det estetiska (inkoppling av trådar) så måste jag faktiskt ge beröm! Ser proffsigt ut!

//Patrik
 
V
Nu har jag uppdaterat min central hopas detta är rätt. Har dragit den gulgröna från koplingsplinten där nere och dragit upp den till jord uppe i centralen man ser en skymt av den längst till vänster. Har även kopplat in garaget jord på samma jord plint .Sen använde jag om mätaren for att mätt i mellan kopplings plintens jord och på nollan i centralens vänster sida då pep om mätaren. gjorde om testet mäter Nolan koplingsplint där nere upp till jord i centralen även då piper om mätaren går inte avläsa något värde. Men lägger upp ny bild. Tack för att du tar dej tid . SDC11321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
anim_19.gif
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.