Fy, otäcka tanke, att lura storebror på "hans" pengar....
 
thobjo skrev:
På siten Villavärdet kan du se försäljningspriserna
Det gäller väl endast fastigheter med bebyggelse. Rena tomtpriser framgår inte, vad jag sett.
 
Nu är det klart och skrivet! Drygt 2,1 miljoner för tomten. Helt ofattbart! :surprised: Husen gick för drygt 3 miljoner. Vi valde till slut en köpare som köpte bägge tillsammans även om det fortfarande fanns vissa indikationer på att vi kunde fått aningens högre bud med olika köpare till båda delarna.

Vi hade en något "tveksam" köparen på tomten som var mycket speciell och kanske inte riktigt "kompatibel" med de andra intressenterna till husen som varit med i budgivningen bara på huset. Om ena halvan söker ett suveränt partyställe med allehanda faciliteter och den andra söker lugnet i skog och mark och att påta i trädgården så är det liksom bäddat för strul om den som vill ha lugn och ro upptäcker vem dom är på väg att få till granne. Så till slut sade vi helt enkelt att vi säljer till den köpare som köper alltihop. Sen är det upp till denne att sälja en halvan vidare direkt om den vill. Det som då kändes tveksamt var att den speciella personen som bjöd ännu högre på tomten helt plötsligt då hade en "kompis" som skulle köpa delen med husen (som dock faktiskt varit med i diskussionerna innan kring huset men inte lagt något bud) Vilket alltså kändes lite påkommet i sista sekunde om vi säger så.

Mäklaren hade aldrig i sin 15 åriga karriär varit med om ett liknande "sanslöst tryck" som det blev. Han sa att han verkligen fått "jobba" för provisionen eftersom det konstant ringde folk som ville veta mer. Efter ett tag var flera mäklare på kontoret inblandade för att bara hinna med att ta emot telefonsamtal och då är det ändå det största kontoret i Södertälje vi pratar om. ;) Intressant att notera är att det inte var några få spekulanter som tokbjöd utan det fanns rejält många från början men även när totalpriset började närma sig 5 miljoner så fanns det 3 spekulanter på allt och en på vardera tomten och huset kvar. Så uppenbarligen så finns det många som har totalt annorlunda ekonomi än en själv om vi säger så... Vi fick klart indikationer på att det var många som antagligen inte ens behövde ta lån för att göra en sån här affär.

Så nu känns vårt pågående husbygge som dragit ut på tid och rejält på kostnad genast bättre :) Förhoppningsvis kommer vi att kunna sluta på ALLT färdigt på huset, garaget och tomten med ett huslån på mindre än en miljon vilket gör att vi kommer att kunna sova gott på nätterna oavsett vad riksbanken hittar på.
 
Ja sannerligen är ännu inte den sista idioten född :)

Skämt åsido så får jag säga ett stort grattis! Roligt att det blev en fin slant till erat husbygge. Det var ju också en fin tomt med bra läge och det finns tydligen många med stor och tung plånbok som vill köpa sig ett litet sommarställe ;)
 
I Kalmar har lantmäterimyndigheten nu fastighetsbildat äkta sjötomter, dvs mindre fastigheter som bara består av en tomtplats och denna dessutom bara består av vatten.

Det finns många problem med en sådan äkta sjötomt. Det största problemet men också det som samtidigt ger möjlighet till en del innovativa varianter är att huset måste vara ett rent flytetyg! Personligen ser jag dock nackdelarna som betydligt större en eventuella fördelar varför jag inte värdesätter en äkta sjötomt särskilt högt.

Lycka till!  :) :) :)
 
Men nu handlade tråden från början om Skogstomtens sjötomt och lite ryggdunkningar kan vara på plats. Jag kan också bara instämma i grattis i en för alla (?) parter bra affär. Hoppas ni inte ångrar er nu bara.
Drick lite Pol Roger eller Moet i helgen och fira ordentligt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.