V70in är ju 13 år nyare så det är ju ingen rättvis jämförelse men det är inget fel på komforten i en V90.

Vit = Aluminium
Röd = Gjutjärn
 
Y
Fast jag tänker såhär. Åldern kvittar, gamla amerikanarna är ju bekvämare/komfortablare än dagens nya vardagsbilar, bara att jag söker inte så stor kaross denna gång.

V70 är en standardbil som ska säljas många av med högsta vinst - dvs de har inte lagt större energi på att göra den riktigt tyst och bekväm.

V90 var ju lyxmodellen där dom petade in allt som gick.

Men så har jag ju inte direkt upplevt dom i verkligheten, bara läst, så var kul att höra lite hur ni som åkt bilarna, har upplevt skillnaderna. :)
 
Gillar du Caprice skall du köpa V90, punkt. Finns ingen framhjulsdriven Volvo som kommer i närheten av The Good Ol American Feeling. Dock skall du vara medveten om att i synnerhet V90 2.5 automat kan dra mer än din Caprice 350 TH400. OBS ej skämt. 1.1-1.2 får du räkna med. Med din budget runt 20 papp hade jag letat runt på Blocket och väntat tills rätt ex kommer och sedan åkt och köpt den oavsett var i landet. Med så här gamla bilar gäller bara en sak - SKICKET. 5 tusen hit eller dit är ju skit samma.

Sedan går det lätt att byta kamren på V70N också fast det är dubblakammar och trångt mellan motorns framända och höger innerskärm. Det är inga särskilda svårigheter fast du bör ha verktyg för att låsa fast kammarna i rätt position och du inte skall bli vansinnig.

Sedan finns det lyxiga V70 också, allt det som fanns till V90 fanns även till V70, and thern some. T ex har alla bilar separat värmeinställning vänster/höger, regnsensor, hastighetsberoende styservo, MYCKET bättre krocksäkerhet, auto upp på framhissarna och mera Plus mer förvaring i mittkonsolen eftersom handbromsspaken sitter till vänster (vilket storväxta som jag ibland retar mig på).

I alla fall, du skall nog vänta på en V90 i toppskick men räkna med dryga litern. Glöm inte kolla försäkringen, finns en risk att det här är en ungdomsbil.

/Anders
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Försäkringen är billig, jag betalar nästan det dubbla nu mot 965an.
 
Y
Precis, det är det som retar mig. Att min gamle cheva med 305 och th700 drog mindre än nya Volvosar. Tycker det är dåligt att nya bilar än idag ligger runt litern.

- Tänker inte gå så långt att jag sitter och säger att förbrukningen inte har betydelse för jag blir fortfarande glad och förvånad när jag tankar min ärvda Mitsubishi som drar 0.65-0.7... Klart det gör skillnad samtidigt så får jag ju hela tiden höra hur ful bil jag har samt att jag saknar dragkrok och lastmöjligheter. hehe
- Så nja, får unna mig något törstigare men då ska det baskimej vara komfort på köpet. :)

Såg en 2006 års V70 för under 30tusen kr, utbytt motor. Flesta är ju taxibilar som gått 40-"mer än 50tusen" med utbytta motorer som gått närmare 30...

Flesta taxibilar är dock biogasmodeller. Jag hörde något rykte från verkstad att det varit endel strul med spridarna? Eller är dessa motor-lösningar bra?
 
Redigerat:
Jag har en Bi-Fuel och det är en dröm att köra, rent och fint. Och så får man visa hur duktig man är med lådan, max moment sjunker nämligen från 220 Nm på bensin till 195 Nm på gas samtidigt som det flyttas upp till 5000 rpm. Numera är Fordonsgas så dyra att det knappast lönar sig men Eon vid gasklockan ligger en krona lägre och i Lund är det också billigt. I Tyskland och Schweiz är gasen under halva priset på bensin men det vore ju orättvist att göra i Sverige.

Tidiga Bi-Fuel hade problem med kort livslängd på både tryckregulator och fördelare men det skall vara fixat på senare modeller enligt taxichaufförer jag pratat med. Min är tillverkad i januari 2007 så den har alla fixa. Men kör du i Sverige är gas lite meningslöst. Servicen kostar mer men man kan dränera gasfiltret själv om man är lite mekarkunnig. Volvo har även sänkt priset på delarna så nu kostar det bara 10 papp eller så att byta. Min har gått 17000 mil utan problem. Fordonsskatten är bara 1000 kr så det är bra. Är du lantbrukare och gör egen gas kommer saken kanske i annat läge.

Köp inga taxi, dom är lik. Motorn är det minsta problemet på en Volvo men allt annat som växellåda och chassi känns rätt slut när du kommer upp i 40-50 tusen mil. Speciellt om det är stadsmil.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
965 är helt klart en underskattad Volvomodell, man får räkna med skrynkliga dörrsidor och en rätt hög förbrukning, men en härlig motor och den lastar som ingen annan. Jag har en rostfri till salu som behöver lite kärlek. Messa mig om du är intresserad så berättar jag mer.
 
  • uploadfromtaptalk1375034571243.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Redigerat:
  • Gilla
tompathepilot
  • Laddar…
ullberg
Yrrol skrev:
Enligt fler andra forum så drar den senare 3litaren ihop med nya elektroniken mindre bensin. Kombinationen ihop med utväxling blev lyckad. Sen drar den ju inte magiskt lite för det men mindre därav ska man undvika 2.5litaren. Kan nog jämföras med att man kan chippa och få både mer effekt och mindre förbrukning. Gäller bara att man inte blir gas-glad.
Så det är inte 3.0@204 hk versionen man vill ha utan 3.0@~180? Vilken tur att jag aldrig lyckades infria min dröm om en v90, för jag var helt inkörd på 204:an. Tittade faktiskt för ett tag sedan igen, men som någon annan sagt i denna tråd, det känns som att den blivit för gammal, det finns knappt några fräscha exemplar kvar, och är de tillräckligt fräscha verkar folk vilja ha ordentligt betalt för dem.

Lycka till i jakten!

/U
 
Y
960
Inledde med 2,5-litersmotorn som ansågs vara svag på låga varvtal ersattes av en 3-literssexa på 180 hk. Som erbjöds med antingen manuell m90 eller automat. Denna variant är dock starkare på lägre varvtal än 204 hk-motorn, varför prestanda vid normal körning inte försämrats.

2,5liter paketet = skeppades med en utväxling på 4,10
3,0liter paketet = skeppades med en utväxling på 3,73

v/s90
Kom med 3.0liter med 204hk och kunde endast få med automat.
Samt en förbättrad styrteknik, troligen likt chippning.

Kombinationen av annan utväxling och finjusterat tändsystem som gjorde den lite snålare att köra. Det är samma motor så antagligen är det annan kamaxel och tändning som gör den extra kraft. 3.0 B6304 motorn sitter även i första S80 bilarna med 204hk.

---

Håller på att luska i V8 konvertering men verkar rätt kört såvidare man inte lyckas klassa den som amatör-ombyggtfordon.

Fick dock syn på en Lincoln som såg störtskön ut invändigt. Samt knappt för ställa in hur lätt servon ska vara. Bling bling :cool:
 
Redigerat:
ullberg
Jag fattar fortfarande inte riktigt vilken det är man ska satsa på (även om det är föga troligt att jag kommer hitta en bil jag vill ha). 3.0@204 hk har ju funnits långt innan s/v90 dock var det en B6304F i början och i slutet B6304S (kanske introducerades tillsammans med s/v90 -98). Sen finns ju också B6304S2 med 180 hk (jag har inte full koll men kanske är den tänkt att ersätta 2,5:an, B6254FS?)

Är det B6304S (3.0@204hk) du menar man ska satsa på eller B6304S2 (3.0@180hk) eller spelar det ingen roll, bara man får nya motorstyrningen (inte B6304F eller tidiga B6254FS)?

/U - nyfiken

PS. Lincoln låter trevligt, lite fetare än V90 i mina ögon, men hur många kombi har de spottat ut? Bortsett från SUV:en navigator kan jag inte komma på någon, men jag har dålig koll på amerikanska bilar...
 
  • Gilla
Jln1
  • Laddar…
204 fanns redan från runt 91. Den är inga problem med.
Sen fanns 170 hk med 2,5 L och den drar lika mycket soppa då den är högre växlad bakaxel på.
Sen kom 180 Hk och den fanns i S/V90.
Man ska ha en -95 eller nyare då faceliften kom och den nyare bakaxeln med glafiberbladfjäder.

Min gamla bil....
IMG_0135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Detta blev frustrerande så jag kollade med Volvo som gav förklaringen att tydligen var det mer valfrihet även på sista årsmodellerna något wikipedia inte nämnde.

1998 kunde S/V90 få både
B6304S1 204 HK(150 kW) DIN, eller B6304S2 180 HK (132 kW) DIN,
Och fortfarande välja både mellan 5-växladel eller 4-stegs automat med 3 körprogram.


1995 har dom noteringen: Ny 2.5liter som alternativ till B6304F 204hk 6cylindermotorn
1997 har dom noteringen: 2.5liter ersätts mot 3.0 180hk B6304S2
1998 så är det B6304S1 som är deras 3.0 204hk
Källa: http://www.volvocars.com/se/sales-services/services/PreviousVolvos/Documents/700_900_90-98.pdf

B6304F - fanns mellan 1991-1995 - har styrsystemet Motronic 1.8
B6304S1 - fanns mellan 1996-1998 - har styrsystemet Motronic 4.4
B6304S2 - fanns mellan 1997-1998 - har styrsystemet Motronic 4.4
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/B6304

Jag har svårt för hitta mer detaljer vad som skiljer B6304F och B6304S1 tyvärr.

Lite förvirrande att 180hk motorn enligt wikipedia är nyare dock.
Men det är 204hk motorn folk skriver positivt om på forumen iaf.
Ska jag köpa en 945 eller v90 så är det sista 1998 årsmodellen för då bör ju allt vara färdigutvecklat och välutrustat. Kollar man blocket så är det nästan enbart 204hk motorn då.

Italienimporter kan dock ha en udda 2.0liters turbo. Kanske vore något. :)

------

R-fälgar passar himla bra på v90. Nice (y)
 
Redigerat:
3 liters motorn drar riktigt mycket soppa, jag har haft 240, 245, 745, 940 & 945. I de nyaste 945 med lågtrycksturbo så får du riktigt bra bil, inte allt för törstig och med chip en riktigt pigg bil.

Svårt idag och hitta lite äldre volvos för vettiga pengar tycker jag.
 
6304F är en gammal version, som du ser med Motronic 1.8. 4.4 är ett mycket modernare sprut som ger bättre emissioner. Slutbokstav A-F är Volvos gamla system från 1950-talet då man helt enkelt numrerade motorerna i den ordning de introducerades. Från mitten 90-talet kör man med S för sug och T för turbo, sedan en siffra för vilken variant det är. Finns en mängd siffror om man säger så. Som du ser är B6304S1 204hk, detta är standardversionen. Sedan är B6304S2 180 hk-versionen som ersatte 2.5 litarn B6254F, billigare att bara ha en motor i produktion och så trimma ner. Kommer inte ihåg men kan tänka mig att man bytte kamaxlar. Dessa motorer har mekanisk trottel så det funkar inte att begränsa spjällöppningen som med senare B5244 där 140hk och 170hk är samma motor med annan programvara. Volvo erbjöd ibland under den tidiga delen av millenniet 30 hk extra som kampanj eftersom det inte kostade något.

För den Italienska marknaden kom det 1990 tror jag ett unikum, en 2.0 litersversion av röd 16-ventilare med turbo och elektroniskt styrd wastegate på 200 hk. Jag hade dock satsat på en mer standardbetonad motor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.