Hej,
jag är i tagen att köpa sommarstuga som saknar kommunalt VA men det finns vid tomtgränsen. Anslutningsavgifterna är redan betalda så jag skulle behöva hjälp med vad kostnaden kan bli för att gräva, lägga ner de rör som behövs för VA och gräva igen samt ansluta till huset.

Det rör sig om ca 25 m vanlig gräsmatta så det är inget avancerat arbete. Har fått uppgift om ca 2000kr/m, är det rimligt??

Tacksam för återkoppling då vi snart behöver få ihop kalkylen.
 
Sök på chakt el. Gräv på google i din omgivning.
Kolla sedan på 121.nu eller allabolag.se så dom är stabila företag med lång erfarenhet.
Ta sedan ut några firmor som får lämna offert. Kolla även så dom har vvs'are i firman eller tillgång till sådan. Sen tar du den som känns bäst.
Lycka till!
 
Tackar för svaret och kommer ta in offerter men skulle fortfarande vilja veta mellan tummen och pekfingret cirka. Dvs är det 500 kr per meter eller 2000 kr per meter om det ska grävas i vanlig gräsmatta ca 25 meter.

Någon som kan göra en kvalificerad gissning? Är fullt medveten om att det är en gissning men hinner inte få in offerter innan köpet.
 
1800 kr efter rot betalde jag för ca 7-8 meter.
Bara grävning och ifyllnad.
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
Ungefär 2000 per meter fick jag betala för att byta avloppsrör i oländig terräng (starkt lutande slänt, så grävaren fick bygga upp platåer för att komma åt). Detta inkluderade då även rör, kopplingar, sand.

Att gräva ett dike över en gräsmatta borde vara en bråkdel av det.
 
Hur ser avloppet ut idag? Är det bara att koppla på eller är wc skilt från övrigt avlopp?

Våran kommun kräver vattenmätarkonsoll även om inte vattenmätare behövs, hur är det där?

Ska du ha dränerande serviceventil?

Ska du ha dränvattenledning också?

Det brukar vara i ändarna som kostnaderna ligger, inte på "raksträckorna".
 
blackadder skrev:
Hur ser avloppet ut idag? Är det bara att koppla på eller är wc skilt från övrigt avlopp?

Våran kommun kräver vattenmätarkonsoll även om inte vattenmätare behövs, hur är det där?

Ska du ha dränerande serviceventil?

Ska du ha dränvattenledning också?

Det brukar vara i ändarna som kostnaderna ligger, inte på "raksträckorna".
Vi har inget avlopp alls idag så allt behöver göras nytt.
 
För tre år sedan fick jag betala ca 25.000 kr för en rörgrav på lite drygt 100 meter.

Då fick jag grävning, nedläggning av vatten-, el- och teleledningar, ej avlopp dock, och återfyllning.
Själva ledningsmaterialet ingick inte i priset.

Det blir väl 250 kr/m.
 
Intressant tråd, var själv och tittade på en sommarstuga idag som vi är sugna på, inget kommunalt avlopp eller vatten, renoveringsobjekt, skulle kosta 150 000 för dragning till tomtgränsen, sen ingrävning och anslutning måste väl vara rot berättigat ?
 
buspojken skrev:
Intressant tråd, var själv och tittade på en sommarstuga idag som vi är sugna på, inget kommunalt avlopp eller vatten, renoveringsobjekt, skulle kosta 150 000 för dragning till tomtgränsen, sen ingrävning och anslutning måste väl vara rot berättigat ?
Vore bra att få en uppfattning om de andra kostnaderna så att man kan få en totaluppskattning men inser att det blir mycket "det beror på" men väldigt intresserad av kommentarer och era synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.