Fick in en offert för att lägga betongplattan till vårt nya hus. Det fanns en excel-ark bifogat. Med bland andra följande kolumnnamn: Mat/enhet, Mat-tot, Tid/enhet, titd-tot och UE/enhet och UE-tot. Vad betyder UE i de sista 2 kolumn ?
 
ullberg
Kanske UnderEntreprenör?
 
Möjligt men inte sannolikt, företaget har 6 anställda: en vd, administratörer och projektledare så de behöver ta in annat folk för precis allt.
Saken är den att de tar ett snittpris på drygt 3200 /m2 för hus och garage, verkar ha struntat i mina uppgifter till dem, och materialkostnader ex moms är 20% mer än vad Bauhaus tar ink moms. Vill förstå allt innan jag ringer dem...
 
UE är underentreprenör precis som ullberg skriver.
 
OK, thx ! Den där kalkylen blev precis ännu märkligare...
 
En byggfirma med 6 anställda som har administratörer, i pluralis?
Är det en "vanlig" liten byggfirma, eller är det en ingenjör/konsultfirma?
 
Remco skrev:
Möjligt men inte sannolikt, företaget har 6 anställda: en vd, administratörer och projektledare så de behöver ta in annat folk för precis allt...
Det är vanligt att man har ett påslag (på kanske 10 -15%) på alla kostnader för underleverantörer.

så om de tar in UE för "precis allt" låter det som att detta blir ett mycket dyrt arrangemang.

Försök hitta en entreprenör som gör hela jobbet själv i stället.
Med undantag för grävning och materialleveranser kanske.
Det borde bli mycket billigare.
 
@Fotografen: en VD, en delägare/Ekonomi, 2 projekt och kalkyl, en projektledare och en administratör (rattsten.se).

@KnockOnWood: som jag redan skrev, för en platta på 155 m2 för vårt hus och en på 36 m2 för vår garage tar de i snitt drygt 3200 sek/m2, totalsumma ca 630.000. Man behöver inte anstränga sig så värst mycket för att få en offert på 2500/m2 så jag vet inte riktigt hur de tänker konkurrera med en sådan offert.
 
En platta till en villa är ett för litet projekt för den typen av företag, för mycket overhead med 6 pappersvändare,*
 
Varför inte fråga offertgivaren direkt i stället så slipper du gissningar från forumet?
 
  • Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
Har vänt offerten upp och ner och kämpat mig genom terminologin. Visar sig att arbetet på plats inkluderas på två olika ställen. Har försökt förklara det men de vägrar ens titta på det. De använder Bidcon och programmet kan ju inte göra fel, tycker de.
 
Men i så fall är det väl inte så mycket att tänka på!? Skrynkla ihop den undermåliga offerten som både är dyr och oförståelig för dej och ta kontakt med ett seriöst företag som kan prata med dej.
Om dem inte är intresserade av att prata och diskutera med dej i ett säljskede så är det ganska lätt att räkna ut hur det kommer bli i ett senare skede eller om något inte blir som det är tänkt.
 
Enl Allabolag.se så var 4st anställda 2012...enl hemsidan är dom 25 st....kanske läge att kolla efter någon annan firma...
 
Det är klart att de inte är med på min short-list...
 
Kul "gästbok" på hemsidan.
Nästan alla inlägg i gästboken avslutas med meningen
"- Inskrivit av rättsten efter erhållit omdöme från ..."

De skriver alltså berömmet själva :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.