Hej,

Eftersom man bor lite trångt så gäller det ju att effektivisera utrymmen. Därav tänkte jag kasta ut mitt köksbord och bygga en köksö istället så att man samtidigt får lite förvaringsutrymme.

Jag tänkte slänga ihop två st METOD skåp från IKEA, h 80 cm, d 39 cm och b 60 cm. De blir alltså 120 cm brett. Ovanpå lägger jag en bordsskiva om 180x80 cm och undertill en bordsskiva (eller motsvarande) som mäter 160x60 cm. Det skulle ge lite fotutrymme om 10 cm åt samtliga sidor samt ett längre utrymme om 30 cm åt andra kortsidan där jag tänkte fästa en båge så att man kan ha lite saker lutandes mot skåpet. Har även funderat på en skiva som bara täcker kontaktytan med skåpen. Jag vet inte vilket som är att föredra. Jag kanske kan få lite input från er läsare? Behöver jag även tunna mellanskivor mellan bordsskivan och skåpen så att dörrarna kan öppnas eller tror ni dörrarna kan öppnas ändå?

Eftersom jag vill kunna ha den flyttbar så tänkte jag slänga på 3 par hjul undertill. Räcker det med att 2 hjul är låsbara? Som jag har förstått det så ska man väl inte slänga på första bästa hjul som man hittar. Jag tänkte på ett par som är runt 50 mm i diameter och runt 7-8 cm höga totalt. Är det någon som vet vilka slags hjul man ska köpa och var? Vill gärna ha ett par i bra kvalité som inte lämnar märken på golvet när man flyttar köksön.

Allt som allt vill jag att köksön blir 95 cm hög då det passar perfekt med min diskbänk. Jag skulle vilja kunna slänga in lite kastruller och dylikt samt använda det som ”pappersförvaring” iom att allt ligger i 3 högar på köksbordet nu. Så jag antar att köksön inte kommer att väga 300 kg. Vad tror ni om stabiliteten i konstruktionen? Kommer den att svaja och bryta ihop när man har en bjudning och alla sitter till bords?

Jag är en fullkomlig novis när det kommer till detta så all hjälp och alla tips är välkomna!
 
D09
Zilvr skrev:
Hej,

Eftersom man bor lite trångt så gäller det ju att effektivisera utrymmen. Därav tänkte jag kasta ut mitt köksbord och bygga en köksö istället så att man samtidigt får lite förvaringsutrymme.

Jag tänkte slänga ihop två st METOD skåp från IKEA, h 80 cm, d 39 cm och b 60 cm. De blir alltså 120 cm brett. Ovanpå lägger jag en bordsskiva om 180x80 cm och undertill en bordsskiva (eller motsvarande) som mäter 160x60 cm. Det skulle ge lite fotutrymme om 10 cm åt samtliga sidor samt ett längre utrymme om 30 cm åt andra kortsidan där jag tänkte fästa en båge så att man kan ha lite saker lutandes mot skåpet. Har även funderat på en skiva som bara täcker kontaktytan med skåpen. Jag vet inte vilket som är att föredra. Jag kanske kan få lite input från er läsare? Behöver jag även tunna mellanskivor mellan bordsskivan och skåpen så att dörrarna kan öppnas eller tror ni dörrarna kan öppnas ändå?

Eftersom jag vill kunna ha den flyttbar så tänkte jag slänga på 3 par hjul undertill. Räcker det med att 2 hjul är låsbara? Som jag har förstått det så ska man väl inte slänga på första bästa hjul som man hittar. Jag tänkte på ett par som är runt 50 mm i diameter och runt 7-8 cm höga totalt. Är det någon som vet vilka slags hjul man ska köpa och var? Vill gärna ha ett par i bra kvalité som inte lämnar märken på golvet när man flyttar köksön.

Allt som allt vill jag att köksön blir 95 cm hög då det passar perfekt med min diskbänk. Jag skulle vilja kunna slänga in lite kastruller och dylikt samt använda det som ”pappersförvaring” iom att allt ligger i 3 högar på köksbordet nu. Så jag antar att köksön inte kommer att väga 300 kg. Vad tror ni om stabiliteten i konstruktionen? Kommer den att svaja och bryta ihop när man har en bjudning och alla sitter till bords?

Jag är en fullkomlig novis när det kommer till detta så all hjälp och alla tips är välkomna!
Kolla på hornbach / Bauhaus ang hjul.
Brukar stå vilka vikter dom klarar.
Kör på alla låsbara om du ändå ska göra jobbet :)
Undrar om det inte är plasthjul som är att föredra, viktigt att hålla rent på golv så man inte rullar över små gruskorn.


Hade nog försökt få till en platta som täcker båda skåpen undertill och 4 eller 6 hjul.

Du behöver nog inget mellanrum i den bemärkelsen att det ska gå och öppna lådorna. Blir som jag ser det som en vanlig bänkskiva men däremot en skiva som enar skåpen på ovansida är väl inte fel.

Prova att ställa upp t ex flyttkartonger och en skiva uppepå för att hitta balansen mellan benutrymme och åtkomsten till skåp / lådor.

Nu ska ju inte eran ö vara fast men något som är fint att ha när man lagar mat är en infälld elkontakt, dvs runt platta som man drar upp ur bänken med t ex 3 uttag. Och som man trycker ner när man är klar.

Har inte byggt en egen ö men önskar att jag hade plats med en :)

Höjdssigt borde det väl gå att nå 95cm genom att räkna nedåt.

80(skåp) - 4 ( bänkskiva ) - byggskiva t ex Osb / plywood etc uppe och nere - höjd på hjul.

Saknas en cm lägg till en t ex Osb / plywood eller öka storlek på hjul osv
 
Redigerat:
Kommer gå utmärkt. Jag har byggt en liknande köksö.
Fast med Faktum skåp, i l-form. Bestående av fyra stycken 800mm skåp, med tre draglådor i varje som rymmer allt porslin, kastruller, bestick och husgeråd. Samt två st bänkskivor av bok 2260X1220mm något.
Detta på en ram av 40x40mm reglar. Svartmålade med hjul på, två låsbara.
Totalt 6 st hjul. Den flyttas vid storstädning.
Har också två st justerbara ben på sidan utan skåp, så man kan sitta vid bänken.
Bifogar bild när den var nybyggd.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zilvr och 1 till
  • Laddar…
Schysst!

Varför en ram av reglar undertill? Var det för att få upp höjden på ön? Jag hade tänkt fästa hjulen direkt i skivan som skåpen ska stå på.

Var köpte du bänkskivorna? Som det är nu har jag 20 cm benutrymme mellan bordskant och skåpen, räcker det eller bör jag ha mer utrymme?
 
Så här ser vår enkla köksö ut, Två Faktumskåp (60 bredd) som står på vanliga ben. Mellan skåpen en dryckeskyl, och ovanpå en ekstavskiva 200x90.
2013-07-31_1330.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zilvr
  • Laddar…
Nice! Hur många cm benutrymme har ni mellan bordskanten och skåpen?
 
Ramen, var för att enklare ha något att sätta skåpen på istället för att de stående lösa, med enbart skruvar i varandra.
Samt något att fästa hjulen i, jag tog hjul jag hade över på jobbet och dessa hade inte något fästplatta utan skruvades med centrumbult, så sitter man franskbult upp i ramen istället.
Varför? var gratis (y)

Skivorna är Ikea's egna...
Benutrymme? beror ju precis på vad du har att sitta på... jag skulle säga att 20cm är för lite. Mina stolar som är på bilden, är närmare 10 år gamla och inte anpassade till bänken, så har 16 mellan sits och skiva. De är där för syns skull fram tills dess att jag kapat av benen någon dm åtminstone.
Utrymmet beror ju absolut på vad ni ska sitta där och göra... vill ni sitta högt och vara delaktiga i matlagningen, eller vill ni äta där? jag tycker inte om att sitta för högt när jag äter... så hade hellre haft en betydligt lägre sitplats där till det syftet.

För info, kan jag säga att köksön är 900mm hög, en köksö som kombinerad arbetsyta och sitplats är rekomenderad att ha över 100mm iaf.. ifall de som bor inte är korta i rocken alltså. :)
 
Antog att du menade höjd med bensutrymme, men kom och tänka på djup... hmm...
Har 530mm djup ifrån kanten på bänken till baksidan av skåpen att sitta och sparka på om jag skulle vilja.
Och på den korta sidan av mitt L så är måttet istället 350mm... vilket räcker gott och väl om man inte vill ha bänkskivan tätt in mot kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.